پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آزاد اندیشی برپایه گنجینه عظیم ثقلین را میراث ماندگاری از امام جواد(ع) دانست.

حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که دوران امامت حضرت جواد الائمه(ع) یکی از دوران خفقان آلود خلافت عباسی به شمار می رود، ابراز داشت: در چنین وضعیتی جوان ترین امام شیعه به منظور استوار کردن باور و اعتقاد مسلمین و به خصوص شیعیان نسبت به مباحث اعتقادی و بنیادین ، قبل از هر چیز به سوالات و شبهات پاسخ داده و با حضور در جلسات علمی و مناظره ها در واقع راه پدر بزرگوارشان حضرت ثامن الحجج(ع) را در این نهضت علمی و فرهنگی ادامه دادند.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، امام جواد(ع) نخستین کسی بود که به شکل علنی بحث آزاد را پایه گذاری فرمودند، چه آن که در دوران مامون با دانشمندان و مدعیان فکر و اندیشه درباره دقیق ترین و جزیی ترین مسایل سخن گفته و با منطق و استدلال حقانیت شیعه و مکتب اهل بیت(ع) را به اثبات می رساندند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه همچنین ادامه داد: در واقع این آزاد اندیشی و توجه به مباحث علمی و اندیشه ای از جمله میراث های بزرگ امام محمدتقی(ع) است که امروز برای ما به یادگار مانده و ما که مدعی تبعیت و شیعه گری حضرت هستیم باید در این مسیر نخست خود را به نور علم و ایمان به شکل توأمان منور ساخته و سپس به دفاع از آموزه های دینی و پاسخ به شبهات روز بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: دوران امامت حضرت(ع) البته هر چند که همزمان بوده با شکوفایی نهضت ترجمه در جهان اسلام و وارد شدن قابل توجه متون ترجمه شده غیر اسلامی به جامعه اسلامی، اما متاسفانه به جهت فشارهای سیاسی بالا و نیز کوتاه مدت عمر حضرت، آن طور که باید و شاید شاهد توسعه نهضت علمی امام جواد(ع) نبودیم؛ اما با این حال یکی از کارهای بزرگی که زمان ایشان رخ داد، شکل گیری و تقویت شبکه ارتباطی و مخفیانه امامت با شیعیان بود که به شبکه وکالت نیز مشهور شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: به جهت وجود خفقان شدید دوران امامت حضرت، ایشان کمتر اجازه ارتباط مستقیم با توده مردم را داشتند و لذا ارتباط با ایشان از طریق وکلای امام حاصل می شد و جالب این که این شبکه وکالتی حتی در بین عمال و کارگزاران حکومت عباسی نیز وجود داشت و امام جواد(ع) از این طریق بسیاری از برنامه ها و اهداف خویش را به پیش می بُردند.

وی افزود: به عنوان مثال ، محمد بن اسماعیل و احمد بن حمزه قمی از مقامات عالی خلافت عباسی به شمار می رفتند که با امام جواد(ع) به طور غیرمستقیم در ارتباط بودند و حاکم وقت نیز از این مساله مطلع نبود.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی همچنین گفت: گرچه تعداد یاران و صحابه حضرت را بین یکصد تا یکصد و پنجاه نفر گفته اند اما جالب این است که در بین اصحاب ایشان حتی افراد شاخص اهل تسنن نیز حضور داشتند که از جمله معروف ترین آن ها ، خطیب بغدادی و حافظ عبدالعزیز بن اخضر است که در جایگاه هایی که داشتند خدمات خوبی به جامعه اسلامی و کاستن از درد و رنج های دستگاه ظالم عباسی ارایه می کردند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha