جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ کارشناس فضای مجازی گفت:در سازمان ملل وقتی همه قوانین به نفع آمریکا تصویب می شد، کشور ها دو دسته شدند که آن زمان سواد رسانه را ترویج کردند و بازیگران سواد رسانه در کشور ما از نظر سیاسی از یک طیف اند که نا خواسته سند بیست سی را در فضای مجازی پیاده می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الا سلام محمد کهوند شامگاه پنجشنبه در روز دوم دوره مقدماتی تربیت مربی رسانه که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، به دسته بندی ابزار ها اشاره کرد و اظهار داشت: دسته ای از ابزارها هستند که کاربران آن در این توهم قرار دارند که آن ابزار را در دست دارند در حالی که اشتباه می کنند؛ لذا جنس شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و موتور های جستجو گر از این دسته اند.

وی با بیان اینکه در انتخابات 96 می توان یک تآثیر این رسانه ها را دید، گفت: در اغتشاشات و ترویج شایعات و آن جایی که می خواهید کار ایجابی کنید، مثلا عفاف و حجاب و انقلابی گری را ترویج نمایید در شبکه های مجازی نمی توانید آن را  انجام دهید چون توسط عده ای دیگری کنترل می شوند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه از بزرگترین مشکلات امروز در جامعه این است که فرد محور نگاه می کنند افزود: در برخی ابزار ها خوبی و بدی را نمی توان از هم تفکیک کرد و در این ابزارها مهم این است دست چه کسانی قرار می گیرند، البته ابزار های دیگری هم هستند که مهم نیست دست چه کسی است، بلکه مهم این است که چه کسی آن را مدیریت می کند.

وی با بیان اینکه عبارات مدیریت حاکم بر ابزار، محتوا و ساختار  ابزار و کاربران آن بسیار مهم است، افزود: برای کنترل کردن فضای رسانه ای در جهان چند عنصر وجود دارد.

حجت الاسلام کهوند ادامه داد: یک سری نهاد های بین المللی وجود دارند، مانند سازمان ملل متحد، سازمان پنج چشم و جامعه اینترنت و علاوه بر این ها  شرکت هایی چند ملیتی هستند که سرمایه گذاری و خدمات مالی یک بخش و ارائه دهندگان خدمات ارتباطی، سخت افزاری و نرم افزاری و نیز شرکت های تولید کننده محتوا و نرم افزار های کاربردی بخش دیگری از آن ها هستند.

وی به ایجاد قوانین و تحمیل ان از جمله قوانین اینترنت جهانی اشاره کرد و گفت: این سازمان ها تولید و توزیع انحصاری و سپس نیاز سنجی می کنند به عنوان مثال در تماس تصویری که آمدند گوشی های با دوربین جلو را تولید و نیاز ایجاد کردند.

عضو هیئت رئیسه انجمن سواد رسانه طلاب بیان کرد: بعد از نیاز سنجی خدماتی را تعریف می کنند و سپس خدمات و محتوا به صورت انحصاری در می آید و بعد از آن مهندسی ارتباطات و اطلاعات انجام می شود.

وی سازمان پنج چشم شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزلند را از نهاد های کنترل کننده اینترنت نام برد و گفت: این سازمان باید اسمش را به دو چشم عوض کند، چرا که نیوزلند، کانادا و استرالیا مستعمره انگلیس هستند.

حجت الاسلام کهوند توضیح داد: در سازمان ملل وقتی همه قوانین به نفع آمریکا تصویب می شد، کشور ها دو دسته شدند که آن زمان سواد رسانه را ترویج کردند و بازیگران سواد رسانه در کشور از نظر سیاسی از یک طیف اند که نا خواسته سند بیست سی را در فضای مجازی پیاده می کنند.

وی بازی ها را از مهم ترین رسانه های تأثیر گذار دانست و عنوان کرد: «Gta»و « thesims» دو نمونه از فاسد ترین بازی ها هستند که رکورد صنعت سرگرمی دنیا را شکسته اند لذا بازی با فیلم و انیمیشن فرق دارد و می تواند ساعت ها مخاطب را درگیر نماید.

این کارشناس فضای مجازی مطرح کرد: در تعریف یونسکو از فرد با سواد به عاطفه، ارتباط، مال، رسانه، رایانه، آموزش و پرورش اشاره شده است، اما به دین  توجهی نشده است.

وی با مقایسه اینترنت آمریکا و ایران پرداخت و گفت: اینترنت آمریکا ارز آور، اما ایران ارز براست، آمریکا اطلاعات دنیا را جمع آوری می کند، اما ایران اطلاعات می دهد و در اینترنت آمریکا فرهنگ خودش را به دیگران تحمیل می کند در حالی که ایران فرهنگ غرب را می پذیرد.

حجت الاسلام کهوند به حاکمان فضای مجازی اشاره کرد و ابراز داشت: 7 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات را کنترل می کنند و شرکت هایی اقتصادی خدمات زیر ساختی و محتوا را انجام می دهند؛ 15 شرکت تو لید کننده محتوا و 6 شرکت خبر تولید می کنند مانند«بلک راک»،«گروه ونگارد»، «سیسکو»، «ماکروسافت».

وی با تأکید بر اینکه شرکت های چند ملیتی کنترل کننده هستند و اینگونه نیست که در فضای مجازی همه چیز در دست ما باشد، افزود: چند سال است که اینترنت وارد شده و هر روز وضع ما بدتر شده است چون در مبانی و در موضوع شناسی دچار مشکل هستیم.  

این کارشناس فضای مجازی گفت: امیدواریم نگاه مسئولان نسبت به فضای مجازی اصلاح و مطابق با منویات مقام معظم رهبری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارسال نظر IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    1 1
    خیلی ناقص آورده شده این همه مطلب مفید در جلسه ارائه شد.