جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ملکی

حوزه/معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی حوزه علمیه جایگاه معاونت تهذیب در مدارس علمیه ارتقا یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی در نشست صمیمی با معاونین تهذیب و تربیت مدارس علمیه قم که در سالن جلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مطالبات مهم رهبری از حوزه ها در خصوص معنویت و اخلاق می باشد و این نکته اهمیت موضوع تهذیب و تربیت را نزد بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید را می رساند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: در مدارس علمیه سراسر کشور تمام مطالبات تربیتی و تهذیبی حوزه علمیه از مدیران مدارس می باشد، لذا مدیران مدارس باید نگاه و دغدغه تربیتی و تهذیبی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مساله تهذیب و تربیت سخت، دیربازده و بسیار ضروری است و نباید نسبت به تقویت آن کم کاری کرد، چرا که به مسأله مراقبت اعمال، نیّات و رفتار افراد بر می گردد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تربیت در دیدن، لمس کردنی و اسوه بردار و الگو پذیر است. آنچه من فهمیدم در این 20 سال نشست و برخاست با مدیران مدارس، خادمان و نگهبان مدرسه، اگر این مجموعه اعمال و رفتارشان اخلاقی باشد به ویژه مدیران مدارس، بدون تردید بیشترین تاثیر اخلاقی را بر روی طلاب خواهند گذاشت.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: وقتی یک مدیر دلسوز، مهربان، کارشناس و متخلق باشد، زمانی که یک طلبه با همه اعتمادی که به مدیر دارد به وی مراجعه کرد، اگر علاوه بر خلقیات دینی، معرفتی و اخلاقی از دانش کافی برخوردار باشد، می تواند اعتماد این طلبه را چندین برابر کند؛ اما اگر کارشناس نباشد، این اعتماد ممکن است حتی به زیر صفر کشیده شود.

وی بیان داشت: مدارس بر محور تهذیب پایه ریزی نشده اند و شاکله آن بر اساس آموزش است و شاخص انتخاب مدیر آنست که بتواند کادر آموزشی درستی انتخاب کند، ولی اینکه مدیر مربی باشد چندان مورد توجه نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در بخش دیگری از سخنان خود به جلسات متعدد خود با اعضای شورای عالی و جلساتی با بیش از 70 نفر از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید سطوح عالی حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: با پذیرفتن مسئولیت و آشنایی با موضوع تصمیم گرفتم تا نظرات، تجربیات و دغدغه بزرگان و اساتید حوزه را جویا بشوم و پس از آن جلساتی را با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه داشتم و تجربیات و نظرات خودم را ارائه کردم که منجر شد تا مصوباتی در خصوص فعالیت ها و برنامه های معاونت تهذیب ابلاغ گردد.

وی گفت: این مصوبات شورای عالی در راستای تقویت جایگاه تهذیب در مدارس علمیه بود بطوریکه اعلام می دارد؛ « جایگاه معاونت تهذیب باید ارتقا یابد»، « در کمیته انتصابات و عزل ها معاونت تهذیب باید به عنوان عضو فعال حضور داشته باشد»، « معاونان تهذیب از اساتید مدارس باشند» و این موارد در واقع تغییر نگاه و در راستای طرح تحول تربیتی حوزه های علمیه می باشد، اینکه مدیری که انتخاب می شود آیا دارای نگاه تربیتی و تهذیبی است یا خیر؟ نکته مهمتر آنکه ما در مدارس علمیه با مدیر طرف هستیم و مدیر باید پاسخگوی نیاز های تهذیبی و تربیتی باشد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهارداشت: موضوع تحولی دیگری که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت، بحث طرح میثاق های طلبگی است که بحمدالله با دهها ساعت وقت گذاشتن و سفرهای متعدد این طرح در سراسر کشور به صورت یکجا واستانی برگزار کردیم و این در حالی بودکه در گذشته به صورت مدرسه ای انجام می شد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: با برگزاری جلساتی با شورای مدیران به بیش از 120 نکته پیرامون طرح میثاق طلبگی به دست آوردیم و پس از جمع بندی به سیاست ها ارزشمندی رسیدیم.

وی بیان داشت: در این جمعبندی ها به برگزاری دوره میثاق شماره دو رسیدیم که بعد از 8 – 9 ماه از سپری شدن طرح میثاق اول و تحویل طلبه به مدارس ارزیابی در قالب طرح میثاق دو صورت می گیرد که در طول این مدت طلاب به چه سطحی از رشد تربیتی و تهذیبی رسیده اند. این کار به صورت حلقه های طلبگی و با حضور کارشناسان معاونت تهذیب انجام خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان داشت: باید دوره های میثاق به گونه ای طرح ریزی شود که علاوه بر شناخت و شناساندن ، طلبه مطلع باشد که وقتی در مدرسه حضور پیدا می کند چه مطالب و سرفصل هایی را باید ببیند و اگر شاهد کم کاری شد، نسبت به انجام آن مطالبه گری کند.

لازم به ذکر است، این نشست صمیمی به مدت 180 دقیقه به طول انجامید و معاونین تهذیب و تربیت مدارس علمیه قم سوالاتی را مطرح کردند که حجج الاسلام والمسلمین ملکی، حسینی، همتیان و محبوبی به آن پاسخ گفتند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha