جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

متهم ردیف اول و صدر نشین مشکلات اقتصادی کشف شد

نقدینگی ماههاست متهم ردیف اول بسیاری از مشکلات اقتصادی و در صدر آن نوسان های ارزی است، معضلی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی بیش از هرچیز از ناترازی صورت های مالی بانک ها و اضافه برداشت آنها ناشی می شود. براساس علم اقتصاد به مجموع پول و شبه پول یعنی سپرده های بانکی، «نقدینگی» گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر می شود، اما به دلیل آنکه در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.مشکل دیگر نقدینگی، سیال بودن آن است که می تواند با ورود حجیم به بازارها، تعادل در آنجا را به چالش بکشد؛ یعنی ابتدا به دلیل کمبود کالا، افزایش قیمت ایجاد کرده و زمینه ساز تورم شود و سپس با خروج از آن بازار رکود ایجاد کند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که هرچه سهم شبه پول در نقدینگی کمتر شود و سپرده های بانکی با بهبود فضای کسب و کار به سمت تولید هدایت شوند، می توان به تحقق رشد اقتصادی و اشتغال پایدار امیدوار بود و اثر تورمی نقدینگی بر اقتصاد نیز کمتر می شود.

 

60 گروه بزرگ صنعتی در آمریکا علناً با ترامپ وارد جنگ شدند

پس از ماه‌ها مقابله خاموش شرکت‌های آمریکا با ترامپ، 60 گروه صنعتی بزرگ در آمریکا امروز یک ائتلاف برای مقابله و جنگ با ترامپ شکل دادند.بر همین اساس قرار است 60 گروه صنعتی بزرگ در آمریکا یک ائتلاف با نام «آمریکایی‌ها به سمت تجارت آزاد» از امروز آغاز به کار کنند و علناً به مقابله با سیاست‌های اقتصادی ترامپ و به خصوص سیاست اعمال تعرفه بروند.این گروه در حالی شکل گرفته است که دونالد ترامپ عملاً از اعمال تعرفه گمرکی بر واردات کالا از دیگر کشورها به عنوان ابزاری برای شناسایی درآمد و استفاده از آن به عنوان تهدید برای گرفتن امتیاز از کشورها و یا حتی توسعه اشتغال در آمریکا استفاده می‌کنند.گروه تشکیل‌دهنده ائتلاف مقابله با ترامپ شامل برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی است که از جمله آنها می‌توان به اگزوموبیل و شورون به عنوان بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی آمریکایی، اعضای انجمن پیشتازان صنعت خرده‌فروشی نظیر گروه تارگت و اوتوزون اشاره کرد.دین‌گاوریل دبیر شورای صنعت فناوری اطلاعات که شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت، گوگل و اپل جزو آن هستند می‌گوید طی هشت ماه گذشته کارهای زیادی انجام شده است که بتوانیم رئیس جمهور و دولت آمریکا را متقاعد کنیم که سیاست اعمال تعرفه کارایی نخواهد داشت. به نظر ما هنوز دیر نشده است.

 

وزارت اطلاعات لانه زنبور های ارزی را کور کرد

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۸ نفر از لیدرها و اعضای فعال دسیسه هرمی و کلاهبردارانه جدید با نام فایننشیال (financial) خبر داد. این افراد با استفاده از روش‌های اغواگرایانه اقدام به جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری از آن‌ها و همچنین راه‌اندازی چندین هرم و زنجیره انسانی نموده و مبالغ قابل توجهی ارز از کشور از طریق صرافی‌های غیرمجاز و یا به صورت فیزیکی خارج نموده بودند.ضمناً به افراد سودجو نیز هشدار داده می‌شود که فعالیت‌های آنها مورد رصد می‌باشد و در صورت انجام اقدامات غیرقانونی، با آن‌ها قاطعانه برخورد خواهد شد.

 

رکورد ۵۰ ساله بورس شکست

امروز از لحظه باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل روند صعودی را در پیش گرفت و توانست بیش از۴۰۰۰ واحد رشد کند و قله تاریخی ۱۵۹ واحدی را پشت سر بگذارد. افزایش قیمت دلار در طی ماه‌های گذشته علت ریشه‌ای افزایش قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار در این روزهاست.شاخص کل بازده نقدی و قیمتی نیز تا لحظه تنظیم این خبر بیش از ۴۰۰۰ واحد رشد کرده و تراز ۱۵۹ هزار واحدی را برای اولین بار در تاریخ بورس پشت سرگذاشته است. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۶۸۰ واحد رشد تا رقم ۲۶ هزار و ۲۲ واحدی بالا رفت. در حال حاضر در گروه محصولات شیمیایی در برخی نمادهای پتروشیمی شاهد صف خرید هستیم و نمادهایی همچون پتروشیمی پارس، پتروشیمی شازند، گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع شیمیایی ایران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مارون و تعداد دیگری از سهم‌ها توانستند به پنج درصد رشد قیمت داشته باشند.تا این لحظه ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۶۲۲ میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات بیش از دو میلیارد سهم و اوراق مالی را ثبت کرده است. همچنین شاخص کل فرابورس در رشد کم‌سابقه نزدیک به ۴۶ واحد رشد کرده و شاخص کل این بازار به رقم ۱۸۱۷ رسیده است.

 

وال‌استریت درجا زد

سهام بخش مالی با رشد سود اوراق قرضه آمریکا، صعود کردند اما انتشار خبری مبنی بر دستور ترامپ جهت تدارک مقدمات برای وضع تعرفه‌های جدید، سود این سهام را محدود کرد.در پایان معاملات وال‌استریت درحالی که سهام بخش مالی با رشد سود اوراق قرضه آمریکا، بالا رفتند، انتشار اخباری از این که ترامپ دستور داده است اقدامات لازم برای اجرای تعرفه‌های جدید بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین انجام شود، سود سهام محدود شد.در وال استریت، بخش مالی با نرخ بهره بالاتر، که به نظر می‌رسد به سود بانک‌ها باشد، رشد کرد. سهام انرژی هم با اوج گرفتن قیمت‌های نفت سود کردند.با انتشار داده‌های اقتصادی قوی در طول هفته گذشته، که به نظر می‌رسد برای پشتیبانی از برنامه فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره کافی باشد، نرخ سود اوراق قرضه، با افت قیمت آنها اوج گرفت و حتی برای چند لحظه از سطح ۳ درصد هم عبور کرد؛ سطح ۳ درصد از لحاظ تاثیر روانی بر بازار، اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

ارز و سکه در بازار آزاد عقب نشینی کردند

بازار آزاد ارز و سکه تهران هفته پایانی شهریور ماه را با عقب نشینی نرخ ها آغاز کرد به شکلی که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه با هفت هزار تومان کاهش به چهار میلیون و 401 هزار تومان رسید. هر قطعه نیم سکه نیز در بازار تهران 10 هزار تومان کاهش داشت و 2 میلیون و 930 هزار تومان به فروش رفت و سکه گرمی با کاهش 10 هزار تومانی 622 هزار تومان به خریداران عرضه شد.نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون و 55 هزار تومان و هر ربع سکه یک میلیون و 102 هزار تومان در زمان تهیه گزارش ارزش داشت که نسبت به پایان معاملات روز پنجشنبه گذشته تغییری نشان نمی دهد.فعالان بازار، علت بخشی از این افت قیمت ها را نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و کاهش تقاضا در بازار می دانند، هرچند که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و بهای هر اونس در بازارهای جهانی نیز بر آن اثر داشته است. علاوه براین در بازار آزاد تهران صرافی ها هر دلار آمریکا را حدود 13 هزار و 735 تومان و هر یورو را 15 هزار و 965 تومان به خریداران عرضه می کنند که نسبت به پنجشنبه گذشته ( 22 شهریور) اندکی کاهش دارد.

 

اخلالگران بازار پتروشیمی به سد عزاداران خوردند

رئیس امور هماهنگی و تنظیم بازار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: نهادهای نظارتی با اخلالگران در بازار محصولات پتروشیمی قاطعانه برخورد می‌کنند و محصولات مورد نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به‌ویژه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به‌طور کامل در حال تامین است. «سید رحیم مقیمی اصلی» از افزایش قیمت پنج برابری ظروف یکبار مصرف خبر داد و گفت: نظارتی بر کار توزیع مواد اولیه پتروشیمی وجود ندارد.شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واکنش به این انتقادات به نقل از سیدروح‌الله وحیدکیانی رئیس امور هماهنگی و تنظیم بازار دفتر این شرکت از برخورد قاطعانه با اخلالگران در بازار محصولات پتروشیمی خبر داد.

 

موج مهاجرت از پایتخت کلید خورد

نوسانات ارزی، رشد قیمت مسکن و اجاره بها، پایین بودن کیفیت زندگی، آلودگی هوا و ترافیک باعث شده ۳۵۰ هزار نفر طی پنج سال از تهران بروند؛ بررسی‌های اخیر نیز حاکی از آن است که روند مهاجرت تشدید شده است.تهران دیگر نه فقط برای اتباع خارجی، که برای ایرانی‌ها هم جذابیت‌های خود را از دست داده است. با این‌که قیمت واقعی مسکن در مقایسه با نرخ تورم و جهش ارز به پایین‌ترین نرخ خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده، هزینه‌های سرسام‌آور خرید و اجاره مسکن در پایتخت، روند مهاجرت معکوس را کلید زده است. گزارشات میدانی، مدتی است که خبر از مهاجرت مستاجران تهرانی به شهرهای اطراف می‌دهد؛ پردیس، پرند، هشتگرد و البته محمدشهر به عنوان مکان‌های جاذب اجاره‌نشین‌ها معرفی می‌شود. در این بین محمدشهر کرج با توجه به وجود سرانه‌های خدماتی مناسب از اقبال بیشتری برخوردار شده اما شهرهای جدید اطراف تهران هم به تدریج با آماده شدن خدمات و زیرساخت‌ها در حال تبدیل به کلان‌شهر هستند.

 

وضعیت سدها بحرانی شد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: درحال حاضر وضعیت سدهای ایران بحرانی است و باید دعا کرد که بارندگی خوبی در فصل پاییز داشته باشیم تا بتوانیم این وضعیت را سروسامان دهیم.محمد حاج رسولی‌ها با بیان اینکه نسبت به متوسط درازمدت شاهد ۳۱ درصد کاهش بارندگی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه منابع آبی شرایط خوبی پیش‌روی کشور قرار ندارد.وی با تاکید بر این‌که تا آذرماه که ورودی مخازن سدها کمتر از مصرف است به ناچار از ذخایر سدها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: همین مساله موجب شده که سدها شرایط خوبی را نداشته باشند.بر اساس آخرین اطلاعات، سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب بود اما امسال حجم این آب‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ یعنی حجم آب‌های سطحی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که این عدد در دهه ۷۰، حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب بوده است.علاوه بر این از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور ۹۰ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

 

گروه ۲۰ بر اصلاحات فوری در WTO رای مثبت دادند

وزیران بازرگانی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان اعلام کردند که ضرورت مبرمی را برای اصلاحات در سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌بینند.کشورهای عضو گروه ۲۰ اعلام کردند نیاز فوری برای مذاکرات بیشتر به منظور بی‌اثر کردن ریسک‌ها و افزایش اعتماد در تجارت جهانی و بهبود WTO  می‌بینند. در این دیدارها سسیلیا مالم استروم، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا و معاونان نمایندگان تجاری چین و آمریکا حضور داشتند.سازمان تجارت جهانی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته و وی تهدید کرده اگر این نهاد تجاری رفتار بهتری در قبال آمریکا نداشته باشد، از آن خارج خواهد شد. خروج آمریکا از WTO احتمالا تبعات قابل توجه‌تری برای اقتصاد جهانی نسبت به جنگ تجاری فزاینده ترامپ با چین دارد.وانگ یی - وزیر خارجه چین نیز پس از دیدار اخیر با ژان ایو لودریان - وزیر امور خارجه فرانسه، اظهار کرده بود ما بر این باور نیستیم که سیستم فعلی WTO عالی و بدون عیب و نقص است. چین از اصلاحات و بهبود سیستم فعلی از جمله WTO حمایت می‌کند تا منصفانه‌تر، کارآمدتر و منطقی‌تر شود.

 

40 هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی رسوب کرد

یک مقام ارشد گمرک گفت:‌ به دلیل مصوبات دولت بیش از 40 هزار کانتینر کالا در گمرکات دپو شده است.وی به ماده 11 قانون مقررات واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به آنکه فرایند تجارت زمان‌بر است نباید مصوبات خلق‌الساعه و آنی مانع از صادرات و واردات شود چون برای آمدن کالا از مبدا به کشور چند ماه زمان می‌برد و آن موقع یک تاجر براساس شرایط موجود تصمیم گرفته است که باعث می‌شود واردات آن با مشکلات عدید‌ه‌ای همراه شود. بنابراین برخی مصوبات ماه‌های اخیر خلاف این ماده قانونی است. وی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاها به مبادی ورودی کشور آمده که ثبت سفارش ندارند و یا بخشی از آنها مربوط به گروه کالای ممنوعه وارداتی شده‌اند، اظهار داشت: فقط در گمرک شهید رجایی بندرعباس 30 تا 40 کانتینر وجود دارد و چندین هزار کانتینر دیگر در بنادر جاهای مختلف بلاتکلیف است که با مشکلات گفته شده روبرو هستند بخش عمده‌ای از این کانتینرها به گمرک اظهار نشدند.

 

آمریکا به اعمال تعرفه بزرگ بر چین چراغ سبز نشان داد

پس از آنکه آمریکا برای مذاکره درباره جنگ تجاری به چین دعوتنامه فرستاد به تازگی برای اعمال تعرفه واردات روی 200 میلیارد دلار کالای دیگر از این کشور چراغ سبز داده است.علی رغم آنکه وزارت خزانه داری آمریکا در تلاش است تا چین و آمریکا را دوباره پای میز مذاکره بنشاند، اما گزارش رسانه های آمریکایی حاکی از آن ‌است که ترامپ فرمان اجرای طرح اعمال تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین را صادر کرده است.ترامپ فرمان اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی، که قدمی دیگر در راستای جنگ تجاری با چین محسوب می شود، را پس از دیدار با استوین منوخین، وزیر خزانه داری، ویلبور راس، وزیر بازرگانی و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، صادر کرده است.چین دور قبلی این اقدام را به صورت کاملا برابر و با اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد دلار کالا از آمریکا پاسخ داد.ترامپ می گوید آمریکا در جنگ تجاری با چین دست بالا را دارد و تهدید کرده است که در صورت ادامه جنگ تجاری با چین، بر واردات همه کالاها از چین تعرفه اعمال خواهد کرد.

 

دادستان کل از بازداشت مقامات خبر داد

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفت: سه نفر از مقامات دستگاه‌های دولتی در ارتباط با پرونده‌های شعب ویژه، اخیرا و ظرف چند روز گذشته دستگیر شدند که با تکمیل تحقیقات در هفته‌های آینده اطلاع رسانی بیشتر صورت خواهد گرفت و این افراد بیشتر به حوزه ارز و مسائل مرتبط با کالا‌هایی که در پرونده‌های شرکت‌ها مطرح است، مربوط می‌شوند. جعفری دولت آبادی ادامه داد: یکی از آن‌ها نیز مرتبط با بانک مرکزی بود که بعد از تحقیقات توضیح خواهیم داد.وی با اشاره به پرونده دختر یکی از وزرای سابق، گفت: این پرونده در دادسرای اقتصادی تکمیل و متهم آن بازداشت شده است.دادستان تهران با اشاره به رسیدگی قاطع به این پرونده، در پاسخ به ادعا‌های مطروحه مبنی بر اینکه فقط به پرونده‌های ضعفا رسیدگی می‌شود با رد و دفع این شبهه، گفت: دادستانی در تمام پرونده‌های مربوط به چهار حوزه خودرو، ارز، سکه و سایر پرونده‌های مطرح شده در شعب ویژه، خط قرمزی ندارد البته ممکن است به لحاظ محرمانه بودن تحقیقات و از بین نرفتن سرنخ‌ها در بیان آن تعجیل نکنیم.

 

هشدار قرمز به شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی رسید

دادستان تهران بیان داشت: این شرکت‌ها در گذشته سعی کردند با انحصار در تولید برخی از قطعات، امروز از این انحصار استفاده کنند که لازم است تاکید کنم که شرکت‌های قطعه سازی و خودروسازی حق ندارند کاری کنند که اولا انحصار ایجاد شود و ثانیا این انحصار منجر به کمبود کالا و توقف تولید خودرو شود.جعفری دولت آبادی از وزارتخانه‌های مرتبط با این دستگاه‌ها خواست که به این بخش کمک کنند و خاطرنشان کرد: بخش قضایی این مسئله حتما رسیدگی خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که این شرکت‌های متخلف بخواهند روی خودروساز‌ها اثر بگذارند. دادستان تهران در رابطه با بحث نگهداری و دپوی خودرو‌ها نیز اظهار کرد: چندین گزارش از رسانه‌ها در این زمینه پخش شد و همچنین بر اساس گزارش پلیس مبنی بر شناسایی دو انبار بزرگ نگهداری خودرو، یکی از معاونین خود را به این انبار‌ها اعزام کردم و مطابق بررسی‌ها مشخص شد که در هر دو انبار خودرو‌هایی که قطعات آن‌ها ناقص است، نگهداری می‌شود.جعفری دولت آبادی تصریح کرد: توضیحاتی که خودروسازان امروز ارائه کردند تا حدی قانع کننده بود، ولی قطعا اگر گزارشی مبنی بر دپوی بی مبنای خودرو و بدون عرضه به دادستانی ارجاع شود، حتما در این بخش ورود و اقدام خواهیم کرد.وی با اشاره به توجیهات خودروسازان در این زمینه مبنی بر اینکه بخش دلالی است که به افزایش قیمت خودرو‌ها دامن می‌زند، از وزیر صنعت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان خواست که به این موضوع ورود کنند.

 

غول‌ها بر سر بازار نفت ایران کورس گذاشتند

یکی از مهمترین اهداف عربستان سعودی مدیریت بازار جهانی نفت خام است. به‌طوری که می‌خواهد قیمت‌های نفت خام را در محدوده 70 تا 80 دلار برای هر بشکه حفظ کند.هرچند که چندی پیش قیمت نفت خام گران‌تر از 80 دلار برای هر بشکه بود؛ تا بتواند عرضه اولیه سهام آرامکو را با بالاترین قیمت به فروش برساند.اما پادشاهان نفت عربستان بعد از کنار گذاشتن این برنامه و آغاز همراهی با رئیس جمهوری امریکا به یک باره تصمیمشان عوض شد و گرفتن بازار از دست رفته نفت ایران به مهمترین هدف این کشور تبدیل شده است. به‌طوری که هم‌اکنون این کشور به مشتریان نفت خام خود تخفیف هم می‌دهد تا از تحریم‌های امریکا علیه ایران بیشترین استفاده را ببرد.اما مرتضی بهروزی فر، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی معتقد است که درحال حاضر فقط عربستان نیست که به دنبال تصاحب بازار از دست رفته و در حال کاهش ایران است. او در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: «کشورهایی نظیر روسیه، عراق و امارات نیز به دنبال افزایش سهم خود در بازار نفت خام و جذب مشتریان ایران هستند و همگام با عربستان در حال دادن تخفیف به مشتریان نفت خامند.»آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران به حدود 2 میلیون بشکه در روز و تولید آن حدود 3.7 میلیون بشکه در روز رسیده که رقم صادرات از میانگین سال گذشته نزدیک به 115 هزار بشکه کمتر است.

 

آمار عجیب از لحظه ثبت رکورد تاریخی مصرف برق منتشر شد

در لحظه ثبت رکورد پیک مصرف برق در سال جاری بالغ بر ۸۰۰۰ مگاوات کسری در تأمین برق داشتیم که از این ۸۰۰۰ مگاوات حدود ۲۰۰۰ مگاوات با واردات برق، خودتأمین‌ها، مولدهای کوچک و تزریق برق نیروگاههای بخش صنعت به شبکه سراسری تأمین شد. بیشترین میزان مصرف لحظه‌ای برق در سال 97 که رکورد تاریخی مصرف برق در ایران را به نام خود ثبت کرد، مربوط به روز بیستم تیرماه در ساعت 16 و 38 دقیقه بود که به‌میزان 57 هزار و 97 مگاوات به‌ثبت رسید.ثبت مصرف 57 هزار و 97 مگاواتی در حالی بود که حداکثر قدرت عملی تولید برق در ایران با احتساب تمامی ظرفیت نیروگاههای گازی، بخاری، سیکل ترکیبی، برق آبی، اتمی، تجدیدپذیر، تولید پراکنده، دیزلی و خودتأمین‌ها تنها 52 هزار و 800 مگاوات بود، این به‌معنای وجود بالغ بر 4000 مگاوات کسری در تأمین نیاز برقی کشور بود.به‌عبارتی در لحظه ثبت رکورد پیک مصرف برق در سال جاری، بالغ بر 8000 مگاوات کسری در تأمین برق داشتیم که از این 8000 مگاوات، حدود 2000 مگاوات با واردات برق، خودتأمین‌ها، مولدهای کوچک و تزریق برق نیروگاههای بخش صنعت به شبکه سراسری تأمین شد، اما حدود 6000 مگاوات خاموشی به شبکه سراسری کشور تحمیل شد.مدیریت خاموشی‌ها به‌خودی خود مسئله‌ای پیچیده و مهم بود چرا که کوچکترین انحرافی از برنامه‌های تدوین‌شده برای توزیع خاموشی‌ها به‌شکلی که به شبکه برق آسیب نرسد، می‌توانست ایران را بعد از 16 سال، به خاموشی سراسری یا به‌اصطلاح فروپاشی شبکه برق دچار کند.

 

بلیت‌های هوایی دوباره فضایی شد

در آستانه تعطیلات چند روز هفته آینده قیمت بلیت پروازهای داخلی با شیب تندی در حال افزایش هستند. نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد به مرز ۶۰۰ هزار تومان و تهران کیش به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.بررسی بازار پروازهای داخلی در فاصله چند روز مانده به تعطیلات آخر هفته حکایت از آن دارد که برخی سایت‌های عرضه کننده بار دیگر بلیت‌ها را با هر قیمتی که بخواهند، عرضه می‌کنند.طی هفته‌ای که گذشت قطع دسترسی برخی سایت‌های فروش آنلاین بلیت‌های پروازی ار سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باعث طرح برخی مسائل در این رابطه شد. دلیل ایران‌ایر برای این اقدام گرانفروشی بلیت‌های واگذار شده از سوی برخی سایت‌ها اعلام شد، اما در نهایت با ورود سازمان هواپیمایی کشوری پس از حدود 48 ساعت، دسترسی سایت‌های متخلف به بلیت پروازهای ایران‌ایر مجددا برقرار شد.

 

دم خروس از زیر پوشک بچه بیرون زد

نامه اعتراض‌آمیز انجمن سلولزی و بهداشتی ایران در تاریخ 14/06/97 درباره رفتار انحصارطلبانه یک شرکت ترکیه‌ای که در کشورمان توانسته است 60 درصد سهم بازار تیشو به‌عنوان مهمترین مواد اولیه محصولات سلولزی را کسب کند، میوه تلخی است که سیاست‌های نادرست به بار نشانده است.در بخش‌هایی از برنامه پایش شبکه اول صدا و سیما که در تاریخ 13/06/97 پخش شد گوشه‌هایی از این مشکل در لابه‌لای گزارش کارشناس اقتصادی، درباره علت کمیابی پوشک در بازار و التهاب مردم، بیان شد و نقش مؤثر یک شرکت تولید کننده که از قضا همان شرکت ترکیه‌ای انحصارطلب است مطرح شد. شرکتی که متاسفانه با زد و بندهای فراوان و حمایت یکی دو نفر  از نمایندگان مجلس و نیز پاره‌ای از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مبادرت  به دریافت مقدار معتنابهی ارز دولتی کرده تا مواد اولیه وارد کند اما با جسارت هرچه تمام‌تر و در شرایط حساس کنونی برای سودجویی بیشتر، مردم را با کمیابی برندهای خود مواجه کرده است. مشکلی که متاسفانه از چشم دیگر مقامات دور ماند، اما واکنش به‌موقع مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت با عنوان نوعی «خرابکاری» در تاریخ 07/06/97 را در پی داشته است.خلاصه دم خروس آشکار شد و آنچه که نباید اتفاق می‌افتاد با بی‌تدبیری کامل در یکی از صنایع مهم کشور رخ داد.این در حالی است که به نظر می‌رسد تعهد احتمالا شفاهی، هیچ تغییری در رویه سایت‌های متخلف نداشته است. به نظر می‌رسد تنها راهکار جلوگیری از برهم زدن جو بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور استفاده از ابزار فیلترینگ در راستای رعایت حقوق مردم است.

 

خوانساری لیست معطلی های بنادر را اعلام کرد

مسعود خوانساری گفت: از ۲۱ فروردین تا ۲۲ مردادماه سال جاری، بیش از ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده که به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شد که تعداد آنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی بوده و عدم قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کند.خوانساری ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، اجازه ترخیص ندارد و برخی از تولیدکنندگان به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است.

 

مرغ در سراشیبی قیمت قرار گرفت

بررسی بازار گوشت مرغ نشان از آن دارد که قیمت مرغ زنده و گوشت گرم روند نزولی روزهای گذشته خود را ادامه داده و هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۹۰۰۰ تومان در سطح شهر کاهش یافته است. البته این قیمت هنوز ۸۰۰ تومان با نرخ مصوب فاصله دارد. در این رابطه مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران، به ایسنا گفت: عرضه گوشت مرغ در شرایط فعلی بیش از نیاز بازار است و قیمت آن در چند روز گذشته افت قابل توجهی داشته که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ به روند نزولی خود ادامه دهد.

 

دومینو کاهش ذخایر ارزی به بانک های آسیایی رسید

بلومبرگ انگلیسی نوشت: ذخایر ارزی بانک های مرکزی آسیا در سال جاری میلادی با بیشترین روند نزولی خود روبه رو شده و در این میان بانک مرکزی اندونزی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۱۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در جهت تقویت روپیه از دست داده که در میان اقتصادی های بزرگ آسیایی بیشترین روند نزولی ذخایر ارزی را به خود اختصاص داده است.همچنین تقریبا ۵ درصد از ذخایر ارزی بانک مرکزی فیلیپین هم کاهش پیدا کرده و ذخایر ارزی هند هم بیش از ۲ درصد روند نزولی به خود گرفته است. از آنطرف بانک های مرکزی مالزی و کره جنوبی حتی با تضعیف ارزهای ملی خود به مدیریت تقویت ذخایر ارزی خود پرداخته اند؛ بنابراین، روپیه که به عنوا ن واحد پول در چند کشور آسیایی استفاده می شود با ضعیف ترین عملکردی ارزی خود از سال ۱۹۹۷ میلادی به بعد روبرو شده و روپیه هند هم تقریبا ۱۲ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. یک کارشناس اقتصادی در امور استراتژیک آسیا در سنگاپور گفت: از آنجایی که نوسان ارزی احتمالا بالا باقی خواهد ماند، ذخایر ارزی نقش مهمی را در ارزیابی اقتصاد یک کشور تعیین می کنند و این موضوع برای هند، اندونزی، فیلیپین و نیز کشورهایی که با کسری حساب جاری روبرو هستند و بیشتر در معرض عدم آسیب پذیری شرایط اقتصادی هستند، صدق می کند. به نقل از ایبِنا، بر پایه این گزارش، بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور در ماه اوت به ۱۱۷.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که کمترین رقم از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha