چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

​معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس سند مظلومیت، عزت، اقتدار و بروز استعدادهای نهفته ملت ماست.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: امروز 31 شهریور همزمان با سالروز حمله نظامی حزب بعث عراق به سرکردگی صدام و پشتیبانی استکبار جهانی در راس آن امریکا و آغاز هفته دفاع مقدس است. البته همزمانی این مناسبت با ایام شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام برزیبایی و همنوایی آن با عاشورا افزوده است. 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: دفاع مقدس ملت ایران همان گونه که امام بزرگوار نیز در بیانات خود دارند برکات بزرگی برای ملت ما داشت.

مظلومیت ملت ایران را به جهان ثابت کرد

این استاد حوزوی به برخی از برکات هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امام خمینی رضوان الله علیه فرمودند: «ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ایم».(سوم اسفندماه سال67،پیام به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمۀ جمعه و جماعات).

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران برای رهایی از یوق استعمار با رهبری امام امت و یکپارچگی مردم و بر ضد ظلم و ستم به وقوع پیوست اما چپاولگران و زورگویانی که منافعشان از اموال این ملت قطع شده بود نتوانستند تحمل کنند و با تحمیل جنگ خواستند دوباره منافع نامشروع خود را ادامه دهند و این عین ظلم و ستم به حقوق یک ملت بود که تجلی آن در جنگ تحمیلی ظهورو بروز پیدا کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان افزود: ملت ایران با دفاع جانانه ی خود این را به دنیا اعلام کرد که خون می دهد اما حاضر نیست از حقوق خود بگذرد اگر ما مظلوم نبودیم دفاع معنا نداشت و جنگ ثابت کرد ملت مادر جهان مظلوم است.

عزت

حجت الاسلام شریفی خواه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: یکی از برکات دفاع مقدس این بود که ما را عزتمند کرد. چرا که در طول تاریخ، ملت ایران بارها شکست های ذلیلانه را مثل قراردهای ترکمانچای و گلستان و... که در اثر بی کفایتی سردمداران خود و زیرکی دشمنان بود تجربه کرده بود، اما این بار در سایه اتحاد ملت و رهبری امام امت رضوان الله علیه و با توجه به این که کمبودهای بسیاری وجود داشت اما با رشادت جوانان و ایثار ملت شریف در مقابل تمام دنیا ایستاد و بر حق خود پای فشرد و یک قدم عقب نشینی نکرد و سرانجام هم به دنیا ثابت کرد حق با ملت ایران است و این یعنی عزت که این روش همان سیره و روش حسین بن علی علیه السلام است که فرمود: «هیهات منّاالذّله یعنی در راه اثبات حق هر گونه سختی و مشکلی را تحمل می کنیم اما ذلت را نمی پذیریم».

اقتدار

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه اقتدار یعنی قوت وتوانایی داشتن به گونه ای که به قول معروف دیگران از او حساب ببرند، اظهار داشت: ملت ما در جنگ تحمیلی به این اقتدار رسید و ضعف ها را جبران کرد، نیاز ها را بر طرف کرد و به پیشرفت های زیادی در زمینه های فنی و مهندسی و نرم افزاری و .... در زمینه نظامی و غیره رسید اما هیچگاه در سایه به دست آوردن قدرت متعرض کسی نشد و بارها صلح آمیز بودن دستاوردهای خود را و تعامل با همسایگانش را به دنیا اعلام کرد، ولی در عین حال مشاهده می کنیم قدرت های بزرگ جهانی و اذنابش در منطقه بدون دلیل از ایران هراس دارند و این همان معنای اقتدار است.

این استاد حوزوی ادامه داد: امیرالمومنین علیه السلام نیز مقتدر بود در ضمن این که دریای رأفت و رحمت بود ولی اگر کسی یا گروهی در مقابل آن حضرت ایستادگی می کرد و مانع حرکت الهی آن حضرت در جامعه می شد با سدّ آهنین آن حضرت روبرو می شد.

وی تصریح کرد: ملت ما نیز در جنگ این ویژگی را کسب کرد که با شکوفا شدن استعدادهایش و استفاده از ظرفیت هایش و اتکای به خود و توکل بر خدا به این قدرت دست یافت که نمونه های آن را در سخنرانی مقام معظم رهبری حفظه الله بعد از واقعه منا و استنکاف دولت عربستان از رسیدگی به وضع حجاج ما و عدم استرداد پیکر حجاج شهید ما می توان دید که چگونه با یک نهیب رهبر انقلاب عقب نشستند و شروط ایران را پذیرفتند.

بروز و شکوفایی استعدادهای ملت ایران

حجت الاسلام شریفی خواه در ادامه گفت: امام رضوان الله علیه فرمودند: «اصل جنگ، که واقع می شود، ولو تحمیلی است این جنگ، لکن جنگ وقتی که واقع می شود، انسان را از آن خستگی و از آن چیزهایی که سست می کند انسان را، از آن سستیها و خستگیها بیرون می آید و فعالیت می کند و جوهرۀ انسان، که باید همیشه متحرک و فعال باشد، بروز می کند».(هشتم مهرماه 59، سخنرانی در جمع گروهی از مردم مرزنشین کشور).

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: واقعا استعدادهای جوانان ما در جنگ شکوفا شد و آنان در جنگ جوهره خفته خود را ظاهر کردند و از نظر مادی و معنوی به پیشرفت های شگرفی دست یافتند که اگر نبود این جنگ چنین حرکتی ایجاد نمی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha