جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری شب سوم محرم در مدرسه علمیه  مروی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: قیام امام حسین(علیه السلام) گر چه به حسب ظاهر به مسئله شهادت و از دست دادن جان منتهی شد، اما این حقیقت نشان داده شد اگر انسانی به دنبال کسب سعادت واقعی است باید الگوی تام یعنی امام حسین(علیه السلام) را در مسیر حرکت خود دنبال کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین تحریری، شامگاه جمعه در جمع عزاداران حسینی در مسجد بزرگ مروی، با اشاره به قیام سیدالشهدا(علیه السلام) و ویژگی های واقعه عاشورا، اظهار داشت: ویژگی های آن حضرت شاخص انسان سعادتمند واقعی معرفی شده است. شاخص انسانی که به حقیقت هدف از آفرینش نائل شده است.

وی افزود: رسالت اصلی همه انبیاء(علیهم السلام) دعوت مردم به بندگی خالصانه خداوند متعال است. یعنی دستوراتی که خداوند متعال از طریق انبیاء به بندگانش ابلاغ کرده و از آن طریق مردم را به سعادت ابدی و حقیقی راهنمایی کرده است. و آن حقیقتی که ما را از ظلمت ها خارج می کند دستورات و بیانات قرآن کریم است.

تولیت حوزه علمیه مروی تهران تصریح کرد: خدواند متعال می فرماید «کتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِم» یعنی این کتابِ قرآن، انسان را از ظلمت ها خارج می کند. و پیامبر(ص) خودش مظهر نور است و به آن نور رسیده است و می خواهد انسان ها را از آن ظلمت و جهل و تاریکی خارج کند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) به جهت شرایط زمانی و مکانی عملاً نتوانست آن الگوی تام سعادت و سعادتمند را در همه ابعاد زندگی به مردم نشان بدهد لذا امام حسین(ع) یک چنین شخصیتی است که هر مقدار در ابعاد شخصیت و قیام آن حضرت دقت و تحلیل کنیم به این نکات می رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری گفت: قیام امام حسین(علیه السلام) گر چه به حسب ظاهر به مسئله شهادت و از دست دادن جان منتهی شده، اما این حقیقت نشان داده شد که آنچه را باید انسان در کسب سعادت واقعی دنبال کند و به آن برسد، باید یک چنین الگوی تام - امام حسین(علیه السلام) - را در مسیر حرکت و سیروسلوک خود دنبال کند.

وی با بیان این که قیام امام حسین(ع) تاثیر عاطفی عمیق در جان های حق طلب می گذارد، بیان داشت: گروه سعادتمندان و شقاوتمندان همواره در جامعه بروز و ظهور داشته اند. سعادتمندان کسانی هستند که به نتیجه ی از خلقت شان رسیده و فهمیده اند که خلقت شان بر چه اساس و حکمتی بوده است و به درستی تشخیص داده اند که رسیدن به نتیجه خلقت باید بر اساس چه شاخصه ها و معیارهایی باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران افزود: شقاوتمندان کسانی هستند که با اختیار و انتخاب خود، پا روی حرکت وجودی شان گذاشته و ثمره وجودی شان را ضایع کرده اند.

وی گفت: با بررسی ابعاد قیام عاشورا معلوم می شود که چه عواملی موجب شد عده ای به سعادت ابدی برسند؛ و چه عوامل و اموری موجب شد تا عده ای اهل شقاوت شوند. طبق بیان قرآن کریم اهل سعادت به زندگی ابدی بهشت می رسند و اهل شقاوت به زندگی ابدی جهنم راه می یابند و آنچه در اینجا مهم است بررسی عوامل و دلایل آن است.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری اظهار داشت: انسان ها فطرتاً حق طلب هستند و بر این اساس فطرتاً به سمت خداوند هدایت می شوند. بنا بر این کسانی که فطرت شان دست نخورده باشد و یا به طور کلی از بین نرفته باشد، هر هدایتی که از جانب خداوند متعال بیاید، آن را می پذیرند.

وی افزود: پذیرش هدایت الهی در این عالم با توجه به افکار و کردار و اعمال انسان ها، ادامه دار است و مقطعی نیست. مثلا همانگونه که قوای جسمانی بچه ها در دوران کودکی رشد می کند و زمانی که به مرحله بلوغ رسید افکار او شروع به کنکاش و سوال می کند تا حقیقت اشیاء را بداند و به آن برسد. بنا بر این انسانیت انسان هم اینگونه است.

تولیت حوزه علمیه مروی تهران بیان داشت: دین روش زندگی است و فقط برای انسان آمده؛ اگر چه یک دین فطری به نوعی برای همه موجودات است. اما در هر حال پذیرنده دین انسان است، با همه خصوصیاتی که دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: معنای سعادت نیز همین گونه است؛ یعنی موجودی با همه خصوصیاتی که دارد به گونه ای حرکت کند تا به آن خصوصیت وجودی اش برسد.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری در پایان با خطاب به جوانان، بررسی دلایل خلقت انسان را مورد تاکید قرار داد و گفت: انسانی که یقین دارد یک موجود نیازمند است، و می داند که موجود نیازمند باید به یک موجود بی نیاز تکیه کند، باید به سمت شناخت آن موجود بی نیاز برود و او را بشناسد و به پاسخ این سوال برسد که او بی نیاز است، پس هدف از آفرینش ما چه بوده است، دنبال آن هدف بروید و دنبال روش به سوی آن هدف بروید. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha