پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراجع معظم تقلید

حوزه/ مراجع معظم تقلید در پاسخ به استفتای خبرگزاری حوزه تاکید کردند شیعیان جهت تعیین سرنوشت کشورهای خودشان در انتخابات حضور داشته باشند و افراد لایق را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مراجع معظم تقلید در پاسخ به استفتای خبرگزاری حوزه درباره حکم شرکت شیعیان در انتخابات کشورهای خودشان به ویژه پاکستان تاکید کردند: شیعیان در انتخابات کشورهای خودشان حضور داشته باشند و افرداد لایق را انتخاب کنند.

بر این اساس حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سید محمد سعید حکیم، سبحانی، جوادی آملی و بشیر نجفی در پاسخ به این استفتاء بر حضور شیعیان در انتخابات جهت تعیین حق سرنوشت تاکید کردند.

 

متن سئوال خبرگزاری حوزه و جواب مراجع معظم به این شرح است:

 

محضر مبارک مرجع عالیقدر

سلام علیکم؛

ضمن آروزی سلامتی و توفیقات روزافزون برای حضرتعالی؛ باتوجه به در پیش بودن انتخابات در کشور پاکستان و سئوالات مکرر مخاطبان خبرگزاری حوزه، مستدعی است نظر شریف خود را درباره شرکت شیعیان در انتخابات این کشور بیان بفرمایید.

الف) شرکت در انتخابات برای شهروندان هرکشور بویژه کشور پاکستان اساسا چه حکمی دارد؟

ب) در صورت جایز بودن چه معیارهایی را باید لحاظ کرد؟

باتقدیم احترام

خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه

 

پاسخ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر عدم شرکت شیعیان در انتخابات موجب تضعیف آنها می شود شرکت در انتخابات لازم و ضروری است.

پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

با توجه به اینکه شرکت کردن و انتخاب افراد صلاحیت دار سبب تقویت و پیشرفت شیعیان می شود، لازم است همه شرکت کنند.

پاسخ حضرت آیت الله سبحانی:

ما از دور نمی‌توانیم قضاوت قطعی کنیم اما تجربه نشان داده است که هر موقع افراد متدین و آشنا به امور در انتخابات شرکت نموده و برنده شده اند به همان مقدار منتفع می شوند. علاوه بر این نظر علمای پاکستان در این مسئله معتبر است و باید پیروی کرد. حضرت امام می فرمود در همه انتخابات در صحنه باشید.

پاسخ حضرت آیت الله حکیم:

شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت کشور در این برهه حق ملت است و فرصتی برای اصلاح امور و پیشرفت کشور -ولو بطور نسبی- می باشد.

و در این باره توصیه می‌شود که مردم در صحنه باشند و افراد لایق و شایسته و امین را انتخاب کنند. از خداوند متعال موفقیت عزیزان جهت انجام وظیفه دینی و ملی خویش را خواستاریم.

پاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی:

۱- شرکت در انتخابات برای شهروندان آن کشور رجحان دارد. ۲- بهتر است انتخاب شده ها از نامزدهای شیعه باشند یا از برادران اهل سنت متعهد باشند.

پاسخ حضرت آیت الله بشیر نجفی:

به کسی رای دهید که از پاکستان محافظت کند و یاور شیعیان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha