جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 459120
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
آیت‌ الله عبدالرحیم صادقی شهمیرزادی

حوزه/ آیت‌الله آقا شیخ عبدالرحیم صادقی شهمیرزادی سالیان سال به تدریس و تربیت شاگردانی که هم‌اکنون جزو افاضل حوزه و دانشگاه هستند، مبادرت ورزید و در سال‌های ستم‌شاهی جزو علمایی بود که محور مبارزه در استان مازندران شمرده می‌شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، آیت‌الله عبدالرحیم صادقی شهمیرزادی، استاد حوزه علمیه و یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری و پدر سردار شهید احمد صادقی شهمیرزادی به دنبال یک دوره بیماری سخت، شامگاه روز شنبه 27 مردادماه درگذشت.

وی در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی برابر با رمضان المبارک ۱۳۴۸ قمری در شهرستان نکا مازندران متولد شد؛ ایشان در ابتدا شاگرد حوزه درسی عارف واصل علامه شیخ محمد کوهستانی بودند که از بزرگان عرفان و از کسانی بودند که آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره) محضر ایشان رسیدند و از ایشان تمجید کردند و بعدازاینکه محضر علامه کوهستانی را درک می‌کند، خدمت حضرات آیات آقا شیخ مجتبی و آقا هاشم قزوینی و عزیز نیشابوری در مشهد تلمذ می‌کند.

آیت الله صادقی شهمیرزادی از علماء قدیم مازندران و از شاگردان بزرگان علم، عرفان، فلسفه و فقاهت بود و از استادان بزرگ ایشان می‌توان به عارف واصل آیت الحق علامه شیخ محمد کوهستانی بزرگ و حضرات آیات آقا شیخ هاشم و آقا شیخ مجتبی قزوینی در مشهد، علامه طباطبایی در قم، امام خمینی (ره) و حضرات آیات خویی، حکیم، شاهرودی و سید عبدالعلی سبزواری، اشاره کرد.

پس‌ از اینکه وی به حوزه علمیه قم وارد می‌شوند به همراه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، از درس علامه طباطبایی استفاده می‌کند و بعد از آن به نجف اشرف مشرف می‌شوند و از حوزه درسی حضرت امام (ره) که آن موقع در تبعید بسر می‌بردند و از حوزه درسی حضرات آیات عظام حکیم و خویی شاهرودی و سید عبدالاعلی سبزواری استفاده می‌کنند و بعد از عقد اجازات در حادثه‌ای که یکی از برادرانش توسط خوانین محلی در مازندران کشته می‌شود برای سرپرستی ایتام برادرشان و تشکیل حوزه درسی به مازندران برمی‌گردند و سال‌هایی را در آنجا بودند تا پیروزی انقلاب در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی به‌نحوی‌که آیت‌الله ایازی از بزرگان و علما استان مازندران می‌فرمود انقلاب بر گردن همه علما حق دارد و آیت‌الله صادقی شهمیرزادی بر انقلاب حق دارد.

وی در شکل‌گیری هسته‌های مردمی مبارزه با رژیم منحوس پهلوی در مازندران نقش اساسی را ایفا نمود و از علمای طراز اول منطقه بودند که هم قبل و هم بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب فعالیت‌ها و مبارزات بسیاری علیه رژیم مستبد طاغوت داشتند.

آیت‌الله صادقی شهمیرزادی بعد از مدتی به دلیل کهولت سن و بیماری عازم مازندران شده و تا امروز نیز در این منطقه شاگردان بسیاری در علوم دینی و حوزوی تربیت و تقدیم انقلاب نموده‌اند که هر یک از آن‌ها مصدر امور علمی و درسی و تبلیغی برای اسلام هستند و سالیان سال به تدریس و تربیت شاگردانی که هم‌اکنون جزء افاضل حوزه و دانشگاه هستند، مبادرت ورزیده و در سال‌های ستم‌شاهی جزء علمایی بودند که محور مبارزه در استان مازندران شمرده می‌شدند.

بعد از انقلاب هم به تهران برمی‌گردند و به امر امام راحل (ره) وارد دستگاه قضا می‌شود و جزء اولین مجتهدینی بود که وارد قوه قضائیه شد و توأم با این مسئله در مسجد شیخ فضل‌الله نوری که 18 سال در جایگاه امام جماعت آن، آیت‌الله شهید غفاری بودند ایشان هم اقامه نماز جماعت داشت.

در حوزه‌های علمیه تهران مشغول سطوح تدریس عالیه می‌شود؛ خودشان هم حوزه‌ای را تأسیس می‌کند و آن را وقف اوقاف و سازمان تبلیغات می‌کند و به علت کهولت سن به مازندران شهرستان نکا برمی‌گرد.

آیت‌الله صادقی شهمیرزادی پدر سردار شهید اسلام احمد صادقی شهمیرزادی فرمانده تیپ زرهی لشکر علی بن ابیطالب (ع) بود؛ همچنین  پدر دو جانباز هستند و شاگردان عالمی را تربیت کردند که امروز درجاهای مختلف تدریس می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha