پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روستا

حوزه/ جامعه روستا و عشایر کشورمان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند که می توانند پشتوانه ی بسیار خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، روستا یعنی جریان زندگی، یعنی روح واقعی زیستن انسان، کار، تلاش بی‌وقفه، شاکر بودن و چشم و دست به آسمان داشتن و دست‌بر زانو گذاشتن و ان‌شاءالله گفتن. روستا رگ حیات هر کشوری است، رگ‌هایی که خون تولید در آن جاری است و تداوم حیات هر روستا، تضمینی است برای حیات کل کشور.

امروز، روز 15 مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با هدف ارج نهادن به روستا و فرهنگ روستایی، به نام روز روستا، نام‌گذاری شده است.

توسعه و ترویج فرهنگ روستایی با تاکید بر نقش روستا و روستاییان کشور و نیز عشایر غیور به‌ویژه در زمینه توسعه و رشد اقتصادی، زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور است، توجه بیش از پیش به وضع معیشت مردم در روستاها و نیز عشایر کشور می تواند با ایجاد نشاط و امید در میان مردم، سبب گرم شدن کسب و کار و رونق زمینه های اقتصادی و نیز بهبود صنعت گردشگری روستایی در کشور شود، چراکه مشکل های موجود در روستاها و زندگی عشایری می تواند به شهرها تسری یافته و سرآغازی بر مشکلات در دیگر نقاط کشور باشد.

عشایر نیز که به تعبیر امام(ره) ذخایر این مملکت محسوب می شوند، همواره با نقش مهم خود در تولید موثر بوده اند و غیرت و تعصب آنها در حفظ یکپارچگی سرزمینی و دفاع از وطن مثال زدنی است، زندگی عشایر غیور کشور در سیاه چادرها و کوچ فصلی آنها به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر در پرورش دام و محصول های لبنی و تلاش بی مانند در رونق صنایع دستی کشور از جمله خدمت های این قشر زحمتکش به شمار می رود.

حفظ و حراست از این ذخایر انسانی ارزشمند، وظیفه همگان است تا با توجه به آسیب پذیر بودن این قشر، بتوان به آنها در بحران ها، حوادث غیر مترقبه، کم آبی یا بی آبی ها، سیل، انواع بیماری، آفت ها و... کمک رساند. به این ترتیب احساس دور ماندن از امکانات بهتر و قابل دسترس تر در این قشر خدوم و زحمتکش ایجاد یاس و نا امیدی نخواهد کرد و از مهاجرت و کوچ ناخواسته این مردم پاک، مهربان، صمیمی و زحمتکش برای دسترسی به شرایط بهتر به شهرها جلوگیری خواهد شد.

محور قرار دادن توسعه روستاها و محرومیت زدایی از زندگی عشایری، کمرنگ شدن مرکز گرایی و شهرگرایی را در پی خواهد داشت و ارایه برنامه ریزی درست و دادن تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، آینده درخشانی را برای این استعدادهای پنهان در کشور ترسیم و روستاها را به کانونی آباد برای تثبیت و افزایش جمعیت روستایی تبدیل خواهد کرد.

روستاییان و عشایر، مدافع غیور مرزهای ایران هستند

حجت الاسلام احمد رضایی، مدیر تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان ظرفیت های جامعه روستایی و عشایری گفت: جامعه روستا و عشایر کشورمان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند که می توانند پشتوانه ی بسیار خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

وی ادامه داد: هر دولتی باید در راستای سیاست های کلی نظام از تمام ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند.

مدیرتبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان تاثیر گذاری عشایر و روستاییان در گردش چرخ اقتصاد یک کشور تصریح کرد: بیشترین نیاز دولت و ملت از جمله برطرف کردن نیازهای فرآورده های لبنی و دامی کشور توسط عشایر و روستاییان تامین می شود.

حجت الاسلام رضایی اضافه کرد: امروز که جنگ اقتصادی با دشمنان را داریم باید به ظرفیت فراموش شده کشور که روستاییان و عشایر هستند؛توجه شود، همانند کمک هایی که به بخش صنایع صنعتی می شود باید به این بخش ها نیز کمک گردد تا همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه دهند.

 وی عشایر و روستاییان را مردمانی جهادگر، پرتلاش و بی ادعا دانست و خاطرنشان کرد: این قشر  مردمانی بسیار مومن، متدین و وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند که در دوره های مختلف از نظام دیِن خود را به کشورشان ادا کرده اند.

مدیرتبلیغات اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: ما روستاییان را به عنوان مدافعان غیور مرزهای جمهوری اسلامی ایران، مرزها و فرهنگ‌های اعتقادی این سرزمین، مدافعان در دوران نهضت و انقلاب اسلامی و غیور مردان جنگجو و مبارز در هشت سال دفاع مقدس می‌دیدیم، می‌بینیم و می‌شناسیم.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد:عشایر مرزبانان خوبی در کشور هستند که در زمان دفاع مقدس هم شاهد آن بودیم که 5 درصد از شهدای جنگ تحمیلی را جامعه عشایری تشکیل می دهند.

وی بااشاره به مهاجرت مردم از روستا به شهر ها تاکید کرد: ما باید کاری کنیم مهاجرت از روستا به شهر متوقف و در آینده مهاجرت معکوس آغاز شود، اما برای این کار باید مشکلات روستاییان را حل و فصل کنیم.

مدیرتبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان خشکسالی های پی در پی در سالیان متمادی یادآودآر شد: مسئولین باید با توجه به خشکسالی هایی که در کشور صورت می گیرد ،در زمینه های سامان دهی آب های زیرزمینی و زیر ساخت های موجود در کشور به اقتصاد این مردمان کمک کند.

 حجت الاسلام رضایی ارزش اقتصاد هر کشور را پیوست فرهنگی آن دانست و تصریح کرد: اقتصاد وقتی ارزش دارد که پیوست فرهنگی داشته باشد، اقتصاد بدون فرهنگ اصیل یک ضربه به پیکره ی نظام است.

وی ادامه داد: باید در هر روستا یک شورای فرهنگی شکل بگیرد تا بتواند ظرفیت های فرهنگی هر روستا را به نحوه احسن نمایان کند.

روستاییان، پایه‌های اصلی زندگی اجتماع اند

حجت الاسلام محمد دوست  معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با بیان نقش روستا در اقتصاد هر کشور گفت: روستاهای امروز نقش اصلی خود را نسبت به گذشته از دست داده اند به گونه ای که از تولیدکنندگی به مصرف کنندگی روی آورده اند.

وی افزود: روستاها باید به هویت اصلی خودشان که تولید کنندگی است برگردند، تاعلاوه بر برطرف کردن نیاز های خودشان نیاز های شهرها را نیز بر طرف کند.

معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی  برخی قانون ها را مانع از پیشرفت و آبادانی روستا ها دانست و تصریح کرد:ما باید قوانینی را که زمینه ی محرومیت زایی می شوند را کنار بگذاریم و به  مردمان روستا اعتماد کنیم و به جای گسترش اقتصاد لبیرالیسم که توجه به ثروتمندان است ،به توسعه اقتصاد روستاییان بپردازیم.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به پویا ساختن اقتصاد در روستاها خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز نگاهی که به روستا می شود این است که بجای توجه به پتانسیل های داخل روستا به بیرون از آن برای مرتفع کردن موانع نگاه می شود .

 

وی  با بیان اینکه باید مدیریت‌های مسئولین انقلابی و جهادگرانه باشد، تاکید کرد: مسئولین برای دیدن پتانسیل های موجود در کشور باید مدیریت میدانی داسته باشند تا با شناسایی ظرفیت های موجود به پویایی روستاها کمک کنند.

معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با اشاره به تاثیر گذاری اردو های جهادی در ثمر بخشی روستاها، تصریح کرد: اردوهای جهادی می توانند زمینه ساز همسو کردن مردم برای شناخت پتانسیل های پنهان روستا باشند.

حجت الاسلام محمد دوست حضور روحانی در روستاها را عامل مهمی در توسعه شاخصه‌های فرهنگی دانست و اظهار داشت: با توجه به هجمه‌های مختلف فرهنگی، حضور روحانیون در مناطق مختلف می‌تواند سلاحی در مقابل این تهاجمات باشد.

وی ضمن تشریح وظایف یک طلبه، دستورات الهی را مهم‌ترین وظیفه طلاب ذکر و تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین تقویت اعتقادات مذهبی مردم مستلزم آن است که مبلغان و روحانیان در راستای انجام فعالیت‌های تبلیغی خود به وظایف و رسالت‌های محوله بیش از پیش اهتمام ورزند، چراکه حضور روحانی فعال در روستاها برکات زیادی به همراه دارد و باعث تقویت آموزه‌های دینی می‌شود.

معاون قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی با بیان نقش آفرینی روحانیت در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی در روستاها، خاطرنشان کرد: ساخت خانه‌های عالم در روستاها می‌تواند زمینه ساز استقرار روحانیون در این مناطق باشد.

حجت الاسلام محمد دوست با اشاره به سخنان اخیر رهبری گفت: این فرمایشات مقام معظم رهبری روحیه مضاعفی به گروه‌های جهادی داده است، گروه هایی که کارهایشان بدون مزد و منت است.

محور قرار دادن توسعه روستاها  زمینه ی محرومیت زدایی است

حجت الاسلام محمد امیری، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به روز روستا و عشایر اظهار داشت: روستاییان و عشایر کشور، حدود 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند .

وی ادامه داد: این جمعیت بسیار مولد، کم حاشیه، کم توقع، نجیب، دور از آلودگی و معضلات کنونی شهرها، همراه با وابستگی کمتر به منابع نفتی و نیز دخیل در توسعه پایدار هستند، بنابراین توجه به این جمعیت برخوردار از این همه خصلت های مفید، ضروری است.

این استاد حوزه  با اشاره به اهمیت قرار دادن جامعه عشایری و روستایی در کشور تصریح کرد: محور قرار دادن توسعه روستاها و محرومیت زدایی از زندگی عشایری، کمرنگ شدن مرکز گرایی و شهرگرایی را در پی خواهد داشت و ارائه برنامه ریزی درست و دادن تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، آینده درخشانی را برای این استعدادهای پنهان در کشور ترسیم و روستاها را به کانونی آباد برای تثبیت و افزایش جمعیت روستایی تبدیل خواهد کرد.

حجت الاسلام امیری با تاکید بر اینکه کشور را می‌توان از گذرگاه‌های سخت عبور دهیم، خاطرنشان کرد: در این راه باید به سرمایه‌های کشور به ویژه روستا و عشایر توجه زیادی داشت که با کمترین هزینه می‌توان بیشترین بهره‌برداری را داشت.

 وی افزود: جامعه روستایی سرشار از مهر، صفا، زیبایی، سادگی و کار و تلاش هستند، لذا اگر تولید و اشتغال را در روستاها تقویت و  کشاورزی و کشاورزان را بیشتر حمایت کنیم گره‌های اقتصادی کشور یکی پس از دیگری باز می‌شود.

این استاد حوزه در پایان گفت: باید کاری کنیم که مهاجرت به سوی روستاها آغاز شود و لازمه این امر مهم تقویت امکانات روستاها است.

سخن پایانی...

امروز روستا و عشایر پتانسیل‌هایی هستند که کمتر مورد توجه مسئولان قرار می گیرند، لذا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشترین بخش فرمایشات خویش را به بحث مهم اقتصاد مقاومتی و البته لزوم توجه به قشر روستانشین جامعه اختصاص می دهند، می تواند زمینه توجه بیشتر دولتمردان و نیز بخش های مختلف اقتصادی را به این مهم فراهم آورد.

مطمئنا اگر روستاها خالی از سکنه شوند و به دلیل عدم شغل و توجه، جوانان به سمت شهرها هجوم آورند، نه تنها باعث می گردد تا مشکلات بیشتر گردد بلکه امنیت مرزها نیز در معرض خطر قرار می گیرد.، پس می طلبد تا امروز نگاهمان به روستا تغییر پیدا کند و روستائیان را بیش از پیش در اقتصاد کشور سهیم کنیم.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha