پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بانک جهانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

بانک جهانی اسف بارترین آمار اقتصادی جهانی را فاش کرد

بانک جهانی اعلام کرد که تقریبا نیمی از جمعیت جهان دارای درآمدی کمتر از ۵.۵۰ دلار در روز هستند.بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که با وجود پیشرفت ها در کاهش فقر شدید، همچنان تعداد افراد فقیر در سراسر جهان به طرز غیر قابل قبولی بالا است که نشان می دهد میلیاردها نفر هنوز برای تامین نیازهای اساسی خود به شدت تقلا می کنند.در این گزارش آمده که تقریبا نیم از جمعیت جهان با کمتر از ۵.۵۰ دلار در روز امرار معاش می کنند و سهم فقرا در اقتصادهای ثروتمندتر رو به افزایش است. مجموع افرادی که در فقیر هستند بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۶۸ میلیون نفر کاهش پیدا کرده که این رقم تقریبا معادل جمعیت تایلند یا بریتانیا است.این مطالعه نشان می دهد که فقر جهانی با درآمد روزانه ۵.۵۰ دلار از رقم ۶۷ درصد بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است. ماه گذشته میلادی بانک جهانی اعلام کرد که فقر شدید در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.بانک جهانی اعلام کرد که روند فعلی می تواند چشم انداز آینده که کاهش فقر شدید به کمتر از ۳ درصد از جمعیت جهان است را دست نیافتنی کند. ضمن اینکه فقر شدید در حال محصور کردن تعدادی از کشورها است؛ ضمن اینکه سرعت کاهش فقر بزودی به طرز قابل توجهی روند نزولی به خود خواهد گرفت.

 

آمریکا با مهره های سوخته جنگ روانی راه انداخت

وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام تبلیغاتی و در راستای جنگ روانی برای بزرگ نشان‌دادن تحریم‌ها علیه ایران شمارش‌گر بازگشت تحریمها را در سایت خود قرار داد. بازگشت تحریمهای اقتصادی آمریکا بعد از خروج از برجام یکی از مسائلی بوده که رسانه‌های غربی به‌شدت بر آن تأکید کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا نیز در راستای جنگ روانی و برای بزرگ نشان دادن تاریخ 13 آبان که برخی تحریم‌ها علیه ایران بازمی‌گردد شمارشگر بازگشت تحریمها را در سایت خود قرار داده است.این در حالی است که از حدود 6 ماه قبل این تحریمها در صحنه عمل به‌اجرا گذاشته شده و اصطلاحاً اثر تحریمهای آمریکا بر اقتصاد ایران پیش‌خور شده است و به‌عقیده کارشناسان در روز 13 آبان هیچ اتفاق خاصی در کشور نمی‌افتد.همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سازمان ملل گفته بود: هیچ تحریمی برای آینده وجود ندارد چراکه آمریکا تحریم‌های ماه نوامبر را زودتر اجرایی کرده است.

 

فتاحی کلاهبرداری بزرگ اپراتورهای خارجی از جیب ایرانی ها را فاش کرد

در جدیدترین شیوه کلاهبرداری از مشترکان موبایل از شماره‌ خارجی با مشترک تماس کوتاه گرفته و قطع می‌شود و با تماس مجدد مشترک با آن شماره، اپراتورهای خارجی تاکنون ٣٨٢ ميليون تومان از ١٢٦ هزار ایرانی دریافت کرده‌اند.طبق اعلام این وزارتخانه، در این کلاهبرداری برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که باعث افزایش هزینه های مشترکان می شود. روش کار به این شکل است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، به محض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توئیتی گفته: « ٣٨٢ میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته از ١٢٦ هزار نفر، توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است. مانع از سودجویی متخلفان خواهیم شد و در نظر داریم که مبالغ از دست رفته را از طریق اپراتورها به مشترکین بازگردانیم.»

 

آمریکا از فشار بر سوئیفت علیه تهران انصراف داد

المانیتور در گزارشی نوشت: درحالیکه دولت ترامپ مقرر کرده از تاریخ 13 آبان ماه تحریم هایی علیه صادرات نفت ایران بکار گیرد، 'استیو منوچین' وزیر خزانه داری کابینه وی گفته است واشنگتن از فشار خود برای اجبار شبکه مالی سوئیفت جهت قطع ارتباط با بانک های ایران می کاهد. 'استیو منوچین' وزیر خزانه داری ایالات متحده، به دولت های خارجی گفته است که واشنگتن از فشار خود برای اجبار شبکه مالی سوئیفت مستقر در بلژیک جهت قطع ارتباط با بانک های تحریم شده ایران می کاهد.وی اشاره کرد آمریکا سوئیفت را برای قطع ارتباط با بانکهای ایرانی تحت فشار قرار نمی دهد. شایان ذکر است ایران پس از رفع تحریم های واشنگتن در سال 2012، در راستای بخشی از قرارداد هسته ای در سال 2016 به شبکه سوئیفت بازگشت.

 

اسرائیل قرارداد بزرگ گازی با مصر امضا کرد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از انعقاد قرارداد بزرگ گاز با یک شرکت مصری استقبال کرد.به گفته او این قرارداد میلیاردها دلار وارد خزانه دولت خواهد کرد که صرف آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی شهروندان خواهد شدشرکت حفاری دلیک اعلام کرد شرکای دو میدان گازی اسرائیلی تمار و لوثیان ،قراردادهایی ده ساله برای صادرات گاز طبیعی به ارزش 15 میلیارد دلار به شرکت مصری دلفینوس امضا کردند.

 

زنگ خطر باز هم به صدا درآمد

نقدینگی از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است. رشد نقدینگی از سمت رشد پول می تواند به عنوان زنگ خطری برای اقتصاد محسوب شود. آمارها نشان می دهند در یک سال اخیر سهم پول در نقدینگی در حال افزایش بوده است. همچنین رشد پول در مرداد ماه 1397 در مقایسه با اسفند ماه 1396 حدود 19 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 39.7 درصد بوده است.رشد عجیب نقدینگی که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان بمب ساعتی اقتصاد ایران یاد می کنند، باعث شده است تا رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خود به رشد نقدینگی اشاره کند و به آن نقدهایی را وارد نماید.نقدینگی خود از دو بخش تشکیل شده است: بخش پول و بخش شبه پول. پول شامل سپرده های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و شبه پول شامل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، قرض الحسنه پس انداز و سپرده های متفرقه می باشد. با توجه به این تعاریف می توان این گونه عنوان نمود که رشد نقدینگی از سمت بخش پول بسیار خطرناک تر از رشد نقدینگی از سمت بخش شبه پول می باشد. اگر نقدینگی به هر دلیلی از حالت شبه پول به پول تبدیل شود و یا به عبارتی سهم شبه پول از نقدینگی کم و سهم پول از نقدینگی زیاد شود، این می تواند برای اقتصاد خطراتی را به همراه داشته باشد. در شهریور ماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی برخی از سپرده گذاران تصمیم گرفتند، سپرده های خود را از بانک ها خارج کنند و به بازارهایی با سوددهی بیشتر ببرند. همین موضوع باعث بر هم ریختن بازارهای ارز، سکه، طلا و مسکن شد.

 

آمریکا به روسیه هشدار نفتی داد

یک مقام ارشد دولت ترامپ به روسیه هشدار داد که در مورد صادرات نفت تهران، کمکی را به ایران نکند.یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت: ایالات متحده به روسیه نسبت به کمک به ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه نفت تهران هشدار داده است.وی گفت: ایران باید فکر فروش نفت خود به جهان از طریق روسیه بمنظور دور زدن تحریم ها کنار بگذارد. روسیه را از این کار منصرف می کنیم. به نفع منافع روسیه است که دور زدن تحریم های آمریکا برای ایران از تسهیل نکند.بر اساس گزارشات، روسیه و ایران در ماه گذشته در مورد یک موضوع به توافق رسیدند که به ایران اجازه می دهد با دور زدن صادرات تحریم های آمریکا صادرات نفت خود را انجام دهد. بر پایه این گزارش، استیون منوچینی وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته در مصاحبه ای با رویترز گفته بود که اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران که برخی از آنها در دوران دولت اوباما اعطاء شده بود، اکنون سخت تر است. وی گفت: فکر نمی کنم که صادرات نفت ایران در نوامبر به صفر برسد؛ اما امیدوارم که در نهایت به صفر برسد.

 

سقف پس انداز کارگران آب رفت

به اعتقاد حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه از مسئولان انتظار داریم که تورم تیر ماه را واقعی و حدود 300 درصد اعلام کنند گفت:از ابتدای سال 97 تا کنون قدرت خرید کارگران حدود 50%به صورت غیر قابل انکار کاهش یافته است.علی خدایی،عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران از اول تیر ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 48.2درصد کاهش یافته است، گفت: افزایش 19.5درصدی دستمزد سا ل97 نتوانست پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران باشد.وی ادامه داد:بر اساس آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی بیش از 80 درصد کارگران، دریافتی کمتر از یک میلیون و 400 هزار تومان دارند که با این تحلیل قطعاً دریافتی 90 درصد کارگران کمتر از 3 میلیون تومان در ماه است.وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان درآمد کارگران نهایتاً می تواند 33 درصد از هزینه خانوار را تامین کند، گفت: به عبارتی برای تامین هزینه های یک خانوار سه نفره، کارگر سرپرست خانوار باید سه شغله باشند یا هر سه عضو خانواده باید شاغل باشند تا یک خانواده کارگری بتواند100درصد هزینه حداقلی یک ماه را تامین کند.

 

نفت از سقوط برگشت

با افت بیش از انتظار ذخایر بنزین و گازوییل آمریکا، که نشان از افزایش فصلی تقاضای پالایشگاهی این کشور دارد، قیمت‌های نفت جهش کرد و به چند روز نتایج ضعیف خود پایان داد.تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا بر ضد ایران از قیمت‌ها پشتیبانی کرد اما تاجران همچنان نگران چشم‌انداز کاهش تقاضا هستند. روز سه‌شنبه قیمت‌ها تحت نگرانی‌ از چشم‌انداز ضعیف‌تر اقتصادی، قیمت‌ها ۵ درصد سقوط کردند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با ۳۹ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۶۶.۸۲ دلار رسید.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، ۲۷ سنت یا ۰.۴ درصد رشد کرد و در ۷۶.۱۷ دلار بسته شد.قیمت نفت بسیار تحت تاثیر چشم‌انداز کاهش تقاضای جهانی قرار گرفت و پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد احتمال دارد تولید خود را افزایش دهد، علاقه به خرید برنت کاهش یافت.اداره انرژی آمریکا اعلام کرد هفته گذشته، میزان ذخایر آمریکا ۴.۸ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۲۲۹.۳ میلیون بشکه رسیده است. این میزان کمترین سطح ذخایر بنزین از دسامبر ۲۰۱۷ تا کنون است.میزان ذخایر تقطیرات نفتی، شامل گازوئیل، هم این هفته، ۲.۳ میلیون بشکه افت کرد.قیمت بنزین در آمریکا ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۱.۸۵۳ دلار برای هر گالن رسید.

 

صندوق توسعه ۳۰۰ میلیون دلار را اشتباهی گم کرد

مرتضی شهیدزاده در خصوص حسابرسی ویژه‌‌ از حساب‌های صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: طبق گزارش مالی، حساب‌های ما تایید شد، یکسری از منابعی که با اذن رهبری برداشت شده بود حکم آن به دست ما نرسیده بود و این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم.طبق اساسنامه صندوق نمی‌تواند به بخش‌های دولتی و عمومی تسهیلات بدهد مگر اینکه اجازه رهبری داشته باشد. که از جمله آن می‌توان به صدا و سیما و صندوق شکوفایی و نوآوری اشاره کرد.رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: می‌دانستیم در موارد گفته شده اذن رهبری وجود دارد اما هیات نظارت صندوق حکم آن را رویت نکرده بود که با دستور رئیس‌جمهور انجام شد. اکنون مساله خاصی نداریم. موارد دیگری پیشنهاد کردیم که رئیس‌جمهور موافقت کرد. شهیدزاده در پاسخ به این سوال که اختلاف حساب 300 میلیون دلاری منابع صندوق به کجا رسید، عنوان کرد: جلسه‌ای با حضور نمایندگان دیوان محاسبات و بانک مرکزی برگزار شد و بنا شد بانک مرکزی به دیوان گزارش مالی دهد. با این حال نماینده دیوان محاسبات معتقد است بعید می‌دانم اختلاف حساب صندوق معنادار باشد. وی درخصوص 300 میلیون دلار یادآور شد: این رقم را آقای نوبخت قبول کرد که به حساب صندوق برگرداند. در گزارش‌ها متوجه شدیم دستوری صادر شده که یا اشتباهی برداشتند یا مربوط به منابع دیگری بوده است. خلاصه آنکه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داد که آن را برگرداند. این رقم مربوط به سال 95 است.

 

هژمونی دلار آمریکا رنگ باخت

امروز نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهور چین طی دیداری که در پکن داشتند توافق‌نامه انجام سوآپ ارزی تا سقف 30 میلیارد دلار امضا کردند.دیدار نخست‌وزیر ژاپن در حالی در پکن انجام می‌شود که مشاجرات تجاری بین آمریکا و چین از ماه‌ها پیش وجود دارد و نتیجه این شده که دو کشور آمریکا و چین روی میلیاردها دلار کالای همدیگر تعرفه‌گذاری کرده‌اندقرار شده است دو کشور چین و ژاپن تا سقف 30 میلیارد دلار مبادلات خود را با پول ژاپن (ین) و پول چین (یوان) انجام دهند. نخست‌وزیران چین و ژاپن توافق به دست آمده را نشانه «نقطه عطف تاریخی» در روابط دو قطب اقتصادی ‌آسیا توصیف کردند.سفر سه روزه آقای «آبه» به پکن نخستین دیدار در سطح عالی‌رتبه دو کشور طی هفت سال گذشته محسوب می‌شود. طی این مدت اختلاف دو کشو بر سر مالکیت جزایری در دریای جنوبی چین باعث سردی روابط آنها شده بود.

 

برق کشور بعد از  کاراکاس صدر نشین شد

عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر با بیان اینکه رایگان کردن انرژی مدارس، یک اشتباه بزرگ در دوران آموزشی است گفت:اقتصاد برق با مشکل رو به روست و نباید در این شرایط، بار جدید و اضافه ای بر دوش وزارت نیرو گذاشته شود.وی با اشاره به اینکه اقتصاد برق با مشکل رو به روست افزود:تعرفه برق خانگی در ایران حدود 0.5 سنت یورو بر کیلووات ساعت است و پس از کشور ونزوئلا یکی از ارزان ترین برق ها در جهان می باشد، حجم یارانه عظیمی که به برق مصرفی داده می شود، موجب شده است که دخل و خرج وزارت نیرو با هم نخواند، اقتصاد برق با مشکل مواجه شود و وزارت نیرو نتواند بهای برق نیروگاه ها را بپردازد.

 

بورس نفتی شد

اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهوری - از عرضه نفت خام ایران در بورس خبر داد و گفت: با کشورهای دوست خود گفت‌وگو و راه‌های فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد تا بخش خصوصی، به طور شفاف نفت را خریداری و صادر کند؛ در  نتیجه به مقدار مورد نیاز، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است.چندی بعد از این اظهارات شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد تصویب کرد که با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی انجام شود. بر اساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.

 

مهر ،نرخ تورم را اعلام کرد

اعلام بانک مرکزی از ادامه روند رشد تورم در هفت ماه ابتدایی امسال حکایت دارد، آخرین نرخ ثبت شده ۱۵.۹ درصد درمهرماه است.بانک مرکزی از رشد تورم در تمامی شاخص‌ها خبر داده است؛ بنابر این گزارش تورم در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مهرماه سال قبل  ۱۵.۹ درصد است. این نرخ در قیاس با ۱۳.۵ درصد شهریورماه ۲.۴ درصد افزایش دارد.همچنین تورم ماهانه ۴.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه(تغییر شاخص نسبت به مهرماه سال قبل)   ۳۶.۹ درصد اعلام شده است.در حالی گزارش بانک مرکزی نشان از رشد تورم در مهرماه دارد که بررسی روند آن از ابتدای امسال بیانگر قرار گرفتن آن در مسیر روبه رشده بوده که عمدتا به دلیلی نوسان ارزی در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است. نرخ تورم از ابتدای امسال تا کنون حدود ۶.۷ درصد افزایش یافته و از ۹.۲ به ۱۵.۹ درصد رسیده است.در بین گروه‌های کالایی و خدمانی نیز بالاترین سطح تورم به دخانیات با ۴۷.۸ درصد و تفریح و امور فرهنگی با ۲۹.۴ درصد اختصاص دارد.

 

اروپا اولین کانال ضد تحریمی را به راه انداخت

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: قرار است کانال مالی جدید برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی باز شود که کارکرد این کانال نوعی پیمان پولی دو جانبه میان ایران و اروپاست.عبدالناصر همتی طی پستی در اینستاگرام خود گفت: جزئیات کانال مالی اروپا برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته در بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی علی‌رغم خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام تمایل به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر دارند.در این راستا به منظور رفع مشکلات مربوط به انجام پرداخت‌های مالی، ایجاد کانال مالی اروپا در دستور کار طرفین قرار گرفته است. کانال مزبور این امکان را برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کنند.کانال مذکور کارکرد نوعی پیمان پولی دوجانبه میان ایران و اتحادیه اروپا را ایفا خواهد کرد. هر دو طرف بر تسریع در عملیاتی شدن این فرایند تاکید دارند. انتظار می‌رود به زودی جزئیات و نحوه استفاده از کانال مزبور نهایی شده و به اطلاع عموم هموطنان و فعالان اقتصادی رسانده شود.

 

معاملات نیمایی از ۸ میلیارد دلار گذشت

معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه "نیما" در کمتر از سه ماه اخیر به بیش از هشت میلیارد دلار رسیده است. البته با توجه به الزام همه صادرکنندگان برای آوردن ارز خود به کشور و همچنین برخی اقداماتی که برای تسهیل ورود ارز انجام شده، انتظارها برای ارزآوری به بازار ثانویه بیش از این ارقام است.بررسی روند معاملات در بازار ثانویه در فاصله نیمه مردادماه امسال تا پنجم آبان‌ماه نشان می‌دهد که حدود چهار میلیارد و ۳۷۹ میلیارد دلار از سوی صادرکنندگان عرضه شده و در مقابل حدود سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار توسط واردکنندگان دریافت شده است.در مجموع کل معاملات نیمایی در این فاصله به حدود هشت میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار رسیده است. در این مدت با توجه به نوسانی که در مواقعی قیمت ارز در بازار داشته است متوسط قیمت برای معاملات بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان در هر یورو بوده است.

 

بیت‌کوین هم هرمی شد

با وجود پیام‌های منتشر شده و ترغیب کاربران به اجرای برنامه‌هایی با قابلیت استخراج بیت‌کوین، این ابزارها علاوه بر احتمال آسیب زدن به سخت‌افزار رایانه‌ها می‌توانند سرمنشا مخاطرات جدی امنیتی باشند.مشاهدات اخیر حاکی از افزایش چشمگیر پیام‌های فریبنده‌ای است که در فضای مجازی برای ترغیب کاربران به نصب یا اجرای برنامه‌هایی با قابلیت استخراج رمزهای ارزپایه (عموما بیت‌کوین) منتشر می‌شوند.این مجموعه‌ها نوعا از ساختار بازاریابی هرمی نیز استفاده می‌کنند تا از ارتباطات افراد برای افزایش گستره نفوذ خود بهره ببرند. این در حالی است که ادعاها و وعده‌های مطرح‌شده در اغلب موارد کذب بوده و این ابزارها علاوه بر احتمال آسیب زدن به سخت‌افزار رایانه‌ها، می‌توانند سرمنشا مخاطرات جدی امنیتی باشند. به این ترتیب به کاربران و مدیران به طور جدی توصیه می‌شود که از عضویت در این شبکه‌ها پرهیز و ممانعت کنند.طبق آخرین اظهارنظرها درباره ارزهای دیجیتالی نیز جهرمی بیان کرد: اگر ارزهای دیجیتال خارجی در ایران فعالیت کنند و بتوانیم در برخی معاملات خرد از آن‌ها استفاده کنیم، مفید خواهد بود. با این حال سیاست بانک مرکزی این است که فعلا بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد و در نتیجه قوه قضاییه سایت‌های ارایه‌دهنده این ارزها را فیلتر می‌کند.

 

مرغ تمام محصولاتش را آزاد کرد

صادرات گوشت مرغ و احشاء آن آزاد شد.گمرک ایران در پی نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به این سازمان، از لغو ممنوعیت صادرات گوشت مرغ و احشاء آن به صورت سرد، گرم و منجمد خبر داده است.براساس این گزارش، پیشنهاد لغو ممنوعیت صادرات مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس اصل صادرات مازاد بر مصرف در جهت پایداری تولید مطرح شده است.وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر همین پایه، صادرات گوشت مرغ را به صورت گرم، سرد و منجمد آزاد اعلام کرده و با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران خواستار از سرگیری رسیدگی به ثبت سفارشات این محصول شده است.در نامه این وزارت‌خانه که از سوی محمد شریعت‌مداری به گمرک ارسال شده، وزارت جهاد کشاورزی متعهد شده که با پایش بازار در صورت بروز نشانه‌هایی از صادرات بی‌رویه این محصول بار دیگر پیشنهاد ممنوعیت یا محدودیت صادرات مرغ را مطرح کند.

 

تناقض‌گویی عربستان بازهم نفت را وادار به عقب نشینی کرد

نفت روز جمعه روند کاهشی خود را معکوس کرد و با افزایش قیمت بسته شد اما تحت تاثیر ریزش سنگین بازارهای سهام جهانی، سومین کاهش هفتگی متوالی خود را رقم زد.اظهارات اخیر عربستان سعودی، پیامهای متضادی را به بازار ارسال کرد.به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، افت شدید اخیر قیمت نفت باعث شده است عربستان سعودی درباره افزایش تولید نفت تجدیدنظر کند.طبق گزارش رویترز، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، به شبکه تلویزیونی الاخباریه گفته است ما به مرحله نگرانی نسبت به این افزایش رسیده‌ایم و ممکن است که مداخله برای بازگشت به ثبات ضروری باشد.اظهارات فالح تعجب آور است زیرا در شرایطی مطرح شده که نگرانی نسبت به کمبود عرضه به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود دارد. با این حال نگرانی‌هایی در میان بازیگران بازار نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و آسیب دیدن تقاضا برای نفت وجود دارد.همچنان اظهارات فالح سردرگم کننده محسوب می‌شود زیرا پس از بیانیه اخیر وی مطرح شده که در آن اعلام کرده بود عربستان سعودی آماده است تولیدش را به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و در ظرفیت تولید شناور خود سرمایه‌گذاری کند.بازارهای سهام جهانی پس از بهبود موقتی در روز پنج شنبه، روز جمعه روند کاهشی خود را ازسرگرفتند و شاخصهای سهام آمریکا به سطح پایین‌تری سقوط کردند. سقوط بازارهای سهام نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد و تقاضا برای انرژی را برانگیخته است.

 

چین به گاز هشدار داد

دولت چین به شرکت‌های انرژی دولتی CNPC، CNOOC و سینوپک هشدار داد در تعیین قیمت گاز در آستانه فصل زمستان که تقاضا افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، دقت کنند.مصرف گاز طبیعی چین در ۱۰ سال گذشته چهار برابر شده و به بیش از ۲۵ میلیارد فوت مکعب در روز رسیده است. چین دومین واردکننده بزرگ LNG جهان است و حدود ۳۸ میلیون تن از این سوخت را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد که ۴۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش داشت. اکنون شرکت‌ها برای اجتناب از تکرار کمبود گاز زمستان گذشته، میادین گاز قدیمی را به تاسیسات ذخیره سازی تبدیل کرده‌اند.با وجود رشد مصرف گاز در چین، این سوخت تنها هفت درصد در سبد انرژی این کشور سهم دارد در حالی که سهم گاز در اقتصادهای توسعه یافته، یک سوم است؛ بنابراین تعجبی ندارد که تولید گاز طبیعی چین پیوسته رو به رشد است و طی یک دهه گذشته، نرخ رشد سالانه ۹ درصدی داشته است که دو برابر نرخ رشد سالانه چهار درصدی تولید آمریکا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha