پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ماموستا ملامحمود ابن‌الخیاط

حوزه/ امام جمعه سقز گفت: در تمامی ادیان الهی سنت وقف با کمی تفاوت وجود دارد، ولی سنت وقف در دین مبین اسلام بسیار نظام مند و دقیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ماموستا ملامحمود ابن‌الخیاط، در جمع تعدادی از واقفین و خیرین شهرستان سقز، اظهار داشت: اسلام به عنوان دینی کامل برای تمامی شئونات و مراحل زندگی انسان برنامه تدوین کرده است.

امام جمعه سقز تاکید کرد: حال این برنامه ها برخی برنامه های فردی و برخی برنامه های اجتماعی هستند در هر صورت اسلام برای تمام اقشار، اصناف و... برنامه و دستورالعمل های کامل و جامع دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر دستورات الهی و قرآن کریم، چیزی جز سعادتمندی انسان در این دنیا و آخرت ندارد، گفت: بی شک هر کسی در زندگی خود را با قرآن و معارف اسلامی هماهنگ کند هرگز در زندگی دچار آسیب و نسیان نخواهد شد، لذا همه باید برای سعادت مان مسیر حق را هرگز فراموش نکنیم.

ماموستا ابن‌الخیاط افزود: با وجود این همه دستورات الهی و نیز عبرتهای تاریخی و دینی، بازهم هستند افرادی که مسیر و صراط مستقیم را گم می کنند و در دام های شیطانی گرفتار می شوند و تمام جهان را همین دنیای فانی می بینند.

امام جمعه سقز در ادامه با اشاره به اینکه این دنیا مزرعه ای بیش برای مومن و فرد خداترس نیست، اظهار داشت: این دنیا به مانند مرزعه ای است که انسان در آن اعمال نیکو و عام المنفعه می کارد و در آخرت آن را درو می کند.

این عالم اهل سنت در ادامه سخنان خود گفت: خوشا به حال کسانی که مطاع این دنیای فانی را بر آخرت خود ترجیح ندادند و برای دنیای دیگر خود اندوخته دارند و خود را از عذاب خداوند متعال دور ساختند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اجر و ثواب بسیار سنت وقف در دین مبین اسلام، اظهار: رسول اکرم(ص) درباره اهمیت وقف و انفال می فرمایند:« اذا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ، الَّا فِي ثَلَاثٍ، صَدَقَةُ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدُ صَالِحُ يَدْعُو لَهُ/هر گاه فرزند آدم بميرد عمل او قطع مي شود مگر از سه چيز: صدقه ي جاريه(وقف به عنوان نمونه اي از صدقه جاريه)، علمي که از آن سود برده شود يا فرزند صالحي که براي او دعا کند».

ماموستا ابن‌الخیاط افزود: شما واقفین و خیرین باید افتخار کنید که در مسیر خیر و کمک به جامعه اسلامی حرکت می کنید و بدانید و مطئمن باشید که کارهای شما اجری بسیار بزرگ در پیشگاه خداوند متعال دارد و آنچه در این دنیا برای مسلمین انجام می دهید، صدها برابر آن را خداوند در دنیای دیگر به شما خواهد بخشید.

امام جمعه سقز گفت: لذا باید گفت واقفین انسان های بیدار، با بینش و بصیری هستند که به خوبی می دانند که این دنیا به مانند کاروانسرایی بیش نیست، لذا در راه خداوند متعال و توسعه و ارتقا جامعه اسلامی انفاق و وقف می کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت نهادینه سازی وقف در جامعه اسلامی گفت: در تمامی ادیان الهی سنت وقف با کمی تفاوت وجود دارد، ولی سنت وقف در دین مبین اسلام بسیار نظام مند و دقیق است.

امام جمعه سقز در پایان سخنان خود گفت: از مسئولان مربوطه درخواست داریم که پاسدارانی نستوه برای حفاظت از موقوفه ها و نیات واقفین باشند، زیرا هزینه موقوفه ها باید بنا به درخواست واقف هزینه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha