شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دومین نشست از سلسله نشست های بررسی و ارتقاء الگوی اسلامی در مدرسه فقهی امیرالمومنین قم ایرانی پیشرفت

حوزه/ دومین نشست از سلسله نشست های بررسی و ارتقاء الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بر اساس منویات مقام معظم رهبری در مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام امین اسدپور در دومین نشست از سلسله نشست های بررسی و ارتقاء الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بر اساس منویات مقام معظم رهبری در سخنانی با  تأکید بر اهمیت و ضرورت تدوین الگو به عنوان اسناد بالادستی و ابتکار آن توسط رهبر معظم انقلاب گفت:  فراخوان رهبری معظم انقلاب  به نخبگان جهت نقد الگو؛ علی رغم تسریع مسئولین برای ابلاغ آن ؛ نشان دهنده اعتقاد جازم رهبری به نخبگان و جلالت قدر و منزلت آنان است و در ضمن در گیر کردن آنها با تکالیف و مسئولیت های اجتماعی است.

وی افزود: سبک مدیریت رهبری معظم در طول زعامتشان در مسائل علمی و فرهنگی، مدیریتی نهادی و مردمی است نه اداری و بخشنامه ای.

 

این پژوهشگر به مزیت های نسبی سند الگو اشاره کرد و بیان داشت: استفاده از ادبیات به روز طراحی استراتژی  در بین اسناد بالادستی نظام جزء معدود اسنادی است که تاکید خاصی به مبانی حکمی و معرفتی دارد که در بحث از مبانی توجه خوبی به امتداد این مبانی به سطح عمل و کنش اجتماعی شده است.

 

وی گفت: در این سند متأثر از مبانی حکمی و اجتهادی امام راحل و علامه طباطبایی ؛ مبنی بر تأثیر زمان و مکان در اجتهاد و قوانین مداری و منزلی توجه شده است و در بخش تدبیر سند تلاش شده است سند ظرفیت اجراپذیری خود را تأمین کند.

 

این پژوهشگر با بیان این که  مرکز تدوین سند، مشروح مذاکرات تدوین و یا گزارش تفصیلی روند تنظیم و تدوین سند را به جهت بررسی جامع‌تر نخبگان منتشر نمایند افزود: علی رغم توجه به امتداد مبانی فکری در عرصه عمل و حیات اجتماعی در بخش مبانی، در بخش رسالت، افق و به خصوص تدبیر متاسفانه این امتداد مشهود نیست و متناسب با آنها شاخص های نظامات اسلامی استخراج نشده است و نتیجه این عدم امتداد تجویز نظام های نئولیبرال بوده است.

 

حجت الاسلام اسد پور گفت:عدم توجه به اصالت جامعه و ساختار های اجتماعی نیز در اندیشه اسلامی دارای حقوق و تکالیف هستند و غایت جامعه سازی اسلامی استخلاف اجتماعی امت اسلامی است.

 

وی بیان داشت:در اثر عدم توجه به جامعه و ساختار، نقش ولی فقیه نیز به گونه امام و امت تصویر نشده است و به ضمانت عدم تعارض با اسلام و جنبه نظارتی تقلیل یافته است. در بخش تدابیر با وجود ۵۶ بند اما تدبیری که متناسب با اقتضائات ایران امروز باشد یافت نمی شود و غالب آنها تاکید بر همان آرمان ها است.

 

این محقق و پژوهشگرحوزوی گفت:  این انقلاب علی رغم همه دشمنی ها و نفوذ ها و خیانت ها، برای ۵۰ سال آینده و طراحی زیر ساخت های تمدنی خود می اندیشد و توان بسیج نخبگانی جامعه خود را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha