جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه کرمان

حوزه/ در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید ۹۸-۹۷ حوزه علمیه استان کرمان با اشاره به این که سال گذشته حوزه استان بیشترین داوطلب ورود به حوزه را داشت، بر ضرورت توجه طلاب به سه عنصر «علم»، «اخلاق» و «معرفت» تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید ۹۸-۹۷ حوزه علمیه استان کرمان که در ساختمان جدید مدرسه سطح عالی امام مهدی (عج) شهر کرمان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حسین اللهوردی، مدیر حوزه علمیه کرمان به وضعیت حوزه این استان پرداخت و گفت: سال گذشته استان کرمان بیشترین داوطلب ورود به حوزه را داشت که بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر در این استان برای شرکت در آزمون ورودی حوزه ثبت نام کردند. از میان این تعداد داوطلب و با توجه به مساله کیفی گزینی مد نظر آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، تعداد ۲۸۰ نفر  پذیرش شدند.

وی در ادامه در رابطه با تلبس طلاب کرمان به لباس روحانیت، افزود: از سال گذشته تا به حال تعداد ۲۷۰ نفر از طلاب استان در کارگاههای تلبس شرکت کردهاند که ۱۱۸ نفر از آنها موفق به قبولی در آزمون تلبس شدهاند و ۸ نفر در این مراسم معمم خواهند شد.

غفلت از سنت حسنه وقف

حجت الاسلام اسماعیل تدینی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ارتباط وقف و علم را مسالهای ریشهدار خواند و گفت: در تاریخ ما وقف مراکز علمی و تربیت دانشمندان و عالمان در مراکز وقف شده یک سنت حسنه بود که متاسفانه امروزه مورد غفلت قرار گرفته شده است.

وی افزود: لازم است امروزه طلاب و حوزههای علمیه در جهت ترویج وقف چه بیانی و چه عملی و با انجام وقف از طرف خودمان، گام بردارند. همچنین احیای موقوفات گذشته نیز از مسایل مهم است که اداره اوقاف در این مسیر نیاز به کمک همه دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه در رابطه با ساختمان جدید مدرسه امام مهدی(عج) گفت: این ساختمان توسط واقف عزیزی به نام سردار نصرت وقف حوزه شده بود که ما توانستیم با کمک حجت الاسلام و المسلمین علیدادی اآن را تکمیل نماییم و در اختیار حوزه علمیه و طلاب قرار دهیم.

سه ویژگی طلبه موفق

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان ضمن تقدیر از زحمات آیت الله جعفری در راستای تقویت حوزههای علمیه، گفت: طلبه موفق و مورد تایید ائمه معصومین(ع) باید سه عنصر علم، اخلاق و معرفت را دارا باشد.

وی در رابطه با عنصر اخلاق تاکید داشت: عنصر اخلاق همچون ترمزی برای عنصر علم است و اگر اخلاق نباشد کنترلی بر علم نخواهد بود. اخلاق یعنی کنترل از درون و اگر این کنترل در انسان نباشد گاهی همین علم زیاد موجب وزر و بال او خواهد شد.

امام جمعه کرمان ادامه داد: شناخت دقیق اوضاع و احوال زمان و جامعه و شناخت حق و باطل عنصر سوم است که زمانی حوزه و طلبه حق و باطل را تشخیص خواهند داد که در بخش دوم یعنی اخلاق خوب کار کرده باشد.

نماینده ولی فقیه در کرمان خاطر نشان کرد: اگر این سه عنصر در کنار یکدیگر قرار بگیرند حوزه هم بالنده و هم انقلابی خواهد ماند.

بعد از آن و در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علیدادی با اهدای لوحی از زحمات حجت الاسلام و المسلمین تدینی در جهت احیا، تکمیل و تحویل ساختمان جدید مدرسه امام مهدی(عج) تقدیر به عمل آورد.

عمامه گذاری ۸ طلبه جوان

در پایان هشت تن از طلاب شهر کرمان به دست آیت الله جعفری معمم شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha