شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روستای علی آباد لوله

حوزه/ یک روحانی جوان با تلاش های بی وقفه خود توانسته است چهره یک روستا را به کلی تغییر دهد و امید را در دل اهالی آن زنده کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، در فاصله دو کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در دامنه کوه باقران روستایی به نام روستای علی آباد لوله واقع شده، از روحانی مستقر در این روستا زیاد شنیده بودم، بنابراین راهی این روستا شدم تا از نزدیک با فعالیت ها و خدماتی که به مردم انجام می دهد بیشتر آشنا شوم.

این روحانی جوان از سال 91 به عنوان روحانی طرح هجرت وارد روستای علی آباد می شود، در ابتدای ورودش و به دلیل اینکه مسجد روستا گنجایش افراد را برای برپایی نماز جماعت نداشته، با همکاری شورای اسلامی، دهیاری، هیئت امنای مسجد و اهالی روستا تصمیم بر ساختن مسجد جدیدی با زیر بنای 600 متر مربع می گیرد که با روحیه جهادی، این مسجد پس از یک ماه احداث می شود.

برای اینکه بتواند برنامه های فرهنگی خود را آغاز و رونق بخشد کانون فرهنگی هنری با نام عماریون را احداث می کند و خود مدیریت آن را به عهده می گیرد، این روحانی جوان علاوه بر تشکیل کلاس های مختلف برای کودکان و نوجوانان، در زمینه عمران و آبادی این روستا نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

حجت الاسلام عبد الباسط محمد دوست روحانی طرح هجرت و مستقر در روستای علی آباد لوله در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان این که این روستا حدود 360 خانوار و بیش از 1200 نفر جمعیت دارد، اظهار داشت: حضور من در این روستا به عنوان روحانی طرح هجرت مستلزم انجام کارهایی بود که به من واگذار شده و بر این اساس باید برای انجام وظیفه محوله ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز در روستا را فراهم می کردم. 

وی با اشاره به اینکه گنجایش مسجد روستا برای حضور تمامی مردم در برگزاری مناسبت های مختلف و همچنین نماز جامعت مناسب نبود، افزود: با همکاری تمامی مردم و روحیه جهادی هیأت امنا و شورای اسلامی روستا توانستیم در زمان اندکی مسجد دیگری را احداث کنیم.

روحانی مستقر روستای علی آباد لوله خاطر نشان کرد: خوشبختانه همکاری و تعامل مردم روستا بسیار خوب بود و پس از یک‌سال از حضورم در این روستا، با همت و تلاش اهالی، پایگاه‌های مقاومت بسیج خواهران و برادارن و همچنین کانون فرهنگی هنری برای انجام اقدامات فرهنگی راه اندازی شد.

حجت الاسلام محمددوست با بیان اینکه مسجد در هر روستا فقط برای برگزاری نماز جماعت و مناسبت های مذهبی ساخته نشده، اظهار کرد: مسجد و روحانی هر روستا باید در کنار برگزاری نماز جماعت و برنامه های مذهبی به فکر اشتغال مردم نیز باشند که ما در این روستا با محوریت مسجد برای اشتغال اهالی نیز کارهای بسیار زیادی انجام داده‌ایم.  

وی با اشاره به اینکه در این روستا یک گروه جهادی مستقل شکل گرفته که در انجام کارهای عمرانی روستا فعالیت دارد، عنوان داشت: با تعامل بسیار خوبی که بین اعضای شورا، دهیار، مسئول کانون و فرماندهان پایگاه ها برقرار است، اقدامات با همکاری و محوریت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به خوبی پیش رفته و روز به روز شاهد انجام کارهای خوبی هستیم.   

روحانی مستقر روستای علی آباد لوله یادآور شد: یکی از دغدغه های من انجام کارهای عام المنفعه برای مردم است که تاکنون نیز اقداماتی از جمله آسفالت جاده ورودی روستا با پیگیری شورای اسلامی و کانون فرهنگی صورت گرفته اما هنوز این روستا نیاز به انجام کارهای عمرانی بیشتری است، که مساعدت مسئولان را می‌طلبد.

حجت الاسلام محمددوست خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که در این روستا انجام شده، در 5 سال گذشته هر 30 شب ماه مبارک رمضان با افطاری ساده که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، میزبانی اهالی را بر عهده داشته ایم، و اینها همه به لطف خدا و همکاری خوب مردم با کانون فرهنگی، پایگاه‌های مقاومت بسیج ، هیئت امنای مسجد، دهیار و اعضای شورای اسلامی بوده، که ان شاءالله درسال های آینده نیز این برنامه ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شرکت تعاونی 25 نفره نیز یکی دیگر از اقدامات مفیدی است که در این روستا طی ماه‌های گذشته آغاز شده است، ادامه داد: همچنین با توجه به راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال زایی در زمینه‌های مختلف، توانستیم برای 20 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کنیم.

روحانی مستقر در روستای علی آباد لوله در خصوص راز موفقیت خود نیز گفت: راز موفقیتم همراهی و همکاری همسرم است، چرا که همسرم با صبر، همکاری و مشاوره بسیار خوبی که داشت، باعث شد تا من بتوانم به هدفی که برای خود برنامه ریزی کرده بودم برسم.

وی با بیان اینکه توقع همسرم در امور زندگی بسیار کم، اما در انجام کارهای مربوط به روستا زیاد است، بیان داشت: همسرم رئیس شورای اسلامی روستاست، لذا تا جایی که امکان داشته باشد، سعی می کنم در انجام کارهایی که نسبت به آنها مسئول است، کمک حال ایشان باشم.

روحانی مستقر روستای علی آباد لوله خاطر نشان کرد: وظیفه و نقش روحانی طرح هجرت در روستا این است که به صورت طبیبانه در بین مردم حاضر شود، و با حضور در بطن روستا و مردم از مشکلات آگاه شده و با همکاری خود مردم برای رفع مشکلات، عمران و آبادی تلاش کند.

حجت الاسلام محمددوست تصریح کرد: شرکت در مراسم شادی و عزای مردم و سرکشی از خانواده های شهدا از جمله کارهای اجتماعی است که یک روحانی باید انجام دهد، که به لطف خدا توانسته ام در این جهت گام بردارم و امیدوارم بتوانم پس از این نیز اینچنین باشم.

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی عماریون روستای علی آباد لوله نیز در سال 92 تأسیس شد که پس از آن برنامه های فرهنگی، علمی، قرآنی و ورزشی بسیاری برای نوجوانان و اهالی روستا در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: این کانون سال گذشته به عنوان کانون برتر روستایی کشور برگزیده شده و از جمله کانون‌هایی در خراسان جنوبی است که علاوه بر فعالیت های بسیار زیاد و متنوع، دارای گروه سرودی با عنوان" عمارهای رهبر" می باشد، گروهی که از آن در اجرای بسیاری از مراسمات مرکز استان دعوت به عمل می آید.

روحانی مستقر روستای علی آباد لوله استقبال مردم و نوجوانان از برنامه های کانون فرهنگی هنری را بسیار خوب عنوان کرد و ابراز داشت: هدف از تأسیس و فعالیت کانون‌های فرهنگی در هر شهر و روستا انجام کارهای فرهنگی بر زمین مانده با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج است، که این کانون با همکاری پایگاه‌های مقاومت بسیج به ویژه برای خواهران در زمینه اشتغال زایی اقدامات زیادی از جمله آموزش کلاس های خیاطی، گلدوزی، نقاشی روی سفال، کلاس های ورزشی، قرآن، تفسیر، نقاشی سیاه قلم، آشپزی و شیرینی پزی انجام داده است.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به دیگر اقداماتی که توسط زنان انجام شده و زمینه درآمد زایی را برای آنها فراهم کرده، یادآور شد: زنان در شهرک بعثت در زمینه تولیدات صنایع دستی و درست کردن انواع ترشیجات، مرباجات، گلاب و عرقیات فعالیت داشته که بازار فروش عمده  محصولات آنان مرکز استان و سایر شهرستان‌ها خراسان جنوبی است. 

وی ادامه داد: راه اندازی کارگاه‌های حوله بافی و قالی بافی نیز از دیگر اقداماتی است که از زمان حضورم و با همکاری کانون فرهنگی در این روستا راه اندازی و باعث درآمد زایی برای زنان شده تا همزمان با حرفه آموزی و کسب درآمد در خانه، به امورات زندگی و تربیت فرزندان خود برسند.

روحانی مستقر در روستای علی آباد لوله تأکید کرد: به دوستانم توصیه می کنم تمام دغدغه آن ها برای انجام کارهای فرهنگی مسائل مالی نباشد، زیرا با دست خالی هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.  

حجت الاسلام محمد دوست در پایان با بیان اینکه به آینده این روستا بسیار امیدوارم، گفت: اقداماتی که در این روستا آغاز شده است، در ذهن مردم نهادینه شده و مطمئنم اگر روزی مأموریتم در این روستا به پایان برسد و مجبور به ترک آن شوم، خود اهالی به صورت منسجم کارها را ادامه خواهند داد و به نتیجه خواهند رساند.

سخن پایانی...

امید دادن به مردم و حضور مداوم در بین آن ها نه تنها باعث دلگرمی روستائیان می شود، بلکه به تمامی شایعات و شبهاتی که این روزها در فضای مجازی و اینترنت مبنی بر فاصله افتادن بین مردم و روحانیت مطرح می شود، پاسخ می دهد.

داشتن یک روحیه انقلابی و ولایی باعث می گردد تا مردم دور یک روحانی حلقه زده و از بیانات و راهنمایی های آن کمال استفاده را ببرند، لذا می طلبد هرچه بیشتر در این راه گام برداشته شود تا به آرمان های اول انقلاب دست پیدا کرد.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha