جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ اربعین حسینی نقطه عطف همه ی خوبی‌ها، فداکاری‌‌ها، ایثارها و... است، و امام حسین(ع) نیز نقطه مشترک همه ی مذاهب، پس ای کاش قدر این دو نعمت گران بها را بیش تر از این بدانیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اینجا کربلاست، مکانی که 1400 سال قبل بیابانی بیش نبود و به آن نینوا می گفتند، در حالی که امروز خاک نینوا، مُهر نماز میلیون‌ها شیعه در سراسر جهان شده است.

 اینجا کربلاست، محل دفن سید الشهدا(ع)، نوه رسول خدا(ص)، فرزند علی مرتضی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، مردی که برای زنده ماندن اسلام ناب محمدی(ص) و اقامه نماز تا پای جان ایستاد و نامش تا ابد در تاریخ زنده ماند.

اینجا کربلاست، محل دفن ابوالفضل العباس(ع)، فرزند خلف ام البنین و علی مرتضی(ع) برادری که حق برادری و ولایتمداری را در حق برادر و پیشوا و رهبرش به جای آورد.

اینجا کربلاست، جایی که هر شیعه علی آرزوی آمدنش را دارد، جایی که فرشتگان خدا در آن بال می شویند و تازه می شوند، و جایی که میلیون‌ها بیرق برای علمدار کربلا بر آسمان برافراشته شده است.

در کربلا زمان متوقف است و عقربه ساعت‌ها گرد حرم سیدالشهدا (ع) می چرخند، زائران حسینی با پای پیاده، سینه خیز، با ویلچر، عصا و حتی با گاری و چرخ دستی خود را به سختی تا بین الحرمین رساندند تا به اربابشان سلامی عرض کرده و نشان دهند که عاشق حضرتند.

سلام دادن ها، گریه و درد و دل کردن ها، زیارت نامه خواندن ها، نوحه و سینه زندن ها و... پایان می یابد، و مسافران راه عشق قصد بازگشت به خانه را در پیش می گیرند، راهی که چند روز پیش با سختی و مشقت فراوان پیموده بودند.

روحانی جوانی که از آقا نمی توانست دل بکند، قبل از اینکه سوار بر اتوبوس شود و به سمت مرز حرکت کند، روی برگرداند، دستش را بر روی سینه اش گذاشت، چشمایش را بست و سلام داد، خیس شدن گونه هایش نشان از آن داشت که هنوز راه نیفتاده دلش برای اربابش تنگ شده است.

با وی همراه شدم تا از عشق و علاقه اش به سیدالشهدا جویا شوم.

اهل خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند است، خداوند به وی 4 فرزند عنایت، و توفیق داده تا برای دومین بار به زیارت اربابش نائل گردد.

 ارادت به سیدالشهدا و عشق و جذبه ای که در پیاده روی اربعین وجود دارد را از جمله دلایل آمدن با پای پیاده عنوان می کند و آرزو دارد تا سال آینده نیز بتواند در این راه گام بردارد.

حجت الاسلام محمودرضا محمددوست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، اظهار کرد: دل کندن از فردی که برای زیارتش ماه ها، روزها، ساعت ها، وثانیه ها را می شماری، بسیار سخت است، لذا باعث می شود تا هر زائری که قصد بازگشت داشته باشد، تا مدت ها اشک بر گونه اش جاری باشد.

وی افزود: عشق به حسین ابن علی(ع) در دل تک تک شیعیان وجود دارد اما برخی ها به دلیل مشکلاتی از این حضور محروم می شوند.

این زائر حسینی مطرح کرد: دیدن دوباره کربلای حسین(ع) آرزویی بود که سال گذشته با دل شکسته و پس از زیارت حضرت، در حرم از خدا خواستم، آرزویی که محقق شد و امیدوارم که سال آینده نیز این توفیق نصیبم گردد.

حجت الاسلام محمددوست ادامه داد: حضور در راهپیمایی اربعین و دیدن مختصری از علاقه و محبت دوستداران اباعبدالله باعث می شود تا انسان شرمنده گردد، به خود آید و اعمال گذشته خود را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دیدن خستگی زائران نیز انسان را به یاد خستگی کاروان امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) می اندازد، افزود: تجمع و اتحاد شیعیان در پیاده روی اربعین حسینی باعث اقتدار مسلمانان و سرگردانی دشمنان شد، لذا باید قدر آن را بدانیم و از آن به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.

این زائر حسینی با بیان اینکه اتحاد بین مسلمانان و غیرمسلمانان در اربعین امسال به نمایش گذاشته شد، خاطر نشان کرد: اربعین امسال و حضور گسترده شیعیان و اهل تسنن باعث نزدیکی و برطرف شدن سوء تفاهم و پیشداوری آنان شد، و باعث گشت فتنه ای که دشمنان به دنبال آن بودند نابود گردد.

حجت الاسلام محمددوست با بیان اینکه دشمنان هر نقشه ای را پیاده کردند تا حضور زائران ایرانی در عراق را کمرنگ کنند اما نتواستند، گفت: اتحاد دو ملت ایران و عراق به برکت امام حسین(ع)، باعث قدرتمندتر شدن طرفین و گسترش مناسبات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می شود و بسیاری از مشکلات کنونی را برطرف خواهد نمود‌.

وی با اشاره به اینکه این حضور باشکوه باعث سرخوردگی دشمنان و امیدواری مردم به حل مشکلات خواهد بود، ادامه داد: پیام اربعین حسینی علی رغم تمامی تلاش های دشمنان به جهان مخابره شد.

این زائر حسینی افزود: دشمنان همیشه از آن ترس دارند که جهان چهره واقعی اسلام را درک کند، زیرا اگر اینچنین شود تمامی معادلاتشان مبنی بر اسلام هراسی از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام محمددوست رابطه صمیمی با ملیت های مختلف حاضر در راهپیمایی و انتشار گسترده عکس و فیلم با استفاده از ابزارهای متنوع ارتباط جمعی را از جمله راه های فرستادن پیام سیدالشهدا به گوش جهانیان برشمرد و گفت: روحانیت نیز باید به عنوان جلودار این جبهه حرکت و دیگران را راهنمایی کند.

وی مطرح کرد: پایبندی بیشتر به دین اسلام، محبت کردن به دیگران و تمرین آمادگی برای درک ظهور مهمترین تأثیراتی بود که در اربعین حسینی امسال توانستم به یادگار با خود ببرم.

این روحانی بیرجندی یادآور شد: ایثار و از خودگذشتگی مردم فقیر و غنی عراق در پس انداز سالیانه برای برگزاری مراسم اربعین، برایم بسیار حیرت آور بود و دریافتم آنچه که می تواند در آن دنیا دستگیرمان باشد همین انفاق هاست.

حجت الاسلام محمددوست ابراز داشت: اگرچه اربعین حسینی امسال به پایان رسید اما مطمئنا پیام آن در جهان منتشر خواهد شد.

در بیرون اتوبوس غوغایی برپا بود، برخی ها با پای پیاده و برخی ها به دنبال وسیله ای برای سوار شدن و راهی شدن به سمت مرز ایران بودند، کوله پشتی هایی که برخی افراد بر دوش نهاده بودند سنگین بود، به نظر می آمد که برای اقوام و دوستان سوغاتی هایی را خریداری کرده اند.

نهایت رضایت، خوش بختی و شادمانی را می توان از چهره تک تک آن ها دریافت، رضایتی که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

اربعین حسینی نقطه عطف همه ی خوبی‌ها، فداکاری‌‌ها، ایثارها و... است، و امام حسین(ع) نیز نقطه مشترک همه ی مذاهب، پس ای کاش قدر این دو نعمت گران بها را بیش تر از این بدانیم، و با اصلاح خود زمینه ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) را فراهم نماییم.

محرم تمام شد و صفر نیز در حال اتمام است، پارچه ی سیاه بزرگی که جمله ی معناداری بر روی آن نوشته شده بود، نظرم را به خود جلب کرد و مرا در افکارم غوطه ور ساخت، بر روی پارچه این جمله ی معروف رهبر کبیر انقلاب نقش بسته بود که « محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha