جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسین کندری

حوزه/ چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام حسین کندری، معون پژوهش حوزه علمیه خراسان، در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی این حوزه در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) مشهد، به اهمیت بحث مطالعه و کتابخوانی پرداخت و با اشاره به آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»، گفت: در قرآن کریم آیات بسیاری ما را به تدبر، تفکر و بنیان های اساسی پژوهش وادار می کند لذا باید به آن توجه بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه همه مستبدان و زورگویان تاریخ بر جهل مردم سوار شدند، ابرازکرد: یکی از وظایف روحانیت به عنوان سردمدار دینی مردم، زنده کردن بحث خواندن و تعلیم در خانواده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ پژوهش در خانواده یکی از مباحث اساسی فعالیت حوزویان است، خاطرنشان کرد: نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و پژوهش در وهله نخست در بین خود و در مرحله بعد، اشاعه آن در سطح جامعه، از مهمترین وظایف روحانیون در این بحث است.

حجت‌الاسلام کندری در ادامه با اشاره به فعالیت های این معاونت گفت: در راه اندازی زیرساخت ها، فرهنگ سازی و منشورات علمی تخصصی، نیازسنجی و جهت دهی پژوهشی، این معاونت فعالیت می کند.

وی با اشاره به بحث زیرساخت ها، گفت: با شناسایی استعدادها و فضای موجود، راه اندازی سامانه پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، سامانه فراخوان آثار پژوهشی، تجهیز کتابخانه ها با منابع علمی، برگزاری نمایشگاه های سالانه و ... در سال گذشته انجام شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در بحث فرهنگ سازی پژوهشی نیز، به برگزاری دوره های دانش افزایی و مشاوره ای ویژه پژوهشگران در مباحث اقتصادی، الگوی پیشرفت اسلامی، تربیت محقق، زن و خانواده، رجال پژوهی و ... پرداخت و در ادامه به تشکیل هیئت های اندیشه ورز در این حوزه اشاره و ابراز کرد: هیئت‌های اندیشه ورز با نیازسنجی و مساله یابی، ایجاد رشته های جدید را با توجه به مسائل برون داد حوزوی، طراحی و ارائه می دهند.

وی به برگزاری نشست های علمی تخصصی در مدارس علمیه نیز اشاره کرد و افزود: این معاونت پیگیر برگزاری کرسی های نظریه پردازی در این حوزه علمیه کهن نیز، است.

حجت‌الاسلام کندری با اشاره به کتاب « المحاضرات فی الفقه» به عنوان نخستین اثر منتشر شده در انتشارات حوزه علمیه خراسان، ادامه داد: مجلات آموزه های نوین کلامی، قرآن و عترت، زن و خانواده، مصباح الفقاهه، از دیگر محصولات انتشارات حوزه علمیه خراسان است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به حمایت از منشورات مدارس علمیه، گفت: هم اکنون 29 نشریه تخصصی در مدارس علمیه منتشر می شود که امیدواریم 116 مدرسه علمیه خراسان دارای نشریات تخصصی شوند.

حجت‌الاسلام کندری به وام حمایتی چاپ کتاب نیز اشاره و ابراز کرد: در سال اخیر 8 کتاب با حمایت این معاونت به مرحله چاپ رسیده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در بخش پایانی با بیان اینکه در این نمایشگاه، بیش از 80 ناشر داخلی و بین المللی حضور دارند، گفت:  آثار پژوهشی بزرگان و اندیشمندان حوزه علمیه خراسان نیز در این دوره از نمایشگاه در عرصه دید علاقمندان است.

گفتنی است، چهارمین نمایشکاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان از 31 شهریور تا  6 مهرماه در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره) دایر می باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha