پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ امام جمعه موقت اهواز، با انتقاد از برخی رفتارها در سفر اربعین حسینی، گفت: در روایات آمده که سفر اربعین حسینی، سفر حزن و اندوه است؛ پس صحیح نیست که از ابتدا تا انتهای سفر اربعین بذله‌گویی کنیم و بخندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، در گارگاه آموزشی «حماسه اربعین»، با اشاره به آداب زیارت اربعین، اظهارداشت: یکی از آداب مهم سفر اربعین حسینی، زیارت با معرفت است؛ یعنی زائرین اباعبدالله الحسین(ع)، آنگاه‌که از سفر معنوی کربلای معلا بازمی‌گردند، با دست پر آمده باشند.

«زیارت بامعرفت» یکی از خلأهای سفر اربعین است

وی یکی از خلأهای موجود در سفر اربعین حسینی را «زیارت بامعرفت» دانست و تصریح کرد: خلأیی که امروز در جامعه وجود دارد، در خصوص کیفیت زیارت‌هاست؛ به‌طوری‌که هرساله جمع کثیری از مردم به عتبه مقدسه و بیت‌الله الحرام مشرف می‌شوند اما اینکه کیفیت سفرها تا چه میزان بالاست، جای شبهه است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، با تأکید بر اینکه باید روی مسأله زیارت با معرفت اربعین حسینی، کار ویژه کرد، گفت: اجرای این مهم بر عهده روحانیون و مبلغان است که باید با تبیین شاخصه‌های «زیارت با معرفت» به کیفی‌تر کردن زیارت اربعین، اهتمام ورزند.

شاخصه‌های «زیارت بامعرفت»....

امام جمعه موقت اهواز، در ادامه یکی از شاخصه‌های زیارت با معرفت را «اقامه نماز اول وقت» دانست و افزود: متأسفانه بارها مشاهده می‌شود که هنگام اقامه اذان مردم عراق به نماز می‌ایستند اما زائران ایرانی هیچ توجهی به نماز اول وقت نکرده و به کارهای خود از جمله پیاده‌روی مشغول هستند.

وی، دیگر عامل زیارت با معرفت را «تحول فکری و رفتاری» بیان کرد و گفت: مهم‌ترین مسأله برای ارزیابی کیفی زیارت اربعین این است که وقتی یک شخص از زیارت اربعین حسینی بازگشت، تحولی در نگرش و رفتارش، هم از نظر معرفتی و هم رفتاری ایجاد شده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، استفاده از درون‌مایه‌های ادعیه مرتبط با اباعبدالله الحسین را یکی دیگر از راه‌های عمق‌بخشی به زیارت اربعین حسینی، اعلام کرد و اظهارداشت: مهم‌ترین راهی که می‌توان زیارت اربعین را عمق ببخشیم، استفاده از درون‌مایه‌های ادعیه مرتبط با اباعبدالله الحسین(ع) است؛ چراکه زیارت به‌نوعی «عبادت» است.

امام جمعه موقت اهواز، ادامه داد و گفت: ارزش و کیفی شدن زیارت درگرو حضور قلب است؛ پس تا می‌توانید هم در طول مسیر و هم هنگام قرائت ادعیه حضور قلب داشته باشید.

انتقاد از برخی رفتارها.... / سفر اربعین، سفر حزن و اندوه است

وی با انتقاد از برخی رفتارها در سفر اربعین حسینی، تصریح کرد: در روایات آمده که سفر اربعین حسینی، سفر حزن و اندوه است؛ پس صحیح نیست که از ابتدا تا انتهای سفر اربعین بذله‌گویی کنیم و بخندیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، کمتر صحبت کردن، ذکر خدا را داشتن و با خضوع و خشوع رفتار کردن، از دیگر آداب سفر اربعین حسینی است.

هر ایرانی پیام‌آور وحدت و برادری است

امام جمعه موقت اهواز، در پایان با تأکید بر اینکه هر ایرانی باید پیام‌آور وحدت و برادری باشد، اظهارداشت: تا می‌توانید به حفظ وحدت بکوشید و با برادران و خواهران عراقی، محبت‌آمیز و محترمانه رفتار کنید؛ چراکه این کار تودهنی محکمی به دسیسه‌های دشمنان است.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha