جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دست پروری

حوزه/ رئیس حوزه معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان این که گزارش باید عینی باشد، گفت: شما اساسا نمی توانید موضوعی که عینیت ندارد را به عنوان سوژه قرار دهید، در زمینه خلق یک گزارش باید دید چقدر موضوعات مبتلابه جامعه امروز و عینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن دست پروری، رئیس حوزه معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی در هفتمین نشست از سلسله نشست های خط انقلاب که به همت سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون خراسان رضوی برگزار شد، به تبیین اصول خبر و گزارش نویسی پرداخت و با بیان این که گزارش برای مخاطب منفعت بیش تری دارد چراکه اطلاعات وسیع تری را در اختیار او قرار می دهد، گفت: امروز مخاطبین کمتر به دنبال خبر هستند و می خواهند اطلاعات تحلیلی جامع کسب کنند.

وی با بیان این که خبر و مصاحبه هر دو در گزارش دیده می شود، به کسانی اشاره کرد که به صورت پیوسته و مستمر خاطره می نویسند و هر روز در زمینه خاطره نویسی قلم زنی دارند؛ ابراز کرد: اگر خاطره نویس خوبی باشید، مستمر قلم بزنید، تکنیک های مصاحبه را بدانید و به دنبال کسب گزارشات میدانی باشید، آن زمان می توانید گزارش های خوبی بنویسید.

دست پروری با بیان این که در گزارش نویسی اطلاعات بیش تر، دقیق تر و موشکافانه تری به مخاطب انتقال داده می شود، بیان کرد: افرادی که معمولا با جزییات بیش تری جریان رخ داده را تعریف و توصیف می کنند، اصولا انسان های موفق تری در گزارش نویسی اند و بانوان نیز عملا حوصله بیش تری برای آن دارند که موضوعی را به خوبی تشریح کنند.

رئیس حوزه معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان این که اگر در توصیف خاطره به جزییات توجه می کنید مطمئن باشید گزارش نویس خوبی خواهید بود، خاطر نشان کرد: هر کلاس باب جدیدی را باید برای شما باز کند و اگر خودتان تمرین کنید که کسی که می خواهد خاطره بنویسد با جزییات بیش تر بنویسد، حتما می توانید توصیف خوبی  داشته باشید.

وی با بیان این که گزارش تلفیق خبر و تحقیق به اضافه بازسازی هنرمندانه صحنه ها، موضوعات، حوادث و واقعیات مهم زندگی اجتماعی است، بیان کرد: در گزارش عاطفی و انسان محور این شباهت با قصه دارد که نباید در آن ایراد و ابهام به وجود بیاید. وقتی کسی خیال بافی کند نمی تواند گزارش را به مخاطب عرضه کند و گزارش ها باید از قالب گزارش پشت میزی خارج شود.

دست پروری با بیان این که یک روزنامه حق ندارد تا در قالب گزارش عقیده خود را به جامعه تحمیل کند و گزارش نویس باید آنچه در واقعیت وجود دارد نه آنچه در تخیل اوست را به جامعه عرضه کند، اظهار کرد:  قصه نویسی به ذهنیت ها، کوشش ها و خلاقیت های ذهنی ربط دارد اما گزارش به عینیت ربط دارد و واقعیت های بدنه و متن جامعه را ارائه می دهد.

رئیس حوزه معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان این که  گزارش خبر و رویداد از یک تحول و پدیده است اما این موضوع در قصه نویسی وجود ندارد، گفت: قصه نویسی می تواند در هر پدیده ای وجود داشته باشد و این مرز خاص و آفت بزرگی است.

وی با بیان این که خبر دارای ارزش های شهرت، دربرگیری، سرعت، شگفتی و استثناء، فراوانی، تازگی و مجاورت بوده و دارای ساختار منسجم و مشخصی است؛ اما در گزارش زمان برای ما اهمیتی ندارد، ابراز کرد: زبان خبر خشک، جدی و رسمی است اما در گزارش از زبان محاوره و حتی در برخی شرایط از لهجه محلی آن منطقه نیز به تناسب استفاده می شود.

دست پروری با بیان این که گزارش نزدیکترین مهارت روزنامه نگارانه نسبت به ادبیات قصه نویسی است چون در قصه و گزارش نویسی وصف و جناس وجود دارد اما در خبر قالبی دارد که از هنرهای ادبی استفاده نمی شود، اظهار کرد: یک تفاوت بزرگ دیگر خبر و گزارش تفصیل گزارش است؛ در حقیقت تعداد کاراکترتان در روزنامه مشخص است اما گزارش می تواند مفصل باشد.

رئیس حوزه معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان این که حرفه ای ترین روزنامه نگارها کار گزارش را انجام می دهند و گزارش باید عینی باشد، بیان کرد: شما اساسا نمی توانید موضوعی که عینیت ندارد را به عنوان سوژه قرار دهید، در زمینه خلق یک گزارش باید دید چقدر موضوعات مبتلا به جامعه امروز و عینی است و از این راه برای مردم آنچه که عینیت دارد را بنویسید.

وی  با بیان این که گزارش برداشت و روایت یک خبرنگار از رویداد، واقعیت و یا شخص است، تصریح کرد: شما در خبر به هیچ وجه نمی توانید تحلیل خودتان را بنویسید، حتی اگر صاحب تحلیل و توانمند در این حوزه باشید، اما در گزارش اتفاقا آنچه مطرح می کنید قلم و برداشت خودتان از یک موضوع است؛ بنابراین گزارش حتما باید عینی و تحلیلی از موضوعات روز باشد.

دست پروری با بیان این که گزارش مرز واقعیت و داستان است، گفت: در گزارش دایره اطلاعات، تلاش و ذوق خبرنگار یا گزارش نویس بسیار اهمیت دارد؛ از سوی دیگر حتما جمله بندی ها در هر گزارش کوتاه باشد، چراکه جمله بندی های کوتاه قطعا مخاطب بیش تری را جذب کرده و یکی از آفت های جدی روزنامه نگاران نیز جملات طولانی است که حوصله مخاطب را سر می برد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha