جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی- معاون آموزش و پژوهش حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین جلالی از تصویب و اجرای برنامه جدید آموزشی توسط شورای عالی آموزش حوزه علمیه اصفهان از امسال خبرداد و گفت: کاهش دوران تحصیل طلاب و تغییر و تلخیص و گنجانده شدن برخی دروس از جمله نقاط قوت برنامه جدید آموزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن جلالی در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان از تصویب و اجرا شدن برنامه جدید آموزشی از شروع سال تحصیلی جدید امسال در سطح مدارس علمیه و برای همه طلاب حوزه علمیه اصفهان خبرداد.

وی با بیان اینکه برنامه جدید پس از بررسی برنامه حوزه های علمیه قم و مشهد و همچنین برنامه های پیشنهادی مسئولین و مدیران، در شورای عالی آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان تصویب شد، افزود: طی جلسات متعدد از اواخر سال ۹۶ تا هفته های اخیر برنامه جدید آموزشی بحث و تبادل نظر و در نهایت تصویب شد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: این برنامه در سطح یک(مقدماتی حوزه) از شش سال به  پنج سال کاهش یافت، همچنین مصوب شد سرفصل های برخی آثار شهید مطهری تحت عنوان بینش مطهر در برنامه آموزشی طلاب مدارس علمیه  قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در نیم سال اول طلاب جدیدالورود، ادبیات عرب کمتر ارائه شده به این صورت که درس«صرف» تدریس، ولی «نحو» تدریس نمی شود تا افراد با اهداف حوزه آشنایی پیدا کنند، بیان کرد: در این برنامه تعداد برنامه های قرآنی در پایه یک افزایش پیدا کرده تا طلاب با قرآن آشنایی بیشتر پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی ادامه داد: در برنامه آموزشی جدید، ادبیات عرب را با نگاه و نظر رهبر معظم انقلاب که نظرشان براین است که ادبیات ۲ ساله تمام شود یعنی تا نیم سال اول پایه ۳  برای طلاب تنظیم کرده ایم و اصول و فقه در پایه ۳ شروع و درس سیوطی نیز تلخیص شده و از چهار عنوان درسی به سه عنوان درسی تقلیل یافته است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه جدید آموزشی دیدگاه های رهبر معظم انقلاب از نظر کوتاه شدن دوره عمومی و گنجاندن آثار شهید مطهری مد نظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: تنها حوزه ای در سطح کشور هستیم که آثار شهید مطهری را جز دروس اصلی آوردیم.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بحث گنجانده شدن درس دفاع مقدس جز دروس اصلی از دیگر اقدامات نوین در این برنامه آموزشی جدید است که با همکاری مرکز نشر و حفظ ارزش های دفاع مقدس برای  طلاب پایه چهارم امسال ارائه خواهد شد

وی با بیان اینکه درس انقلاب اسلامی به طور مستقل تدریس می شود که در آثار شهید مطهری و آیت الله مصباح ریشه دارد، عنوان کرد:در مجموع در این برنامه جدید آموزشی  ۲۰ عنوان کتاب از شهید مطهری تدریس می شود که برخی با عنوان اخلاق و برخی با عنوان فلسفه و انقلاب اسلامی ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی  تاکید کرد: برای پایه های بالاترنیز پیشنهاد نهادینه شدن دروس آثار شهید مطهری ارایه شده است.

وی با اشاره به فشرده شدن دروس و ترم ها دراین برنامه جدید آموزشی عنوان کرد: این امر باعث حذف دروس نشده بلکه برخی سرفصل ها تلخیص شده، اما محتوای درسی بدون تغییر باقی مانده هرچند اجتهاد در ادبیات دیگر دنبال نمی شود بلکه برای درک معارف قرآن و استنباط آن سرفصل ها تدریس می شود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه در مجموع طلاب برای سطح مقدماتی ۲۷۱ واحد را باید بگذرانند، یادآور شد: در این برنامه هر نیم سال قرآن، اخلاق، عقاید و چند  اثر شهید مطهری بررسی و تدریس می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی در پایان خاطرنشان کرد: نقاط قوت این برنامه فشرده تر شدن و کمتر شدن یک سال درسی از سطح یک است که طلاب پس از گذراندن این سطح می توانند به سطوح تخصصی بروند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha