پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: دانشگاه محل تضارب افکار است، با هیچ مدیریت صحیحی نمی‌توانید دانشگاه و افکار دانشجو را محدود کنید، اگر این کار را انجام دادید، جلوی رشد فکری را گرفته‌اید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در دیدار با مدیران و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، پس از شنیدن نکات و نقطه نظرات مدیران دانشگاه‌ها، با بیان این‌که مشکل دانشگاه‌های ما در اولویت‌بندی رشته‌ها است، اظهار کرد: مشکلی در دانشگاه‌ها داریم که بخش عظیم رشته‌های دانشگاهی تأسیس‌شده از اولویت برخوردار نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که این رشته‌ها با حساب و برنامه‌ریزی تأسیس نشده است، ادامه داد: رشته‌هایی داریم که کاربردش در نظام، حداقلی است، دانشجو نیز وقتی وارد دانشگاه می‌شود و مدرک می‌گیرد، از کشور و جامعه متوقع می‌شود که با داشتن مدرک دانشگاهی، باید از سطح درآمد بالایی در کشور برخوردار باشد و اولین طلبش نیز از دولت و نظام است.

وی اضافه کرد: این اشکال به برنامه‌ریزی کلان دانشگاه بازمی‌گردد، یعنی از ابتدا فکر نکردیم چه رشته‌ای برای کشور کاربرد دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که رشته‌های دانشگاهی ابتدا باید وجین شود، گفت: متأسفانه بین جوانان بحث اینکه چه بخوانند و چه یاد بگیرند نیست، اینکه فقط مدرک بگیرد برایش مهم است که تبدیل به یک فرهنگ در دانشگاه‌ها شده تا این مشکل حل نشود مشکلات دیگر نیز حل نمی‌شود.

وی به حضور اساتید به‌صورت پاره‌وقت و مقطعی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ریشه دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی هستند، دانشگاهی که می‌گوید استادم یک آقای مهندس است که روزها در کارخانه کار می‌کند و تنها عصر می‌تواند به دانشگاه بیاید؛ چنین دانشگاهی را خودتان قبول می‌کنید؟

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که دانشگاه محل تربیت جوان نیست، تصریح کرد: اگر کسی ادعا کرد می‌خواهم دانشجو تربیت کنم، یا معنای تربیت را نفهمیده، یا دانشجو را نمی‌شناسد و یا دانشگاه حالی‌اش نیست، دانشگاه دارالتربیه نیست؛ جوان بیست‌وچندساله را چطور می‌خواهید تربیت کنید؟

وی، دانشگاه را عرصه بروز و ظهور تفکرات و اندیشه‌های گوناگون دانست و اظهار کرد: دانشگاه محل تضارب افکار است، با هیچ مدیریت صحیحی نمی‌توانید دانشگاه و افکار دانشجو را محدود کنید، اگر این کار را انجام دادید، جلوی رشد فکری را گرفته‌اید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: تضارب افکار یعنی به خاطر نوع فکر، یک جریان را حذف نکنیم، این‌طور نباشد که بگویند به خاطر جریان فرهنگی دانشگاه، یک جریان سیاسی بایکوت شود، دانشگاه میدان باز است که همه تفکرها حضور دارند، حالا در این میدان تضارب، تلاش کنید جریان شما غالب شود.

وی اضافه کرد: نگاه رهبر انقلاب به همین تضارب آرا است که «کرسی‌های آزاداندیشی» را مطرح کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که بحث ما در فکر و جریان فکری حاکم در دانشگاه است، گفت: با فساد اخلاقی باید با اقتدار برخورد کرد، مسئله‌ای نیست که با نصیحت درست شود، نمی‌شود فساد اخلاقی را آزاد بگذارید و بگویید فضای دانشگاه سالم بماند.

وی، به نقش اساتید در جهت‌دهی به دانشجویان اشاره و بیان کرد: دانشجو در کلاس و دانشگاه، نیروی اجرایی اساتید است، دانشجو به‌تنهایی جهت نمی‌گیرد بلکه اساتید هستند که دانشجو را ابزار اجرای تفکراتشان قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha