جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بانکداری اسلامی

​حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: بیشتر بانک های کشور از قوانین بانکداری اسلامی تخطی می کنند و این امر را بارها آیات عظام و مراجع تقلید به دولت ها گوشزد کرده اند و از مدیران بانک ها و بنگاه های اقتصادی خواسته اند که نظارت بیشتری داشته باشند.

علی اصغر دریایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: قانون اساسی کشور بر پایه اصول و مبانی اسلامی پی ریزی شده و عدول از این مهم به هیچ وجه برای جامعه پذیرفتنی نیست.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: با این وجود در برخی مواقع افراد حقیقی و حقوقی قوانین اسلامی را در معاملات خود نادیده می گیرند و خواسته و یا ناخواسته در دام شیطان و تباهی می گفتند، لذا مطالعه دقیق قوانین اسلامی و شرعی برای هر مسلمانی از ضروریات است.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت بانک ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه قریب به تفاق بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اهمیتی به قوانین بانکداری اسلامی نمی گذارند و همین عامل باعث شده است که کشور در زمینه بانکداری مشکلات عدیده ای داشته باشد.

دریایی با تاکید بر اینکه قوانین بانک ها باید بر طبق بانکداری اسلامی تدوین و تنظیم شوند، گفت: بیشتر بانک های کشور از قوانین بانکداری اسلامی تخطی می کنند و این امر را بارها آیات عظام و مراجع تقلید به دولتها گوشزد کرده اند و از مدیران بانکها و بنگاه های اقتصادی خواسته اند که نظارت بیشتری بر بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور داشته باشند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: امروز بیشتر دریافت ها و پرداخت ها در بانکها که به صورت وام یا سپرده نام برده می شوند، از قوانین بانکداری اسلامی کاملا دور هستند که این امر باعث وضعیت نابسامان بانکها و در برخی از موارد سواستفاده مدیران بانکی شده است.

دریایی اظهار کرد: بانکداری اسلامی موضوعی است که بعد از انقلاب اسلامی در کشور مطرح و برای اجرایی شدن آن قوانینی نیز تصویب شد، ولی کمتر بانکی این قوانین اسلامی را در روال کار خود اجرایی و عملیاتی ساخت.

وی، وضعیت نابسامان کنونی بانک های دولتی و خصوصی را دور شدن از قوانین بانکداری اسلامی و شرع اسلام دانست و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اداره همه امور کشور بر اساس شریعت دین اسلام و مقوله بانکداری اسلامی نیز در کشور مطرح شد؛ چرا که نظام بانکداری موجود در دوران پهلوی، میراثی از بانک‌های غربی بود که به ایران و سایر کشورهای اسلامی وارد شده بود.

دریایی بیان داشت: البته از قوانین مربوط به بانکداری اسلامی تصویب شده در ایران، قانون عملیات بانکداری بدون رباست که در سال ۶۲ به تصویب رسید تا با اجرای آن قانون پایه‌های نظام بانکی از عملیات ربوی فاصله بگیرد و به سمت عملیات بانکداری بدون ربا حرکت کند. اینکه آیا اجرای این قانون باعث شده است تا نظام بانکی از بانکداری ربوی خارج شود یا نه و آیا بانکداری اسلامی در ایران رعایت می‌شود، موضوعی است که تاکنون هیچ یک از مسئولان پاسخی برای آن نداشته اند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: بانکداری بدون ربا فقط بر روی شاخص نرخ تسهیلات، چگونگی اعمال و اعطای تسهیلات و اخذ سپرده متمرکز است؛ اما بانکداری اسلامی فراتر از این موضوعات است و یک سری شاخص‌های دیگر نیز به لحاظ موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره را مورد توجه قرار داده است.

دریایی در پایان سخنان خود گفت: بانکداری اسلامی که فراتر از بانکداری بدون ربا است و پس از انقلاب اسلامی در کشور ما مطرح و ترویج شده و این مهم آنچنان که باید بعد از 4 دهه رشد نداشته و در رابطه با آن فرهنگ‌سازی نشده است و مردم هنوز هم به درستی نمی‌دانند عقود و قراردادهایی که در بانک‌ها وجود دارد بر اساس عقود اسلامی بوده و همچنان آن‌ها را عقود ربوی می‌دانند و گذر زمان نیاز است تا زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این رابطه انجام شود. البته اگر در این رابطه دیر بجنبیم اعتماد مردم به نظام بانکداری اسلامی از بین خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha