پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقف

حوزه/ حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که امروز یکی از این نیازهای روز وقف برای حوزه های علمیه و تربیت طلاب علوم دینی است، گفت: وقف پشتوانه مناسبی برای توسعه و رونق فعالیت های حوزوی در جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نشست تخصصی وقف که در تنکابن برگزار شد به اهمیت جایگاه وقف در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) خود جزء نخستین واقفان بودند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود از وقف به عنوان صدقه ای جاریه که مورد تأکید دین مبین اسلام قرار گرفته یاد کرد و افزود: وقف دستور عملی اسلام برای رشد معنویت در جامعه اسلامی است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که در سایه سنت حسنه وقف فقر و محرومیت از جامعه اسلامی کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از مراکز علمی و آموزشی نیز با بهره گیری از عوائد موقوفات اداره میشده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که متأسفانه در طول تاریخ بسیاری از موقوفات به فراموشی سپرده شده، تصریح کرد: در حال حاضر مدارس علمیه دارای موقوفات بسیاری هستند، اما این موقوفات امروز وجود ندارد و از بین رفته است.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت شناسایی و احیاء موقوفات تأکید کرد و گفت: باید موقوفات مربوط به مدارس علمیه احیاء شود تا با تکیه بر این موقوفات بتوان مشکلات مالی مدارس علمیه را رفع کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در دوران حکومت پهلوی بسیاری از موقوفات از بین رفت و به فراموشی سپرده شد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تذکرات علما و مراجع دینی شاهد احیاء برخی از این موقوفات هستیم.

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که با نهادینه کردن سنت وقف در میان مردم می توان شاهد رشد و تعالی معنوی جامعه بود، تصریح کرد: امروز اگر می بینیم نهضت عاشورا این گونه گسترش یافته به دلیل سنت ارزشمند وقف است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز باید از همه ظرفیت های تبلیغی موجود به منظور تقویت فرهنگ وقف در جامعه بهره گرفته شود، خاطرنشان کرد: با تکیه بر وقف می توان ارزش های الهی را در جامعه تقویت کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز مبلغان دینی بهترین قشر برای تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه هستند، گفت: مبلغان باید ضمن بیان احکام وقف برای مردم ضرورت کارکردهای این سنت حسنه دینی را نیز برای مردم بازگو کنند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که آثار فرهنگی، دینی، اجتماعی و حتی اقتصادی وقف در بخش های مختلف جامعه اسلامی کاملاً آشکار است، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی، رشد و گسترش فرهنگ دینی در جامعه اسلامی یکی از مهم ترین کارکردهای فرهنگی وقف بوده است.

وی با بیان این که انسان های خیر اندیش با وقف اموال و دارایی های خود دلبستگی از دنیا و مادیات را به نمایش می گذارند، تصریح کرد: تقویت و گسترش این سنت های دینی موجب رشد و تعالی معنوی جامعه خواهد شد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز جامعه ما نیازمند موقوفات جدیدی است، خاطرنشان کرد: مبلغان باید در منابر و خطابه های خود در خصوص به روز کردن نیت های واقفان سخنرانی کنند.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که امروز یکی از این نیازهای روز وقف برای حوزه های علمیه و تربیت طلاب علوم دینی است، تصریح کرد: وقف پشتوانه مناسبی برای توسعه و رونق فعالیت های حوزوی در جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha