پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سعیدی

حوزه/ تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به اینکه مسیر رانت‌خواری در سایه شفافیت بسته می‌شود، گفت: شفافیت موجب سالم‌سازی محیط، دمیدن روح امید در مردم و جدیت بیشتری مسئولان برای خدمت بهتر به مردم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی صبح امروز در سومین گردهمایی سالانه مدیران استانی سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت که در سالن همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی قم برگزار شد، با اشاره به علل تمایل نداشتن برخی از افراد نسبت به شفافیت، اظهار کرد: این افراد نسبت به ارزش شفافیت و مشکلات ناشی از شفاف نبودن بی‌توجه هستند و گاهی هم شفافیت با حفظ و به‌دست آوردن منافع آن‌ها در تضاد است.

وی اضافه کرد: برخی افراد گاهی ابراز می‌کنند که ما به جریان و جناح خاصی وابستگی و سلیقگی خاصی نداریم تا بتوانند اهداف خود را در نبود شفافیت دنبال می‌کنند درحالی که این موضوع امکان‌پذیر نیست؛ هر چند برخی از افراد هستند که اهل سیاست‌بازی نباشند اما هر فردی دارای یک گرایش و تفکر است.

تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه تقیه مفهومی از اسلام با جایگاه خاصی است، عنوان کرد: تقیه یک بهانه و پناهگاه برای فرار از هر موضع‌گیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: شفافیت موضوع مهمی است اما گاهی سواستفاده برخی از مردم و مسئولان از شفافیت دیگران، موجب گریز افراد از شفافیت می‌شود؛ یکی دیگر از عوامل گریز از شفافیت داشتن قدرت و امکان رنگ عوض کردن است درحالی‌که در پرتو شفافیت امکان فرار کردن و رنگ عوض کردن نیست، یکی از ابزارهای مورد استفاده منافقان برای تغییر رنگ در هر زمان نداشتن شفافیت مورد نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی از قرآن کریم به عنوان یک الگو و پندآموز یاد کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم منافقان در کمین شما هستند و اگر نصرت و فتحی از طرف خداوند متعال به شما برسد، منافقان خود را در آن شریک می‌دانند و همچنین اگر به دشمنان نیز موقعیتی برسد منافقان به سمت آنان گرایش پیدا می‌کنند، این موضع‌گیری منافقانه فقط در شأن منافقان است.

وی روحیه نقدناپذیری را از دیگر ویژگی‌های مخالفان شفافیت دانست و تصریح کرد: این افراد به میزانی خود را قبول دارند که نمی‌توانند حقایق را مشاهده و آن‌ها را بپذیرند.

امام‌جمعه قم یادآور شد: شفافیت فراتر از یک آموزه دینی و اسلامی است چراکه فردی که از سخن و عمل خود بیم و هراسی نداشته از شفافیت هم هراسی ندارد. در این مورد در موضوع مسلمان بودن یا نبودن افراد تفاوتی نیست، هر چند ریشه شفافیت در تقواست اما غیر مسلمانان هم ممکن است به نوعی از تقوا رسیده باشند.

وی با بیان اینکه شفافیت یک روحیه ماندگار، پایدار و قوی را در درون انسان ایجاد می‌کند، مطرح کرد: خصلت شفافیت برای مدیران و مسئولان کشور ضروری است چراکه مردم به رفتارها و عملکردهای این افراد نگاهی ویژه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تاکید بر اینکه شفافیت نیز مرزهای مشخصی دارد، گفت: مباحث امنیتی در عرصه‌های مختلف جنگ‌های نرم، سخت و اقتصادی گاهی باید محرمانه بماند و برای کسی بازگو نشود.

وی با اشاره به اینکه در سایه شفافیت مسیر رانت‌خواری بسته می‌شود، عنوان کرد: هر چند شفافیت با ساده لوحی نزدیک است، اما این دو عنصر با یکدیگر متفاوت است و شفافیت جدای از ساده‌لوحی موجب سالم‌سازی محیط، دمیدن روح امید در مردم و جدیت بیشتری مسئولان برای خدمت بهتر به مردم می‌شود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha