پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

تایم اسرائیل تمام شد

ابوترابی فرد در نماز جمعه بیان داشت:سخن ترامپ این است که اگر در مقابل ایران کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف ما رفته است. بله خاورمیانه از دستت رفته است. سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو سرویس های اطلاعاتی شما خوب می دانند زمان خداحافظی رسیده است ؛ مردم غیور فلسطین در چه جایگاهی از قدرت قرار دارند و با چه قدرت برگرفته از ایمانی روبرو هستید. ابوترابی فرد در پایان، عنوان کرد: دومین هدف انقلاب اسلامی عدالت اجتماعی است. باید با وحدت، انسجام و تحکیم رابطه مردم و امام و وحدت و انسجام ملی در راه دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداریم. عدالت اجتماعی ثمره امنیت اعتقادی است. اصل سوم که انقلاب از او شکل گرفت و هدف والای انقلاب است معنویت است. باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی، اخلاقی و معنویت جامعه راه خود را تداوم بخشد. ما اگر در مقابل دنیای استکبار ایستادیم در سایه چنگ زدن به این اصول و پیمودن این راه است. از همه می خواهم امروز برای برون رفت از مشکلات این رهنمودها را فراروی خود قرار دهند.

 

علیزاده نسخه «من و تو» را در «من و تو» پیچید

علی علیزاده»، تحلیلگر سیاسی سابق بی‌بی‌سی که در لندن ساکن است در پی اظهارات جنجالی علی علیزاده در شبکه «من و تو» درباره بودجه این شبکه٬ ایرانیان سراسر جهان با ایجاد کمپین شفافیت مالی من و تو از وی حمایت کردند. علیزاده بیان داشت: شما دارید از شفافیت صحبت می‌کنید، اما تلویزیون من و تو، مدت 9 سال فعالیت می‌کند؛ درحالی‌که یکبار از بودجه‌اش چیزی نگفته است. بودجه من و تو از آمریکا می‌آید یا از عربستان سعودی یا اسرائیل؟فساد در همه کشور‌ها وجود دارد. 19 سال است در انگلستان زندگی می‌کنم و بدترین فساد‌های تاریخ را در اینجا تجربه کردم. در همین کشور انگلستان، گوگل نزدیک به پنج میلیارد دلار دزدی مالیاتی کرده و هنوز هم پس نداده است.در سال 1299 نزدیک به چهار هفته اشغال نظامی بودیم، در قسمت‌های جنوبی کشور توسط انگلستان و در شمال توسط روسیه تزاری. در سال 1320 ارتش رضاشاه کبیر با آن‌همه ادعا در عرض 24 ساعت فروریخت و کشور اشغال نظامی شد.امروز از مدیترانه تا افغانستان در اختیار جمهوری اسلامی است و در 400سال گذشته ایران، هیچ‌وقت چنین اقتداری نداشت و مسلم است آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی چنین چیزی را برنمی‌تابند.

 

لانه عملیات بزرگ سری روباتیک علیه ایران لو رفت

شبکه الجزیره اعلام کرد گروهک تروریستی منافقین که در آلبانی مستقر است از شبکههای روباتی اینترنتی برای نشر اکاذیب علیه نظام ایران استفاده میکند. تحلیل‌گران فضای مجازی و اعضای جداشده از گروهک منافقین می‌گویند این گروهک تیمی بزرگ از کاربران فضای مجازی ایجاد کرده که با استفاده از ربات‌های توئیتری و دریافت دستورالعمل‌های روزانه، موج‌های هشتگی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه می‌اندازند.ویل یانگ، خبرنگار این شبکه در ابتدای گزارش خود گفت: با وجودی که اسناد و شواهد مربوط به ادعای موثر بودن برنامه مداخلات اینترنتی ایران اصولاً قانع کننده و محکمه پسند نیست، شرکت توئیتر در ماه گذشته اعلام کرد حدود ۸۰۰ حساب را در پایگاه اینترنتی این شرکت بسته است، زیرا گفته می‌شود این حساب‌ها در دستکاری‌های هماهنگ شده دخیل بوده اند و توئیتر اعلام کرده است که آن حساب ها‌ی تعطیل شده با ایران مرتبط بوده اند.خبرنگار افزود: اما این داستان یک جنبه دیگر نیز دارد. هزاران حساب- که احتمالاً تعداد بسیار زیادی از آنان به صورت خودکار (با نرم افزار‌های روباتی) عمل می‌کنند- وجود دارند (که تعطیل نشده اند) و این روند را تقویت می‌کنند که ایران را به عنوان دشمنِ سرسخت و آشتیناپذیر غرب و ناقض حقوق بشر جلوه دهند. او افزود: اکثریت حساب‌هایی که پیرامون هشتگ‌های ضدایرانی از اواخر دسامبر پارسال تا ماه مه امسال ایجاد شده اند، در یک بازه زمانیِ ۴ ماهه خلق شده اند. این نشان می‌دهد که بسیاری از فعالیت‌های مربوط به این هشتگ‌ها توسط بات‌ها (روبات‌های نرم افزاری) انجام شده است.خبرنگار اضافه کرد:ما فقط توانستیم با فراری‌هایی (اعضای سابق این گروهک) که در آلبانی سرگردان مانده اند، مصاحبه کنیم تا آنان این حکایت را برای ما نقل کنند که چگونه «جنگجویانِ صفحهکلیدِ رایانه» از رسانههای اجتماعی «استفاده» و «سوءاستفاده» میکنند تا دستورالعمل‌های ضدایرانی را ترویج و تبلیغ کنند.

 

سند عملیات پشت پرده عربستان در تهران فاش شد

معاون سابق عربی آفریقایی وزارت خارجه برای نخستین‌بار از وجود سندی در این وزارتخانه خبر داد که نشان می‌دهد عربستان در ماجرای حمله به سفارتش در تهران نقش داشته است.امیر عبداللهیان افزود:در ماجرای سفارت عربستان در تهران، تحلیل و ارزیابی بنده این است افرادی که با پرتاب "کوکتل‌مولتوف" سفارت عربستان را به آتش کشیدن  نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملا هدایت شده این کار را انجام دادند. این را به این دلیل عرض می‌کنم که سفارت عربستان یک هفته قبل از این حادثه به سفارت‌خانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و تمامی خودروهای سفارت و دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته البته سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است.نکته جالب توجه این است که این یادداشت را به بعضی از سفارت‌خانه‌هایی در ایران داده‌اند که با خودشان رابطه نزدیک دارند، نه سفارت‌خانه‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیک دارند، یکی از این سفارت‌خانه‌ها، سفیرش در ملاقاتی که با بنده داشت تصویر یادداشت را به من داد و گفت این یادداشت برای ما ارسال شده است.

 

بی‌بی‌سی سقوط آزاد کرد

همکار نشریات زنجیره‌ای می‌گوید بی‌بی‌سی فارسی دچار سقوط آزاد در زمینه اخلاق حرفه‌ای شده است.سقوط تأسف‌بارتر جدید این است که این تلویزیون پرمدعا، در این چند روزه وقت زیادی از برنامه‌های خبری و تحلیلی خود را در اختیار چند نفر از اعضای ناشناخته یک گروه سلطنت طلب تازه پا قرار می‌دهد که چند نفر خارج کشوری‌های گمنام تشکیل داده‌اند، که هیچ وزنی در سیاست ایران ندارند و پیروان رضا پهلوی‌اند و وطن فروشانه دست به دامن ترامپ شده‌اند. این گروه طرفدار تحریم و مداخله نظامی در ایران است.هیچ وقت انتظار نمی‌توان داشت تلویزیون‌هایی مثل بی‌بی‌سی و من و تو (که از همان اول هم طرفداری‌اش از خانواده پهلوی آشکار بود) و ایران اینترنشنال یا جاهایی مثل رادیو فردا و ایران وایر و آموزشکده توانا و آمد نیوز و امثال اینها که با بودجه‌های کشورهای دیگر کار می‌کنند، بی‌طرف بمانند اما وقتی ایران اینترنشنال می‌شود مبلغ مجاهدین خلق و بی‌بی‌سی فارسی می‌شود مبلغ رضا پهلوی و به حد تلویزیونهای فارسی زبان خارج کشور در دهه‌های 1360 و 1370 سقوط آزاد می‌کند، باید افسوس خورد به روزنامه‌نگاری گروهی از ایرانیان خارج از کشور که حرفه روزنامه‌نگاری را در اختیار کسانی گذشته‌اند که خود را در خدمت منافع کشورهای دیگر قرار داده و در تبعیت از سیاستهای دولتهای دیگر کمر علیه ملت ایران بسته‌اند.»

 

ترامپ شخصا علیه ایران بار سفر بست

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را برعهده خواهد داشت.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز  جمعه در توییتر خود نوشت:  هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهم داشت.ترامپ در حالی اعلام کرده جلسه درباره ایران است که پیش از این روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ می‌خواهد طرح نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت با موضوع ایران را کنار بگذارد. هیلی پیش از این اعلام کرد که آمریکا روی یک دستورکار برای نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده است چراکه این کشور تا ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد. این اولین بار خواهد بود که دونالد ترامپ ریاست نشستی را برعهده خواهد داشت که مقامات قدرتمندترین کشورهای جهان در آن حضور خواهند داشت. سوزان ملونی، کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز اظهار داشت که هم ایران و هم آمریکا از اینکه نشست شورای امنیت به طور مشخص روی ایران متمرکز نباشد نفع خواهند برد.وی تصریح کرد: مشاوران ترامپ برای اینکه او را از قرار گرفتن در چنین وضعیت ناخوشایندی بر حذر دارند به ایرانی‌ها نیز یک مهلت دادند.

 

ادعاهای تکراری وزارت خارجه آمریکا علیه ایران باز هم تکرار شد

سخنگوی وزات امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نمای واشنگتن علیه کشورمان بار دیگر ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانست و مدعی شد که اگر به مراکز آمریکایی در عراق حمله‌ای شود، آمریکا ایران را مسئول خواهد دانست.هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود بار دیگر مدعی شد که واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به مراکز آمریکایی در عراق می‌داند.بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، نائورت همچنین گفت: همان‌طور که وزیر خارجه پمپئو هفته گذشته اشاره کرد، ما شاهد شلیک موشک‌های کاتیوشا به مراکز خود در بصره بودیم. سفارت ما در بغداد هم هدف حمله قرار گرفته و  به مراکز کُردها در شمال عراق هم حمله شده است.وی که به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق اشاره داشته است، در ادامه ادعاهای خود افزود: از نظر ما ایران همچنان عامل بی‌ثباتی در منطقه است. آنها از طریق نیروهای مورد حمایت خود همچنان به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد ادامه می‌دهند.نائورت مدعی شد: هر آمریکایی‌ای که (در این درگیری‌ها) جان خود را از دست دهد، ما آنها (ایران)  را مسئول می‌دانیم.

 

شفافیت مجلس دوباره به صحن علنی آمد

بیش از ۹۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی، خواستار اعلام شفاف آرای‌شان از سوی پارلمان شدند.حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو  شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که تاکنون بیش از 90 تن از نمایندگان مجلس به کمپین #شفافیت آراء پیوسته‌اند، گفت: نمایندگانی که به کمپین شفافیت آراء پیوسته‌اند، در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، از وی خواسته‌اند که آرای‌شان به صورت علنی و شفاف از سوی مجلس اعلام شود.نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به ابزارهای اعلام شفاف آرای نمایندگان مجلس، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در این نامه، از آقای لاریجانی درخواست کرده‌اند که آرای‌شان درباره استیضاح‌ها، سوالات از رئیس‌جمهور و وزرا و نیز طرح‌ها و لوایح به صورت علنی و شفاف اعلام شود، یکی از این ابزارها، خبرگزاری خانه ملت و یا فضای مجازی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است.

 

وزیر اطلاعات به مدعیان ولایت‌مداری هشدار داد

وزیر اطلاعات با اشاره به قطع سخنرانی سید حسن خمینی و توهین به او از سوی عده‌ای در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در سال ۸۹ و همچنین قطع سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و پرتاب کفش و مهر نماز به سوی او در ۲۲ بهمن سال ۹۱ در قم، تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری حرکت عده‌ای را در هو کشیدن یادگار امام (ره) در حرم امام (ره) و پرتاب کردن کفش و مهر را در قم به سمت رئیس مجلس را تقبیح و محکوم کردند، اگر آن حرکت را تکرار نکردیم، امتحان خود پس داده‌ایم؛ و الا این که مقام معظم رهبری عملی را تقبیح کنند اما ما حرکت زشت خود را توجیه کنیم و بگوییم که تکلیف رهبری آن است که آن صحبت‌ها را بزنند و تکلیف ما نیز این است که این‌گونه عمل کنیم، این ولایت‌مداری نیست.وی اظهار کرد: اگر زمانی که رهبری بر وحدت، برادری و انسجام ملی تاکید می‌کنند، ما وحدت را بر هم بزنیم، رفوزه شده‌ایم. ایشان در دیدار اخیر اعضای خبرگان بر وحدت و لزوم حمایت از دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند و فرمودند «نباید پشت دولت را خالی کنیم». اگر به این فرمایشات عمل کردیم، ولایتمدار هستیم.

 

فیروزآبادی اینستاگرام را با فیلترینگ تهدید کرد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه همه در شورای عالی فضای مجازی متفق بودند که انحصار تلگرام به ضرر کشور است گفت: حتی رییس جمهور دستور دادند که اقداماتی به عمل آید که کشور از انحصار تلگرام خارج شود. فیروزآبادی: اینستاگرام‌ هم اگر همکاری نکند به سرنوشت تلگرام‌ دچار می‌شود، البته اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی شهروندی‌ وجود داشت یعنی پرایوت‌ چت‌ و گروه‌های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام‌ همه چیز دیده می‌شود و بیشتر جنبه بولتنی‌ دارد اما به هر حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است و آن احتمالی که در خصوص تلگرام‌ به آن خبرنگار گفتم در اینجا هم صدق‌ می‌کند.

 

موشک نقطه‌زن تسلیحات حزب الله را تکمیل کرد

دبیر کل حزب الله لبنان: مقاومت امروز موشک‌های نقطه‌زن و غیرنقطه‌زن و امکانات و تسلیحات لازم را در اختیار دارد و اگر جنگی در بگیرد، با صحنه‌ای روبه‌رو خواهید شد که هیچ گاه انتظارش را نداشتید. دشمن واقعی در منطقه آمریکا و سیاست‌هایش است؛ اسرائیل نیز در این طرح، یک ابزار است. آمریکا ملت‌های منطقه را از طریق اعمال تحریم، تهدید می‌کند؛ آیا تقویت ۲۴ ساعته اسرائیل توسط آمریکا به سود ملت‌های منطقه است؟ عربستان جنگ علیه یمن را آغاز کرده و آمریکا نیز جنایات این رژیم را توجیه می‌کند؛ حاکم واقعی در برخی از کشورهای عربی و اسلامی، سفیر آمریکاست.

 

اسرائیل زیرساخت های «لاذقیه» را موشک باران کرد

تلویزیون دولتی سوریه از حمله موشکی به زیرساخت های ارتش این کشور در شهر «لاذقیه» خبر داد.گفتنی است، پرتاب این موشک ها از مبدأ ناشناس و با هدف تخریب زیرساخت های صنعتی ارتش سوریه در لاذقیه صورت گرفته است.یک مقام آگاه در بخش امنیتی سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، پدافند هوایی سوریه با این موشک ها مقابله و آنها را دفع کرد.طبق گفته یک منبع آگاه در ارتش سوریه، این راکت ها از جانب دریای مدیترانه شلیک شده اند.همچنین هواپیماهای دشمن صهیونیستی چند موشک از حریم هوایی لبنان به سمت موسسه صنایع تحقیقاتی و فناوری واقع در استان لاذقیه شلیک کردند.ذکر این مهم لازم است که این حمله در پی توافق ترکیه و روسیه بر سر ایجاد یک منطقه عاری از سلاح در استان ادلب صورت می گیرد؛ منطقه ای که آخرین پناهگاه معارضان سوری و گروه های وابسته به القاعده در سوریه به شمار می رود.

 

انگلیس پای دوتابعیتی ها را از تهران برید

دولت انگلیس به شهروندانی که از تابعیت دوگانه ایرانی- انگلیسی برخوردارند هشدار داد که به جز در موارد ضروری، از سفر به ایران خودداری کنند.دولت انگلیس به شهروندان دوتابعیتی (ایرانی- انگلیسی) توصیه کرده است که حتی المقدور از سفر به ایران خودداری کنند؛ چرا که به گفته آنان «در صورت بازداشت این دسته از شهروندان دوتابعیتی، دولت انگلیس از توان و اختیارات محدودی برای حمایت از آنان برخوردار است».یک سخنگوی دفتر روابط خارجی دولت انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم توسط «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس گرفته شده است.در بخشی از این بیانیه آمده است: «شهروندان انگلیسی که از تابعیت ایران نیز برخوردارند، در صورت سفر به ایران با خطراتی مواجه می‌شوند؛ همانگونه که ما هرروزه بطور غم انگیزی شاهد آن هستیم!»

 

تهران جنگ روانی ترامپ را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر منتشره مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا را تکذیب کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خبر منتشره از سوی یکی از خبرگزاری‌های خارجی به نقل از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سارمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آنرا تکذیب کرد.قاسمی افزود: اینگونه اظهارات یا خبرسازی‌ها طراحی رسانه‌ای - روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می‌پردازند؛ این روش‌ها کاملا برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی هاست.

 

اروپا به تل‌‌آویو هشدار زرد داد

هشت کشور اروپایی در نشست شورای امنیت از رژیم صهیونیستی لغو تصمیم تخریب روستای «خان‌الاحمر» در کرانه باختری را خواستار شدند، اما نماینده آمریکا در سازمان ملل اصرار داشت ایران باید موضوع این نشست باشد نه فلسطین.این کشورها با درخواست از رژیم صهیونیستی برای تجدیدنظر فوری در این تصمیم، تاکید کردند: «ما به عنوان گشورهای عضو اتحادیه اروپا، از راهکار دو دولتی و پایتختی قدس برای هر دو طرف، که مورد مذاکره هم قرار گرفته، دست نخواهیم کشید».وی درباره وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه نیز توضیح داد: «بحران (کمبود) برق در غزه در حال رسیدن به سطح خطرناکی است، سازمان ملل هم پولی برای تامین سوخت این منطقه ندارد. در تاریخ 5 سپتامبر، سازمان ملل آخرین محموله سوخت را نیز (به غزه) تحویل داد».وی سپس با انتقاد از وضعیت «ناامید کننده‌ای» که در غزه حاکم است، هشدار داد این حالت ممکن است در هر لحظه به یک بحران تمام عیار منجر شود.نهایتا این جلسه شورای امنیت، بدون سخنرانی نمایندگان فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین بدون صدور بیانیه‌ای درباره شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری یا وضعیت بحرانی نوار غزه، به پایان رسید.

 

روسیه اسرائیل را تهدید نظامی کرد

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اظهار داشت که روسیه به اقدامات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی که منجر به سقوط مرگبار هواپیمای روسیه در سوریه شد پاسخ خواهد داد.شویگو گفت: امروز ما همکاران اسرائیلی مان را مطلع کرده ایم و من نیز شخصا وزیر دفاع اسرائیل را مطلع کردم که چنین اقداماتی توسط ما بدون پاسخ نخواهد ماند.وی افزود: هواپیمای شناسایی ما که با ۱۵ نفر خدمه در حال انجام وظیفه شناسایی در منطقه ادلب برای پیدا کردن مکان های ذخیره سازی و جمع آوری وسایل نقلیه بدون سرنشین در این منطقه بود که از رادار خارج شد.گفتنی است که در پی حمله موشکی  به لاذقیه سوریه، یک هواپیمای روسی از رادار حذف شد که برخی مقامات روسیه، این اقدام را متوجه اسرائیل می دانند.وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل مقصر اصلی سرنگونی هواپیمای روس در سوریه بوده است و مسکو این حق را دارد تا به این اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ دهد.پوتین نیز اعلام کرد که موضعش همان موضع وزارت دفاع روسیه است.

 

هشدارهای سازمان ملل هم ترمز جنایات یمن را نکشید

سازمان های مردم نهاد و سازمان ملل در یک سال و نیم اخیر بارها در گزارش های مختلف خود برای رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، بارها از وقوع یک «تراژدی انسانی» که عربستان در یمن بوجود آورده است نوشته اند با این حال جوانترین رئیس جمهوری فرانسه تاکید ویژه ای بر گسترش روزافزون صادرات سلاح به عربستان سعودی دارد. توجیه دولت فرانسه در افکار عمومی یک جمله تکراری است «مراقبیم که سلاح هایمان در جنگ مورد استفاده قرارنگیرند چرا که حاکمان سعودی به ما تعهد دارند.»به گفته وبسایت مدیاپارت ناظران متفق القول شهادت داده اند که عربستان هیچ تعهدی نسبت به استفاده از سلاح های خریداری شده از فرانسه ندارد و بارها از این سلاح ها در جنگ با یمن استفاده شده است. صادرات سلاح فرانسه به عربستان در ۵ سال اخیر چهار برابر شده است و از سیصد میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و دویست میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.به گفته وبسایت مدیاپارت فرانسه هیچ گاه از رفتارهای ناشایست حاکمان سعودی چه در عرصه خارجی و یا داخلی انتقاد نکرده است و دلیل آن وابستگی بی سابقه فرانسه به منبع انرژی از جمله انرژیهای فسیلی سعودیهاست. مهم ترین منبع تامین نفت فرانسه بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ روسیه بود اما از سال ۲۰۱۳ این عربستان سعودی است که به اولین صادرکننده نفت به فرانسه تبدیل شده است. این کشور سالانه بیش از ۱۸.۶ درصد از نفت خام فرانسه را تامین می کند.

 

یمن ریاض را در آستانه ورشکستگی برد

خبرگزاری یورو نیوز در گزارش جدید خود نوشت: هزینه سنگین حمله ائتلاف سعودی به یمن به سرکردگی عربستان – که حدود 6 میلیارد دلار در ماه برآورد شده است – علت اصلی درخواست های مکرر عربستان برای وام است.مرکز مطالعات و تحقیقات «ای اچ اس مارکتس» انگلیسی در گزارش هفته پیش خود حجم هزینه های دفاعی پیش بینی شده برای عربستان را در سال آینده حدود 100 میلیارد دلار برآورد کرده است.روزنامه تایمز چاپ لندن نیز هزینه حمله ائتلاف سعودی به یمن را از ابتدا حدود 250 میلیارد دلار برآورد کرده است؛ این در حالی است که درآمد پیش بینی شده عربستان از فروش نفت حدود 161 میلیارد دلار است.همه این پیش بینی ها به این معناست که عربستان با توجه به حجم بسیار بالای هزینه برای خرید اسلحه به خصوص سامانه دفاع موشکی پاتریوت برای دفع حمله های موشکی یمن، به وام های بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

 

فریاد غزه صدای کنگره را هم درآورد

40 نماینده کنگره آمریکا با امضای درخواستی، خواستار بازنگری دولت آمریکا در تصمیماتش علیه مردم فلسطین شدند.34 نماینده کنگره آمریکا در درخواست خود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را متهم کردند که در تلاش است تا سازمان آزادیبخش فلسطین را با فقیر کردن مردم فلسطین و ایجاد نا امیدی در میان آن ها تضعیف کند.همچنین 6 تن دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا درخواستی را امضا کردند که در آن دونالد ترامپ متهم است که سیاست گرسنه کردن مردم فلسطین باهدف فشار به رهبران فلسطینی برای پذیرش قرارداد موسوم به معامله قرن را اعمال کرده است.دولت ترامپ طی ماه های گذشته همچنین کمک های خود به «آنروا» و نیز به بیمارستان های قدس را قطع کرده است.سازمان ها و نهادهای فلسطینی و بین المللی درخصوص تبعات تصمیمات دولت آمریکا ابراز نگرانی کردند.

 

برگزیت به در بسته خورد

نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی تصریح کرد که مذاکرات بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در بن‌بست است.ترزا مِی در سخنان خود گفت که انگلیس «تنها با احترام با اتحادیه اروپا رفتار کرده است» و «انگلیس [رفتاری] مشابه را انتظار دارد». وی افزود که «رد کردن پیشنهاد این کشور بدون ارائه پیشنهادهای جایگزین تفصیلی، امر غیرقابل‌قبولی است.»وی در واکنش به رد پیشنهاد لندن از سوی بروکسل، و برای شکستن «بن‌بست» حاصل شده، خواهان ارائه یک پیشنهاد جایگزین از سوی اتحادیه اروپا شد.نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت که دولتش باید برای شرایط عدم توافق آماده شده و چنین نیز خواهد کرد.ترزا می افزود که هیچ مرزی در دریای آیریش تعیین نخواهد شد و اتحادیه اروپا اگر فکر می‌کند که من با چنین مسئله‌ای موافقت می‌کنم، «اشتباه کرده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha