شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
وقف

حوزه/ اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم با حضور اعضای این ستاد که شامل مدیران دستگاه های علمی و همچنین اوقاف استان قم بودند تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ابتدای این نشست که صبح امروز برگزار شد، سيد حسين اخوان علوی با ذکر این مطلب که بنياد خيريه ياوران وقف علم و فناوري استان قم در راستاي بهره‌گيري از توانمندي‌هاي مادي و معنوي خيّرين و واقفين، و تشويق و ترغيب توان‌گران و نيك‌انديشان ايجاد شده است، گفت: تقويت و گسترش زير ساخت‌هاي علم و فناوري، توسعه وقف در حوزه علم، نوآوري، و فناوري با بهره‌مندي از توانايي‌هاي مادي، اجتماعي، و معنوي واقفين، از جمله مهمترين اهداف اين بنياد محسوب مي شود.

رئيس پارک علم و فناوري استان قم با تاکيد بر اينکه توسعه وقف فناوري به گسترش و ترويج اقتصاد دانش بنيان کمک مي کند ادامه داد: توسعه و تجاري‌سازي علم، نوآوري، و فناوري و گسترش کارآفريني و توسعه اشتغال دانش‌محور دانشگاهيان و نخبگان با کمک گروه هاي واقفين و خيرين از ديگر اهداف اساسي اين بنياد تلقي مي شود.

وي با اشاره به اينکه در اساسنامه بنياد خيريه ياوران وقف علم و فناوري استان قم 20 وظيفه اساسي تعريف و تبيين شده است گفت: وجه تمايز اين بنياد با بسياري ديگر از موسسات و انجمن هاي خيريه اين است که در نظر داريم، واقفين و خيرين علم و فناوري (جامعه‌ هدف اول) در قبال ارايه خدمات مادي و معنوي به نوآوران، فناوران، دانشگاهيان، و نخبگان فعال و علاقه مند به فعاليت در حوزه علم و فناوري (جامعه هدف دوم) به يک ارزش افزوده و خدمت متقابل دست پيدا کند.

در ادامه مسعود اقدسی مدیر شعب موسسه اعتباری کوثر در قم با اعلام اينکه اين موسسه حمايت از علم و فناوري را از وظايف مهم خود مي داند اظهار کرد: خوشبختانه این موسسه در حمایت از نخبگان و مخترعان جوان پیشتاز و فعال است.

وی گفت: با تاکید براینکه راه اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری رویکرد مهم و جدیدی به موضوع وقف است، گفت: ضرورت دارد نگاه و رویکرد به فرهنگ متعالی وقف تازه و براساس نیازهای اصلی جامعه باشد.

حجت الاسلام حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم راه اندازی و شکل گیری بنیاد را بسیار مفید و ضروری دانست و گفت: واقعا حمایت از نوآوران و فناوران و نخبگان در قالب وقف علم و فناوری ابتکاری ستودنی و لازم است.

وی با بیان اینکه در اسلام وقف بر پایه علم و دانش بنا شده، گفت: فرهنگ و تمدن اسلامی بر پایه وقف شکل گرفته و این امر خیر درتوسعه علم و دانش تاثیر بی بدیلی داشته است.

وی با ذکر این مطلب که تشکیل و راه اندازی بنیاد یاوران وقف علم و فناوری مورد حمایت ما خواهد بود گفت: تداوم حرکت و رشد بنیاد نیاز به همدلی، وفاق و صبر دارد.

محمد محمدرضایی یکی دیگر از اعضای هیات موسس بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم بر برکات معنوی وقف در جامعه اسلامی تاکید کرد و گفت: وقف می تواند به رشد و توسعه اقتصاد اسلامی کمک شایانی کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به اینکه دین مبین اسلام در زمینه علم اندوزی و ترویج سنت وقف، انفاق و نیکوکاری تاکید دارد، گفت: وقف علم و فناوری می تواند به رشد و توسعه طرح های کارآفرینی و اشتغال زایی نخبگان جوان بینجامد.

جلال رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به وقف برآمده از علم تاکید دارند، گفت: لازم است طبق دیدگاه معظم له امر مبارک و با برکت وقف در حوزه پزشکی، علوم جدید و حتی در ترویج دین به شکل مدرن حضور و کارآیی داشته باشد.

وی با استناد به حدیثی از پیامبر گرامی اسلامی وقف در عرصه علم و دانش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:  براساس این حدیث گوهربار تنها صدقه جاریه، علم نافع و فرزند صالح بعد از مرگ هر انسان باقی می ماند و باید همه کمک کنند تا وقف علم نافع ترویج یابد.

سید ناصر علایی مدیرعامل خیرین مدرسه ساز استان قم با اشاره به لزوم حمایت از نخبگان و نوآوران جوان استان گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی کشور، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان است.

وی با بیان اینکه باید حمایت های مادی و معنوی خیرین و واقفین به سمت ایجاد اشتغال های مفید و کارآفرینی باشد گفت: تشکیل بنیاد یاوران وقف علم و فناوری می تواند به شناسایی و ایجاد اشتغال جوانان کارآفرین و توسعه اقتصادی استان کمک کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha