جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید  مصطفی رضوی

حوزه/به همت مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور با همکاری معاونت آموزش حوزه و سازمان اوقاف و امورخیریه کشور برگزار شد.

حجت الاسلام  سید مصطفی رضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور، پس از فراخوان اساتید تجوید به منظور ارزیابی و سطح بندی آنان که در نهایت  به چهار سطح عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم شدند، شکل گرفت. با توجه به اینکه اساتید نقش موثر و تاثیر گذاری در تربیت طلاب دارند، تقویت و ارتقای سطح اساتید از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود: بر اساس برنامه­ ریزی انجام شده، جهت اساتید سطح عالی به منظور همفکری و تعامل بیشتر ایشان در روز عید غدیر نشست هم اندیشی با حضور اساتید حجج اسلام و المسلمین رستم­ نژاد، شهیدی و راسل در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد.

وی به برگزاری دوره آموزشی ویژه 40 نفر از اساتید سطح متوسط در مشهد مقدس خبر داد و گفت: در راستای تقویت بنیه علمی و مهارتی اساتید در زمینه تجوید قرآن، اقدام به تشکیل دوره ای ویژه اساتید سطح متوسط در مشهد مقدس نمودیم که به مدت شش روزبه طول انجامید و در انتهای دوره نیز آزمونی برای ارزیابی اساتید گرفته شد.

حجت الاسلام رضوی به برگزاری دوره تربیت مربی تجوید برای اساتید سطح خوب نیز اشاره کرد و افزود: در این دوره تعداد 23 نفر از اساتید حضور پیدا کردند و کسانی­ که موفق به گذراندن مراحل آزمون شدند می ­توانند گواهی مجوز تدریس تجوید را دریافت نمایند.

وی بیان داشت: بهبود بخشیدن به سطح قرائت طلاب اقدام مهمی است که از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه در سه دوره کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: بعد از اتمام دوره­ها بحث نظارتی و تداوم ارتباط مورد تاکید مدیریت قرآن و حدیث می­باشد.

حجت الاسلام رضوی در ادامه به برگزاری دوره تجمیع طلاب پایه های اول مدارس حافظین اشاره کرد و گفت: این دوره از جمعه گذشته شروع و تا پنجشنبه 15 شهریور ماه  در امامزاده جمال(ع) قم با حضور 140 نفر از طلاب پایه اول ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مدارس حافظین برای اولین بار پس از ابلاغ مدیر حوزه های علمیه از هفت به 12 مدرسه توسعه یافت، ادامه داد: فعالیت های این مدارس به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شده است بطوریکه اغلب مدارس دارای طرح شش ساله، و برخی دارای طرح دو ساله می­باشند و برخی مدارس نیز مانند مدرسه حافظین علی بن موسی الرضا(ع) قم فقط از طلاب حافظ قرآن کریم ثبت نام می نماید.

حجت الاسلام رضوی بیان داشت: این دوره در سه سطح مدیران مدارس، اساتید و طلاب برنامه ­هایی پیش­بینی شده است.

مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب اظهار داشت: در برنامه ویژه طلاب،  موضوعات و سرفصل های ارزشمندی همچون؛ « روش ها و تکینک های حفظ »، « تمرین مباحثه »، « نحوه استماع نوار»، « ارائه تکنیک مرور 20 درس»، « روش حفظ 3 خط، 5 خط ، 7 خط و 9 خط» و همچنین « مهارت­­هایی که در طول سال می بایست انجام دهند » ارائه می گردد.

حجت الاسلام رضوی در ادامه به برگزاری دوره حفظ و معارف قرآن کریم در شهر سرعین استان اردبیل اشاره کرد و افزود: این دوره با حضور 180 نفر از طلاب مدارس حافظین به مدت 40 روز برگزار شد.

وی بیان داشت: عمر این مدارس به 4 سال می رسد و در حال حاضر برخی مدارس، حفظ جزء 21 را در دستور کار دارند و امیدواریم هر سال شاهد پرورش روزافزون طلاب حافظ قرآن کریم باشیم.

حجت الاسلام رضوی با اشاره به برپایی دوره های ترجمه و مفاهیم در برخی از استان ها، اظهارداشت: این دوره با برنامه­ریزی انجام شده از سوی این مدیریت  در برخی از مدارس استان های کشور در حال برگزاری است و امید داریم بتوانیم تعداد مدارس مورد حمایت را افزایش دهیم.

مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه های علمیه به طرح جامع تهذیبی و تربیتی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح حوزه علمیه در طول سال محافل انس با قرآن و عترت ، حفظ آیات و روایات موضوعی، حفظ جزء 30 و سور پرفضیلت را عملیاتی خواهند کرد.

وی به فوق برنامه­های قرآن و حدیث اشاره کرد و افزود: این مدیریت در طول سال برنامه­ های متعددی از جمله ترجمه و مفاهیم، تفسیر ادبی، شرح حدیث اصول کافی و قرائت آن، حفظ حدیث، مطالعه سیر کامل احادیث را برگزار می کند که بی شک آثار و برکات ارزشمندی را بر جای خواهد گذاشت.

حجت الاسلام رضوی در پایان گفت وگوی خود به حضور 1400 طلبه حافظ قرآن کریم و نهج­ البلاغه در آزمون سال گذشته(96) حوزه های علمیه اشاره و تصریح کرد: در صورت توسعه برنامه­ های آموزشی و ترویجی قرآن و حدیث به توفیق الهی شاهد افزایش تعداد حافظان قرآن و نهج­ البلاغه خواهیم بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha