پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یمن

حوزه/ در همایش روز جهانی صلح با اشاره به این که ساختار و گفتمان سازمان های بین المللی معیوب و غیر انسانی است، تاکید شد: بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی «لاف» دروغین حقوق بشری می زنند، ولی چشم خود را بر مظلومیت مردم یمن و به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بی دفاع این کشور بسته اند!!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، مجمع جهانی صلح اسلامی در یک اقدام ارزشمند، امروز همایشی با عنوان «روز جهانی صلح» را براساس شعار «حق بر صلح» امسال سازمان ملل، در محورهای «تهدیدات نوین پیش روی صلح و عدالت در جهان معاصر»، «مبانی صلح و عدالت در اصول و مبانی اسلامی»، «نقش نخبگان و دستگا ه ها در ساختارمند کردن صلح عادلانه» و « صلح و عدالت در اندیشه ای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی»، با حضور صاحب نظران و فعالان عرصه حقوق بشر، در باغ کتاب تهران برگزار کرد.

این همایش به لحاظ محتوایی، سومین پیش نشست کنفرانس جهانی صلح و عدالت با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری که قرار است اسفند ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار شود، محسوب می گردد.

در این همایش، سخنرانان و صاحب نظران با اشاره به این که ساختار و گفتمان سازمان های بین المللی معیوب و غیر انسانی است، تاکید کردند: بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی «لاف» دروغین حقوق بشری  می زنند، ولی چشم خود را بر مظلومیت مردم یمن و به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بی دفاع این کشور بسته اند!!

سخنرانان همچنین نگاه ابزاری غرب به حقوق بشر و صلح را از چالش های بسیار جدی دنیای امروز دانستند و  تصریح کردند: روابط مبتنی بر صلح با کشورهای ناقض صلح صحیح نیست و باید برای از بین بردن مواضع ضد صلح قیام کرد.

محمدی عراقی: ساختار و گفتمان سازمان های بین المللی غیرانسانی است

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از سخنرانان این همایش گفت: ما نسبت به سازمان های بین المللی در سه حوزه مفهومی و گفتمانی، ساختاری و کارکردی انتقادات جدی و اصولی داریم.

وی افزود: انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه دینی در همه مقولات بشری اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بین المللی و... دارای دیدگاه خاص مبتنی بر نگرش و جهان بینی توحیدی است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در تفکر دینی دارای جهان بینی خاصی در اصول انسان شناسی هستیم و به طور طبیعی این اصول و مبانی تاثیر خود را در گفتمان ما خواهد گذاشت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اختلاف اساسی در دیدگاه انقلاب اسلامی و غرب، از مفهوم عدالت نشأت می گیرد، گفت: نگاه انقلاب اسلامی در رابطه با مسلئه صلح و عدالت و تعریفی که از این مفهوم ارائه می دهد، مبتنی بر اصول و مبانی توحیدی است اما در دیدگاه غربی ها مسئله صلح به یک مسئله سلبی مثل جنگ تقلیل داده شده است.

وی افزود: در نگاه آنان همین اندازه که جنگ نباشد در حقیقت صلح و عدالت ایجاد شده است و این از نظر ما و دیدگاه اسلام خطا است و معنای حقیقی صلح و عدالت نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: از دوران جنگ تحمیلی تا کنون همه دیدگاه ها و نظریات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره صلح همواره با کلید واژه عدالت بوده و این نوع نگاه در حقیقت ریشه قرآنی و توحیدی از مفهوم عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ‌عراقی اظهار کرد: بشر با همه تجربیات تلخ و شیرینی که پشت سر گذاشته است، در نهایت به کجا رسید؟ به جایی رسید که هم اکنون ساختارهای معیوب بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت، به عنوان متولیان حفظ صلح جهانی و امنیت بین المللی فعال هستند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صرفا محل انتقاد از همین ساختار معیوب است، بیان داشت: با وجود این همه نشست در مجمع عمومی ولی هیچ اقدام عملی در راستای اصلاح این ساختار معیوب صورت نمی گیرد و تنها ساختار معیوبی که ضمانت اجرائی دارد شورای امنیت است که آن هم فقط به دنبال حفظ منافع قدرت های بزرگ و تحمیل قانون جنگل به بشریت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ‌عراقی در پایان با اشاره به جنایت های صهیونیست علیه مردم مظلوم فلسطین، گفت: در حالی که فلسطینیان در درون خاک خود راهپیمایی بازگشت برگزار می کنند، ولی همچنان مورد سرکوب رژیم اشغالگر قرار می گیرند اما قدرت های جهانی و مستکبرین و سازمان های معیوب بین المللی از جنایتکاران صهیونیست حمایت می کنند!

وی، اسلام هراسی را راهبرد غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی دانست و گفت: در طول تاریخ مستشرقان غربی همواره اسلام و پیامبر(ص) را دین خشونت و جنگ معرفی نموده و از مسیحیت به عنوان دین صلح دفاع کرده اند در حالی که بعد از گذشت قرن ها از ظلم غرب به اسلام و قرآن، اندیشمندان مسیحی غرب با تالیف کتب بسیاری از جهان اسلام عذرخواهی کرده و باطل بودن ادعاهای غرب را اثبات کرده اند

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی: بسیاری از کشورها لاف ائتلاف ضد تروریستی می زنند

داود عامری، دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، نیز که میزبان اصلی همایش روز جهانی صلح بود، در سخنانی با اشاره به ادعای دروغین حقوق بشری کشورهای غربی، گفت: بسیاری از کشورها لاف حقوق بشری و ائتلاف ضد تروریستی می زنند، اما در باطن حامی آنها هستند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی  ادامه داد: به نظر می رسد امروز هنجارها نِرم های بین المللی شرایط حاکم را پذیرفته اند و ما باید تلاش کنیم این اندیشه را تغییر دهیم.

عامری بیان کرد:  امروز اکثر اسناد و گفتمان در سازمان ملل فاقد اندیشه های اسلامی است و نگاه آنها به کشورهای اسلامی جهان سوم، این است که باید پیرو کشورهای توسعه یافته باشند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی تاکید کرد: ما به خودباوری و تلاش نیاز داریم. امروز جمعی از نخبگان داخلی و جهانی کمک می کنند تا گفتمان مشخصی را در جهت صلح جهانی فراهم کنیم.

الهام امین زاده: هیچ سازمان بین‌المللی برای «حق بر صلح» مردم یمن قیام نکرد

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی سابق رئیس جمهور، دیگر سخنران این همایش هم با بیان اینکه شعار «حق برصلح» شعاری دارای مصادیق فراوان است، اظهار کرد: روابط مبتنی بر صلح با کشورهای ناقض صلح صحیح نیست و باید برای از بین بردن مواضع ضد صلح قیام کرد.

معاون حقوقی سابق رئیس جمهور افزود: زندگی مبتنی بر صلح حق مردم است و تکلیف دولت است که آموزش‌های پیرامونی آن را به مردم ارائه دهند.

امین‌زاده ادامه داد: هیچ سازمان بین‌المللی برای «حق بر صلح» مردم یمن قیام نکرده است و عدم تمکین به صلح‌های تحمیلی برخی کشورها باعث اتهام‌ نقض می‌شود.

معاون حقوقی سابق رئیس جمهور تصریح کرد: نبود جنگ به معنای صلح نیست و تهدید دائم به جنگ در جهان و هراس از جنگ مانع ایجاد حق بر صلح است.

امین زاده در پایان تاکید کرد: حق شهروندان است که از سیاست‌های صلح‌جویانه برخوردار باشند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری: صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، یکی دیگر از سخنرانان همایش روز جهانی صلح بود که در سخانی گفت: صلح یکی از بزرگترین دغدغه های تاریخ بشر بوده و امروز حلقه مفقوده دنیا است که باید بیش از گذشته مورد توجه واقع شوند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری افزود: نسل سوم حقوق بشر بر پایه برادری استوار است و مباحثی از جمله صلح، محیط زیست و توسعه پایدار را در خود جای می دهد و یک شعار دارد این که جهان به مثابه یک خانواده است.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم وقتی از صلح سخن می گوییم منظور تعریف کلاسیک آن یعنی فقدان جنگ نیست، چنین تعریفی برای نسل سوم حقوق بشر پذیرفته نیست.

عباسی تاکید کرد: امروز در تعریف صلح غیر از نبود جنگ با نیاز به امنیت غذایی و سیاسی و همچنین دموکراسی رو به رو هستیم. ما به یک حکمرانی شایسته در جهان نیازمند هستیم.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری یادآور شد: یکی از چالش های بشری، نگاه ابزاری غرب به صلح است. صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: «حق بر صلح» به عنوان یک نیاز ذاتی بشر تلقی می شود و قابل ابطال و تضییع نیست و باید برای احیای آن تلاش کنیم، چرا که دستیابی به صلح بدون احترام به حقوق بشر میسر نخواهد شد.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در پایان با تاکید بر این که امروز تروریسم یک تهدید جدی در سطح جهانی است، گفت: رعایت حقوق بشر هم در زمان صلح و هم در جنگ لازم الاجراست.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha