پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیاه پوشی

حوزه/ کارشناس فرهنگ و تاریخ اسلام گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) و سنت سیاه پوشی در عزای آن حضرت، همدردی با صاحب الزمان(عج)است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، سیاه پوشى شیعیان در عزاداری،‌ یک نوع اظهار محبت و ارادت به ساحت مقدس امامان اهل بیت علیهم السلام و اظهار همدردى با صاحب عزاى اصلى و حجت الهى حضرت حجت بن الحسن المهدى (عج) است، اما متأسفانه این روزها یکى از اشکالاتى که وهابیون بر شیعه وارد کرده‌اند،‌ پوشیدن لباس سیاه است،  آنها مدعى‌اند که در منابع شیعه،‌ روایات متعدد در مذمت لباس سیاه وارد شده است.‌

حجت الاسلام محمودرضا محمد دوست، کارشناس فرهنگ و تاریخ اسلام در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به سنت سیاه پوشی، گفت: سنت سیاه پوشی، به درازای عمر بشر است؛ غالباً در فرهنگ های مختلف ایران باستان، یونان و اعراب جاهلیت، لباس سیاه، نماد عزاداری بوده است. به عنوان نمونه در شاهنامه فردوسی در مواردی جامه سیاه، نمود ماتم و غم تلقی شده است.

این کارشناس فرهنگ و تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: بنابر حدیثی که راویان آن را نقل کرده اند، امام باقر(ع) فرموده‌اند " زنان بنی هاشم در سوگ ابا عبد الله(ع) جامه سیاه بر تن کردند، زمانی که حسین بن علی(ع) به شهادت رسید، زنان بنی هاشم لباس های سیاه و جامه های خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شکایت نمی‌کردند."

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به اینکه پیامبر خدا صلى الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیشتر از لباس سفید استفاده مى‌‌کرده‌اند و پیروانشان را نیز به استفاده از این رنگ دستور داده‌اند، عنوان کرد: اگر چه لباس سیاه در حالت عادی، مذمت شده، ولی سیاه پوشى زنان در شهادت دو تن از سرداران سپاه اسلام (حضرت حمزه و جعفر طیار)، سیاه پوشى حضرت زهرا سلام الله علیها در سوگ پدر، سیاه پوشی امام حسن علیه‌السلام در شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بالاخره سیاه پوشى بانوان خاندان رسالت در شام و مدینه به اتفاق زنان مدینه در شهادت امام حسین علیه‌السلام شهره‌ تاریخى دارد.

وی ادامه داد: عشق و محبّت به حضرت باعث شده که دوستداران امام ، پیش از عاشورا خود را آماده کنند و لباس‌ سیاه بپوشند، و همچنین مساجد، تکایا و حسینیه ها را سیاهپوش کنند.

این کارشناس فرهنگ و تاریخ اسلام با اشاره به اینکه عزادارى براى اباعبدالله(ع)، عزادارى معمولى نیست، بلکه تبدیل به فرهنگ فراگیر شده است، عنوان کرد: وقتی عزاداری سیدالشهدا(ع) تبدیل به یک فرهنگ شد، دیگر زمان و مکان برایش بی معنی گشت، از این رو تا نسیم محرّم به مشام جان می‌وزد، پوشیدن لباس عزا و سیاهپوش کردن کوچه ها، خیابان ه، مساجد و تکیه ها شروع می‌‌ شود.

حجت الاسلام محمددوست، محرم و صفر را بهترین فرصت تبلیغ دانست و گفت: شیعیان به دستور اولیاى دین مخصوصاً به دستور امامان بعد از امام حسین(ع) براى زنده نگه داشتن اهداف امام و فرهنگ عاشورا تلاش و کوشش می‌‌کنند و این کوشش تا قیام حضرت صاحب الزمان(عج) ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رمز جاودانگى نهضت حسینى، زنده نگه داشتن و بزرگداشت آن بوده است ادامه داد: عزاداری یعنی، احیاى خط شهادت و رساندن صداى مظلومیت آل على به گوش جهانیان است.

این استاد حوزه در پایان نقش عزادارى در حفظ فرهنگ عاشورا را مهم دانست و افزود: گسترش فرهنگ حسینی آثار و برکات خوبى براى بشر داشته و خواهد داشت.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha