جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت حفظ روحیه دشمن شناسی و دشمن ستیزی در ایام با برکت عاشورا گفت: وعظ و عمل شما در شرایطی که دشمنان می خواهند نسبت به نظام، القای ناکارآمدی کنند، می تواند نماد وحدت ملی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در همایشی با عنوان «طلایه داران هدایت» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به ضرورت حفظ روحیه امید، ایستادگی، دشمن شناسی، دشمن ستیزی و پایبندی به عهد و پیمان در ایام به برکت عاشورا و انتقال این مفاهیم به مردم با بهره گیری از ظرفیت تبلیغی محرم و صفر گفت: در این ماه زمینه برای وعظ و سخن فراهم است و عمل شما در شرایطی که دشمنان می خواهند نسبت به نظام، القای ناکارآمدی کنند، می تواند نماد وحدت ملی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادوار مختلف تاریخ از آفرینش انسان و هبوط تا بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان دوره اول، از بعثت پیامبر(ص) تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) که دوره دوم محسوب می شود و از ظهور حضرت ولی عصر(عج) تا قیامت به عنوان دوره سوم، گفت: از آیات قرآن اینگونه برداشت می شود که در دوره نخست حیات انسان آنچه از امتحانات برای بشریت قرار دارد و آنچه از آزمون های الهی برای انسان تعریف شده، آزمون های خاص و مشخصی است.

وی با بیان این که نسبت به ابراهیم خلیل الله آنچه پیش آمد، امتحان با مال و جان شکل خاصی داشت، تصریح کرد: در این دوره ها آنچه از امتحانات الهی می بینید، شکل تحلیلی و عقلانی داشته و پیچیدگی امتحانات نیز به نوع تحلیل ها برگشت دارد که تاکید پیامبر گرامی اسلام(ص) بر تفکر، تعقل، تدبر، معرفت و بصیرت و تاکید امامان و پیشوایان دین در همین جهت است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در همه ادوار تاریخی قالب امتحانات برای حیات انسان و بشریت قالب عقلانی و تحلیلی بوده چراکه نوعی از فتنه هایی که در همین زمان وجود دارد نیز از نوع تحلیلی است، بیان کرد: پیچیدگی های این دوره فوق العاده است و به طور کلی آنچه که از سیره مهدوی و در ارتباط با ظهور حضرت برداشت می شود، شکل شهودی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که حضرت نوح و ابرهیم خلیل الله بسیار تلاش کردند اما عملا هیچ یک موفق به تشکیل جامعه ای بر اساس دین تا پیش از موسی کلیم نشدند، خاطر نشان کرد: انبیا در راه تشکیل جامعه دینی بسیار زحمت کشیدند اما تحقق این رویداد مهم یعنی پایه گذاری جامعه دینی از زمان موسی کلیم بود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت شناخت جریان نفاق نسبت به گمراهی مردم در برابر شخصیت ارزشمند «ولیّ» جامعه اسلامی ابراز کرد: مردم باید ولی جامعه را بشناسند و همه تلاش شما نیز بر همین امر معطوف باشد که معرفت پیدا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تلاش پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان نذیر، بشیر، سراج و منیر و تلاش اوصیا در راستای آن بود که انسان قدرت تحلیل، راهیابی و راهبرد شناسی پیدا کرده و بتواند جریان های پیچیده زمان را بشناسند، گفت: پس از موضوع توحید به هیچ موضوعی همچون حجت شناسی پرداخته نشده زیرا قدرت تدبر و بصیرت در شناخت «ولیّ» بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که در قرآن نیز بشری که بصیرت ندارد نکوهش شده است، اظهار کرد: انسان های بی بصیرت آن کسانی هستند که ابزار شناخت خود را تعطیل و یا کمسو کنند. در واقع همه تنبه ها و تذکرها در جامعه اسلامی برای آن است که انسان حق ندارد ابزار شناخت خود را کمسو کند که البته همه تلاش مستکبرین و دشمنان نیز همین تعطیل کردن ابزار شناخت در وجود انسان هاست.

وی با بیان این که امروز دو مکتب «انتظار» و «انظلام» وجود دارد، به مکتب انظلام اشاره کرده که عالم را به ظلم پذیری می کشاند و افزود: امروز مستکبرین در فعالیت های خود همچون سینمای هالیوود القای ظلم پذیری، نتوانستن و یاس را دنبال می کنند و اساسا در وجود ما به دنبال جلوه دادن دروغ جهل علمی و جهالت عملی هستند.

تولیت استان قدس رضوی با بیان این که آنچه حیات انسان را تهدید می کند نیز همین جهل علمی و جهالت عملی است، به مکتب انظلام اشاره کرد که امروز جریانی در دنیا در راستای ظلم پذیری به راه انداخته و بیان کرد: این مکتب امپراطوری رسانه ای خبری شکل داده و بنا به تعبیر مقام معظم رهبری امروز جنگ رسانه ای بیش از جنگ اقتصادی اوج گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که ابا عبد الله الحسین(ع) در زیارت اربعین چنین می خواهد که مردم از جهالت بیرون بیایند، تصریح کرد: عزاداری ما به منزله تجلیل از مقام ابا عبدالله الحسین(ع) بود و پیام ایشان تنها منحصر به سال 61 هجری نیست بلکه این پیام امروز مکان و زمان را درهم نوردیده و می خواهد خون ایشان در جامعه بشری اصلاحات ایجاد کند.

وی با بیان این که امروز پیام ابا عبدالله(ع) زنده است و باید در زمیه پیمانی که با عاشوراییان بستند تحقیق و پژوهش کنید، به عهد و پیمان با ولی در نظام ولایی اشاره و ابراز کرد: اساسا این عهد ریشه دارتر از رای است و در نظام ولایی و قرآنی برای انسان سالک در پیمان با خداوند و ولی اساس همین عهد است و آن رایی ارزش دارد که اساسا ریشه در تعهد و پیمان داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که آنانی که پای پیمان با ولی بودند و در جریان جامعه ولایی با ولی همراهی کردند، ارزش دارند، عنوان کرد: در شرایط فعلی حتما فرمایشات و تبلیغ شما باید به روشنگری جدی در رابطه با بصیرت و معرفت افزایی در زمینه پیام های عمیق عاشورا بیانجامد و همه باید بدانند که پیام های عاشورا کمرنگ شدنی نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که قیام حسین بن علی(ع) در راستای احیای دین بوده و امام پرچم عمل حقیقی به دین را در کشور علم و نظام حاکمیتی دین را بر جامعه اسلامی حاکم کردند، گفت: ولی فقیه جامع الشرائط در راس دین چنین گفتند که می خواهیم به دین و آموزه های دینی در همه لایه های کشور عمل شود. امروز نیز علی رغم گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب رسالت خطیر شما عمل به دین و آموزه های دینی و امر به معروف و نهی از منکر در هنگام مشاهده تخطی از مسیر دین است.

وی در ادامه با دشمنی های استکبار اشاره و با بیان این که جنگ سخت از یک سو پرهزینه بوده و نفرت عمومی را نسبت به جنگ آوران به دنبال دارد و از سوی دیگر جنگ نرم نیز پرهزینه و دیر بازده است، گفت: امروز استکبار تلفیقی از جنگ نرم و سخت را علیه همه کشورهای منادی حق به راه انداخته است و در حقیقت آنان جریان استکباری بر ضد ملت با ایجاد فشارهای متناسب با شرایط هر کشور ایجاد کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدف دشمن، ایجاد فشار هر چه بیش تر برای کاهش ضریب نفوذ ایران است، ابراز کرد: بنابراین امروز فشار بر ملت در دستور کار استکبار قرار دارد و بخشی از مشکلات مربوط به جنگ اقتصادی نیز حاصل همین فشار روانی شدیدی است که از ناحیه آنان بر ملت غیور ایران اسلامی اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه چندقطبی جامعه به نفع دشمنان است، تصریح کرد: باید انسجام خود را حفظ کنید و با قول صدیق و بلیغ بهترین ها را با بیان خوب ارائه دهید و به هیچ عنوان تبلیغ را خلاف شأن ندانید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha