دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مشکلات اقتصادی

حوزه/ آنچه از دولت و نهادهای درون حاکمیتی و حتی بخش های تاثیرگذار بُرون حاکمیتی برای عبور از مشکلات فعلی اقتصادی انتظار می رود، اجرای برنامه ها و سیاست هایی هماهنگ در راستای آرام سازی فضای روانی جامعه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بر اساس آنچه اخیراً مسئول سازمان فضای مجازی بسیج در گفتگویی اعلام داشته، داده‌کاوی‌های صورت گرفته از بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی، نشان می دهد سرحلقه اصلی ایجاد آشفتگی اقتصادی کشور، رسانه‌ها و شبکه‌های معاند و بعضاً منتسب به جریان بهائیت است.

از سویی خروجی پایش‌ها نشان می‌دهد شبکه‌هایی در مورد بحث دلار و اعتصاب در هفته ها و ماه های اخیر فعالیت کرده اند که از سال 96 تاکنون به طور متناوب و البته هوشمندانه و غرض ورزانه، کلیدواژه‌های دعوت به اغتشاش و خرابکاری را نیز مورد استعمال قرار داده اند تا به خیال خود زمینه القای قحطی و بحران ناکارآمدی را در اذهان اکثریت مردم ایران جا بیندازند و بعد از این قضیه به تدریج و مرحله به مرحله برنامه های خود را به پیش ببرند.

در این که دشمن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ، اوج کینه توزی و عصبانیت خود را از نظام و انقلاب در جبهه اقتصاد عیان ساخته و با ابزارهای رسانه ای و جنگ نرم به دنبال پیاده سازی برنامه های خود است، شکی نیست اما در این میان ما نباید از توجه به دو نکته مهم و کلیدی غافل شویم که در این جا در قامتِ طرح پرسشی دغدغه مندانه مطرح شده است؛

1-برنامه و راهبرد ما برای خنثی سازی جنگ روانی دشمن در جبهه اقتصاد چیست و تا چه میزان در این باره میان دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و رسانه ای داخل اعم از درون حاکمیتی و برون حاکمیتی هماهنگی و هم افزایی وجود دارد؟

به نظر می رسد که در این بخش نیاز به یک بازنگری اساسی در نوع رفتارها و عملکردها داریم چه آن که قطعاً در آینده شگردها و طرح های دشمن، پیچیده تر و دشوارتر از مرحله فعلی خواهد شد.

البته خوشبختانه در حال حاضر وضعیت متلاطم و سرکِشانه ارز و طلا و به تبع آن دیگر بخش های اقتصادی تا حدودی مهار شده اما قطعاً اتخاذ تدابیر لازم به خصوص از منظر رسانه ای برای وضعیت های مشابه آتی یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

2-دولت به خصوص به عنوان قوه اجرایی نهاد حاکمیت در زمینه آرام سازی فضای اقتصاد و تزریق آرامش به توده های مردم به خصوص کسبه، بازاریان و فعالان اقتصادی و تولیدگران و غیره چه کار کرده و چه کار باید می کرده که آن را انجام نداده و یا در انجام آن ناموفق بوده است؟!

عقل سلیم و محاسبه گر حکم می کند که به دور از فضای سیاست زده در این خصوص به یک ارزیابی درست و دقیق رسید، آن هم با عنایت به این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری که باید دولت را در مقطع فعلی یاری کرد تا بتواند فضای موجود در عرصه اقتصاد را به شکل مطلوبی مدیریت و فرماندهی کند.

در این خصوص همچنین باید متذکر شد که به اذعان کارشناسان و اهالی فن، نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور ما که از وابستگی به درآمدهای نفتی رنج می‌برد، معمولاً یکی از متغیرهای جدی بوده که میزان تولید را به‌تناوب، کاهش و افزایش داده است و طبعاً وقتی نرخ دلار دچار نوسان می شود، تاثیرش را بر میدان صنعت و خدمات و کشاورزی کشور بر جای می گذارد.

بی شک تصمیمات درست و نظارت بر حُسن اجرای آن ها از سوی دولتمردان در این خصوص علاج بسیاری از مشکلات است چه آن که به تصریح سکاندار انقلاب، کشور و نظام به هیچ وجه دچار بن بست نشده که نتواند برای مشکلاتش نسخه ای منطقی و راهگشا ارایه کند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha