سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حافظیان

حوزه/ رئیس اداره اوقاف وامورخیریه کاشان ثبت ۲۲۸۱ موقوفه در سامانه جامع موقوفات و اماکن متبرکه خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۵۲۲ موقوفه، ۶۴۴ مورد مسجد، ۹۴ مورد حسینیه، ۲ مورد زینبیه، ۱۲ تکیه، ۴ آرامستان و ۳ دارالقرآن می باشند.

 مهدی حافظیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان با بیان اینکه تعداد 2190 موقوفه از کل موقوفات شناسایی شده مستقیما تحت تصرف و نظارت اداره اوقاف بوده و 89 موقوفه آن دارای متولی می باشند که توسط متولیان ذکر شده در وقف نامه ها و اشخاصی که برابر وقف نامه شرایط تولیت داشته اند، اداره می گردد، گفت : تنها دو موقوفه در شهرستان کاشان به طور اشتراکی توسط این اداره و متولی اداره می گردد.

رئیس اداره اوقاف کاشان با بیان اینکه این موقوفات دارای 8573 رقبه وقف شده می باشند که از این تعداد 5728 رقبه متصرفی و 2537 رقبه غیر متصرفی و مابقی اشتراک التولیه می باشد، افزود: از این آمار 2284 رقبه دارای کاربری مسکونی، 808 رقبه کاربری تجاری، 2690 رقبه کاربری کشاورزی، 1033 رقبه کاربری مذهبی، 419 رقبه کاربری خدماتی، 79 رقبه کاربری اداری، 77 رقبه آموزشی و مابقی رقبات دارای سایر کاربریها می باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این موقوفات 4095 نیت به ثبت رسیده  است. 356 نیت خیریه کمک به ایتام و فقرا ، 1312 نیت مذهبی شامل روضه خوانی ها، 16 نیت عتبات عالیات شامل کمک به ساخت و ساز عتبات عالیات ،53  نیت مدارس علوم دینی شامل هزینه مدارس علوم دینی و طلاب ، 1349 نیت مساجد شامل کمک به ساخت و ساز و هزینه های جاری مساجد، 204 نیت بقاع متبرکه شامل کمک به بازسازی و هزینه های جاری امامزادگان، 805 نیت اجتماعی شامل کمک به هزینه های بازسازی، آب شرب آب انبارهای مورد نظر واقفین و حمام های وقفی و ... می باشد.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه کاشان با بیان اینکه از تعداد 4095 ردیف نیت ثبت شده در کاشان فقط دو نیت در طی سال گذشته تاکنون برای مصارف بزرگترین عید شیعیان عید ولایت و عید غدیر به ثبت رسیده است، گفت: با توجه به اینکه اکثر نیات ثبت شده در کاشان مذهبی مختص روضه خوانی و مساجد می باشد تا کنون وقف برای غدیر نتوانسته دربین خیرین به خوبی نمایان گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha