پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام فرهاد عباسی

حوزه/ مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه با اشاره به ۲۴ مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی در قم و ۱۴ مرکز در شهرستان، گفت: ۳ هزارو ۵۶۸ طلبه در این مراکز تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام فرهاد عباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: طی سال های اخیر مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی به گونه های مختلف اداره می شد که مدیر حوزه های علمیه در دوره جدید تمهیداتی را برای این منظور اندیشیدند.

وی با بیان اینکه مراکز تخصصی نیز به همان اندازه مدارس علمیه، از واحد های آموزشی حوزه علمیه به حساب می آیند، گفت: به میزانی که معاونت آموزش حوزه باید امور آموزشی مدارس را متکفل باشد، باید امور آموزشی مراکز تخصصی را نیز متکفل باشد و همانقدر که معاونت تهذیب، تبلیغ و پژوهش در مورد مدارس متصدی اند در مورد مراکز تخصصی هم متصدی می باشند.

جدا دانستن مراکز  تخصصی از معاونت ها موجب تضعیف آن ها می شود

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه ادامه داد: این اشتباه است که ما مراکز تخصصی را از معاونت های حوزه جدا کنیم و این کار بر خلاف تصور برخی نه تنها موجب تقویت مراکز تخصصی نمی شود؛ بلکه آن ها را تضعیف هم می کند، لذا سیاست جدید که در طول یک سال اخیر اعمال شده است به این صورت می باشد که مراکز تخصصی در استان ها کاملا زیر نظر مدیریت استانی هستند و مراکز تخصصی در قم نیز مستقیم با معاونت های ستادی در ارتباط می باشند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه مراکز تخصصی یکسری پیگیری ها، نظارت ها و امور مدیریتی خاص دارند، دفتری ایجاد گردید که سعی دارد به صورت یک هماهنگ کننده میان معاونت های ستادی و مراکز تخصصی باشد.

24 مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی در قم

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه 24 مرکز تخصصی و مؤسسه آموزش عالی در قم و 14 مرکز در 10 استان دیگر کشور وجود دارد، گفت: 7 رشته تخصصی در سطح دو، 14 رشته و 19 گرایش در سطح سه و 5 رشته و 5 گرایش در سطح چهار ایجاد شده است.

وی ابراز داشت: تعداد 3 هزارو 568 دانش پژوه در مراکز تخصصی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 2 هزارو 718 دانش پژوه در قم و 850 دانش پژوه در دیگر استان ها به تحصیل در رشته های تخصصی و در سطوح مختلف می پردازند.

بیش از 5 هزار فارغ التحصیل مراکز تخصصی و مؤسسات حوزوی

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: 5 هزارو 973 نفر از این مراکز و مؤسسات حوزوی تا کنون فارغ التحصیل شده اند که هزارو 950 نفر از آن ها در سطح دو، 3 هزارو 110 نفر در سطح سه و 913 نفر در سطح چهار بوده اند.

جایگزینی سوابق تحصیلی به جای امتحان کتبی

وی با بیان اینکه طلبه هایی که در رشته های تخصصی درس می خوانند از نظام آموزشی دیگری وارد این نظام نشده و در واقع از یک مقطع وارد مقطع دیگری از حوزه می شوند و طلبه همین حوزه هستند، افزود: به این جهت به نظر می رسید آزمون گرفتن از آن ها کار مناسبی نباشد؛ لذا با توجه به رشد ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزشی و به منظور صرفه جویی در منابع مالی و انسانی، سوابق تحصیلی در سطوح دو و سه را جایگرین امتحان کتبی نمودیم.

حجت الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: در این شیوه طلبه هایی که داوطلب تحصیل در رشته و مراکز تخصصی هستند در سطح دو و سه به صورت متمرکز ثبت نام می نمایند و سپس سوابق تحصیلی آن ها در سامانه نجاح مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت سه برابر ظرفیت یک مرکز به آن معرفی می شوند که خود مرکز با انجام مصاحبه افراد را پذیرش می کند.

وی توضیح داد: البته اگر مرکزی تعداد متقاضیانش بسیار بالا باشند و قصد برگزاری آزمون را داشته باشد این اجازه را به او خواهیم داد؛ در سطح چهار نیز برای همه متقاضیان آزمون ورودی بر اساس آیین نامه ها و ظوابط برگزار می شود. 

الزام ثبت اطلاعات مراکز تخصصی در سامانه نجاح

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه با اشاره به پراکندگی اطلاعات مراکز تخصصی، گفت: در سال جاری همه مراکز و طلاب آن ها را ملزم نمودیم تا در سامانه نجاح ثبت نام نمایند و در غیر این صورت به رسمیت شناخته نخواهند شد و از مدارک، مزایا و خدمات رشته های تخصصی بی بهره خواهند ماند.

برخی دستاورد های مراکز تخصصی حوزه

وی در ادامه هزارو 600 پایان نامه دفاع شده، هزارو 474 پایان نامه در حال تدوین،  انتشار950 کتاب در زمینه های فقهی، کلامی، تبلیغی، اخلاقی و دیگر موضوعات، برگزاری حدود 300 دوره کوتاه مدت و 200 کارگاه آموزشی، تدوین 180 متون آموزشی و انتشار 13 مجله علمی را از برخی فعالیت های مراکز تخصصی برشمرد.

حجت الاسلام عباسی در خصوص وضعیت کلی رشته ها و گرایش های تخصصی بیان کرد: از 115 رشته و گرایش پیشنهاد شده 46 مورد در حال بازنگری توسط پیشنهاد دهنده، 13 مورد در حال بررسی در معاونت آموزش، 6 مورد در نوبت بررسی در کمیسیون مراکز تخصصی و 50 مورد نیز مصوب و ابلاغ شده است.

وی مطرح کرد: بر اساس ابلاغیه مدیر حوزه های علمیه طرح ها و پیشنهادات کلان اجرایی دفاتر هماهنگی امور مدارس و مراکز تخصصی به تناسب در شورای معاونان و یا شوراهای تخصصی بررسی شده و از طریق مبادی ذی ربط در ستاد اقدام لازم صورت خواهد گرفت و همچنین امور اداری و اجرایی مرتبط با مدارس و مراکز که بر عهده ستاد قم بوده است از این پس برعهده معاونت های ستادی خواهد بود.

تعیین 11 حوزه دانشی

مسئول دفتر هماهنگی و امور مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه به درختواره رشته ها و گرایش های تخصصی دانش های حوزوی اشاره کرد و افزود: 11 حوزه دانشی معین شده که عبارت اند از قرآن، حدیث، فقه و اصول، زبان و ادبیات عربی، تاریخ و سیره، فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، علوم انسانی اسلامی، اخلاق، تربیت و مشاوره، تبلیغ و ارتباطات، منطق، فلسفه و عرفان اسلامی، کلام اسلامی، ادیان، فرق و مذاهب؛ اثر این درختواره این است که دیگر رشته ها منفعل نیستند.

وی محور های پذیرش، اساتید، قوانین و مقررات، منابع انسانی، مالی و امکانات، آموزش، پژوهش، تهذیب، معیشت، خدمات و تسهیلات، مدیریتی اجرایی، دانش آموختگان، آثار علمی و خدمات تبلیغی را از شاخص های ارزیابی و رتبه بندی واحد های آموزش تخصصی حوزوی دانست.

تشکیل کمیسیون مراکز تخصصی ذیل شورای آموزش

حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: به استناد آیین نامه جامع شوراها و کمیسیون های مرکزمدیریت حوزه های علمیه و به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص مسائل مربوط به مراکز تخصصی، کمیسیون مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ذیل شورای آموزش حوزه تشکیل گردید و تا کنون این کمیسیون 14 جلسه برگزار کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha