جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علمیه جهانگیرخان

حوزه/در مدیریت جدید حوزه های علمیه، شاهد تحولاتی در بحث متون جدید بودیم که از جمله آن حذف کتاب های جدید غیر قابل فهم برای مقاطع سیکل و اضافه شدن کتابهای بدیل بود.

حجت الاسلام جعفر جویباری، مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان قم در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های این مدرسه و تجربیات خود در عرصه مدیریت مدرسه پرداخت و گفت: در سال 85 شرایطی در شهرستان بابل ایجاد شد، موفق شدم اولین دوره در عرصه مدیریت را در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) تجربه کنم.

وی عنوان کرد: تولیت مدرسه علمیه و امام جمعه شهر بابل، در سال  85 بر اساس شناخت و اعتمادی که به من داشت، پیشنهاد مدیریت را داد و سه سال در آن مدرسه  بودم و درآن مدت برکات زیادی شامل حالم شد و در این عرصه لازم می دانم از حمایت امام جمعه شهر بابل قدر دانی و تشکر کنم.

حجت الاسلام جویباری ابراز داشت: سال 88 برای ادامه تحصیل در سطح چهار، وارد حوزه علمیه قم شدم، اما مدتی از حضورم در قم برای مدیریت مدرسه علمیه جهانگیر خان  پیشنهاد شد، دوست داشتم مدرسه ای داشته باشم که از پایه اول طلبه پذیرش کند،  با آنها در موارد مختلف کارکنم در همه مراحل درسی، اخلاقی و تهذیبی قوی شوند.

مدرسه علمیه جهانگیرخان

حضور در مدرسه علمیه جهانگیر خان

وی ادامه داد: مدرسه جهانگیرخان ابتدا خوابگاهی بود، همه پایه ها در آن حضور داشتند، بعد از حضورم در این مدرسه، مسئولین وقت حوزه، قبول کردند که این مدرسه علمیه از حالت خوابگاهی به آموزشی و تحصیلی تبدیل شود، بعد از خروج همه افراد، از پایه اول شروع به پذیرش طلبه کنیم و همین طور شد.

حجت الاسلام جویباری گفت: بعد از حضور در این مدرسه، سعی کردم همان برنامه ای که در ایام تابستان در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) اجرا می کردم، اما با کیفیت بهتر، دقیق تر و حساب شده تر در مدرسه علمیه جهانگیر خان پی گیری کنم.

برنامه ایام تابستان

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان افزود: برنامه تابستان این بود که طلاب در کنار مرور درسی به تفریح و مرور درسی بپردازند؛ اما در قم خواستم این برنامه را با برنامه ریزی بهتر و کیفیت قوی تر اجرا کنم و آن این بود« بعضی از دروس که حجم آن زیاد بود در تابستان خوانده شود و این به معنای تحصیل ارتقای طلاب نبود، در کنار آن بعضی از فعالیت ها و درس هایی که وقت آن در طول سال تحصیلی میسر نیست، مانند کلاس مهدویت، خاورمیانه شناسی، احکام عملی، حتی دوره ادبیات و خانواده در تابستان برگزار شود، اما با این قیدکه طلاب را در تابستان در مدرسه نگه نداریم، بلکه به مناطق مختلف آب و هوایی که بیشتر خنک بود، ببریم.

وی اظهار داشت: برای این منظور، دو سال در تابستان، طلاب سال اولی را به شهرهای اردبیل( سرعین) و مشهد و امسال یک دوره به مشهد و دوره ای را به منطقه جنگلی و خوش آب و هوای در وانا و چلاو در جاده دماوند و هراز بردیم.

باور و اعتقاد مدیر

حجت الاسلام جویباری گفت: بر این باور هستیم و تلاش داریم هر اندازه می توانیم به طلبه در مسائل مختلف علمی، آموزشی، تهذیبی و سایر موارد خدمت رسانی کنیم، این یک طرف داستان است، داستان دیگرش این است، لازم است طلبه این نوع خدمت رسانی مدرسه و حوزه را با تغییر در نوع و کیفیت درس خواندن جبران کند، منظم و مهذب و تابع قوانین و برنامه های مدرسه باشد.

استقبال طلاب جدیدالورود از مدرسه علمیه جهانگیرخان

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان افزود: برنامه های تنظیم شده از سوی مدیر مدرسه، باعث شده طلاب جدید الورود، سومین گزینه شان از میان مدارس علمیه قم، جهانگیر خان باشد؛ یعنی بر اساس آمار مرکز مدیریت، امسال از بین طلبه های سیکلی پذیرفته شده برای تحصیل در حوزه های علمیه، 300 طلبه جدید الورود، اولویت اولشان، تحصیل در مدرسه جهانگیر خان بود. این استقبال طلاب نشان می دهد، برنامه ریزی که مدیر مدرسه جهانگیرخان برای تحول این مدرسه داشته، مورد پذیرش طلاب قرار گرفته است.

اجرای اجباری قوانین مدرسه برای طلاب جدید الورود

وی عنوان کرد: مدیریت مدرسه بر این باور است هر آنچه را مدرسه برای طلبه جدید الورود شرط کرده، اجرای آن را هم الزامی و اجباری دانسته است و طلبه در بدو ورود در این مدرسه ملزم به رعایت قوانین است و اگر غیر برنامه های مدرسه رفتار و عمل کند، مدیریت مدرسه نمی تواند درخدمت این نوع از طلاب باشد.

حجت الاسلام جویباری گفت: بنابراین لازم است گفته شود، برنامه های مدرسه علمیه جهانگیر خان برای پذیرش شدگان طلاب جدید الورود این مدرسه وسایر پایه دیگر امر لازم و تکلیفی است و نباید از زیر بار آن شانه خالی کنند و بهانه ای بیاورند و اگر بهانه ای بیاورند؛ قطعا مدرسه نمی تواند به طلبه ها، خدمت رسانی کند و ناچارند برای ادامه تحصیل مدرسه دیگری را انتخاب کنند.

مدرسه علمیه جهانگیرخان

پذیرش 24 طلبه جدیدالورود

وی اظهار داشت: امسال 24 طلبه مقطع سیکلی به جمع سایر طلبه برای تحصیل در پایه اول اضافه خواهند شد.

قوانین اجباری مدرسه علمیه جهانگیر خان

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان تأکید کرد: مدیریت مدرسه برای طلاب جدید الورود چند شرط برای پذیرش گذاشته است از جمله ، درب مدرسه غروب جمعه باز می شود، نه صبح شنبه. بنابراین طلاب لازم است غروب جمعه در مدرسه باشند.

وی ابراز داشت: شرط دوم و سوم که رعایت آن برای طلبه لازم و اجباری است و باید اجرا کند تا در این مدرسه تحصیل کند،  یادگیری اجباری زبان عربی در پایه دو و سه در طول سال تحصیلی و شرکت در برنامه اجباری 50 روزه تابستان است.

 دیگر ویژگیهای خاص مدرسه علمیه جهانگیرخان

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان گفت: یادگیری مکالمه عربی برای سال دوم و تأکید بر یادگیری ادبیات عرب، صرف و نحو و عقاید در برای طلبه های سال اول است. عقائد به معنای خدا شناسی نیست؛ بلکه معرفت دادن و یاد دادن به طلبه، نسبت به راه و رسم و زندگی طلبگی، حوزه، لباس روحانیت و مسیری که در آینده با آن روبرو می شود، است.

ادبیات عرب و زبان عربی

وی اظهارداشت: یادگیری صرف و نحو وادبیات آن قدر برای مدرسه در الویت است که یادگیری آن را برای طلبه سال اولی اجبار می داند و در این رابطه تکالیفی هم معین کرده است. بنابراین چون این موضوع مهم است مدرسه از طلبه سال اولی توقعی غیر از این ندارد و دقیقا به همین دلیل یادگیری زبان عربی و حفظ قرآن را برای سال دوم قرار داده  است، تا طلبه سال اولی در بحث ادبیات عرب، صاحب فن شود، اما البته لازم است گفته شود حفظ قرآن از سال دوم در این مدرسه اجباری نیست.

یادگیری انتخابی مکالمه انگلیسی

حجت الاسلام جویباری ابراز داشت: برنامه دیگری که از خاص مدرسه علمیه جهانگیر خان این است که از سال چهارم مکالمه یادگیری زبان عربی اجباری نیست، اما یادگیری زبان انگلیسی انتخابی است. اگر طلبه دوست داشت در سال چهارم زبان انگلیسی را یاد بگیرد، مدیر مدرسه، شرایط یادگیری را فراهم و حتی  استاد آن را به مدرسه جهانگیر خان دعوت می کند.

پژوهش

حجت الاسلام جویباری بیان داشت: نکته دیگر پژوهش است. از دیگر فعالیت خاص مدرسه، فعالیت پژوهشی است و طلبه لازم است این قانون را اجرا کند. این برنامه از پایه دوم شروع می شود. طلبه ها بعد از یادگیری موضوع پژوهش، لازم است مقاله پژوهشی مرتبط با درس در پایان هر سالی تحویل مدیر مدرسه دهند. اگر این کار بی دلیل انجام داده نشود، مدرسه از ادامه تحصیل طلبه معذور خواهد بود.

مدرسه علمیه جهانگیرخان

ورزش

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان عنوان کرد: موضوع دیگر توجه به موضوع ورزش است. برای همین منظور سالنی در مدرسه تعیین شده است. طلبه ها ورزشهای مختلف والیبال، تنیس، فوتبال دستی و دارت انجام می دهند.

 

وی بابیان اینکه طلبه ها در هر پایه ای به صورت مجزا و هر روز ساعتی را ورزشی خواهند کرد تا باعث تندرستی و از سستی و کسالت بیرون بیایند، افزود: مدیر مدرسه سعی کرده در ایام تعطیل مانند غروب روزهای دوشنبه، پنجشنبه و صبح جمعه طلبه ها را به صورت اختیاری در سالن ورزشی مسجد امام حسن(ع) در 45 متری عمار یاسر دور هم جمع کرده و به فعالیت فرهنگی ورزشی بپردازند.

درس اخلاق

 حجت الاسلام جویباری برگزاری درس اخلاق با حضور اساتید شاخص، ارائه و تعیین مشاور برای هر پایه ای، نظارت بر فعالیت50 طلبه از پایه 7، 8 و 9 از طلاب همین مدرسه از دیگر فعالیت خاص مدرسه عنوان شده است.

مصاحبه

وی افزود: طلبه های جدید الورود لازم است در مصاحبه این مدرسه که متشکل از مدیر، مشاوران تحصیلی، کارشناسان و اساتید هستند شرکت کنند و اگر در مصاحبه موفق شدند، البته با شرط پذیرش همه قوانین، مدرسه، در این مکان تحصیل کنند.

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان در مورد طلاب سفارشی از سوی بعضی مسئولین و شخصیتها برای تحصیل در این مدرسه گفت: شرط حضور قبولی در مصاحبه است و اگر نمرات لازم را بدست بیاورند، مشکلی برای احدی در این مدرسه نخواهد بود. بنابراین هیچ فرقی بین این دسته از افراد با سایر کسانی که از سوی شخصی یا مسئولی سفارش نمی شوند، نیست، مهم حضور برترینها در مدرسه علمیه جهانگیرخان است.

متون جدید آموزشی

 وی با اشاره به بحث متون جدید آموزشی در مدارس علمیه و معرفی مدرسه علمیه جهانگیرخان به عنوان سه مدرسه آزمایشی برای اجرای متون جدید افزود: آن سالها بعضی از مسئولین حوزه معتقد بودند« مدرسه علمیه جهانگیر خان مدرسه مستقل است و به همین دلیل خواستند مدرسه را زیر بار متون جدید آموزشی ببرند و در واقع این مدرسه ود و مدرسه دیگر را به عنوان مدارس آزمایشی  از متون جدید امتحان کنند.

حجت الاسلام جویباری گفت: اگر چه این موضوع همان زمان مورد پذیرش و اجرا در مدرسه قرار گرفت، ولی در سال تحصیلی بعدی به دلیل آماده نبودن متن جدید، زیر بار این موضوع نرفتیم.

 مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان اظهارداشت: اما الان این مدرسه در اجرای متون جدید آموزشی مقدم بر سایر مدارس نیست، بلکه همراه و همگام با سایر مدارس علمیه است.

وی با اشاره به نامفهوم و سنگین بودن متون جدید آموزشی برای طلاب مقطع سیکلی اظهارداشت: کارشناسانی که متن را می نویسند، چون در حجره و مدرسه علمیه همراه طلاب نیستند، بنابراین نمی توانند طلبه هارا درک کنند که آیا این طلبه این متن را می فهمد یا نه؟ و همین مسئله باعث مشکلاتی برای مدیر مدرسه می شود که باید تا آخر سال تحصیلی تحمل کند.

حجت الاسلام جویباری گفت: بارها  در جلسات مختلف با حضور مدیران، کارشناسان و اساتید متن جدید آموزشی خوانده شد و حتی مورد تأیید بعضی از مدیران بر عدم فهم و سنگین بودن درک متن برای طلاب مقطع سیکلی قرار گرفت، ولی تا مدتی این مسئله مورد غفلت بود تا اینکه با جلسات مختلف و تغییر مدیریت، شاهد تحولاتی در بحث متون جدید بودیم که از جمله آن حذف کتاب های جدید غیر قابل فهم برای مقاطع سیکل و اضافه شدن کتابهای بدیل بود.

مدیر مدرسه علمیه جهانگیرخان اظهارداشت: الان با آمدن متن های بدیل، دیگر آن مشکلات سابق برای طلاب مقطع سیکل و بعضی پایه بالاتر نیست.

تهیه و تنظیم: قربان اسلامی نژاد

 

40/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه سادات طبایی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 0
    از آقای جویباری تقاضا دارم صوت نماز خود رو بفرستند که بسیار زیبا قرائت می کنن