چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی

حوزه/ نشست علمی «اهمیت پژوهش و نقش آن در ارتقای پژوهش جامعه‌المصطفی»، با نگاه به ارزیابی ترفیع و ارتقای اعضای هیئت علمی و استادان جامعه‌المصطفی، به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام شمسی‌پور، مدیر جذب و ارزشیابی جامعه‌المصطفی، پیش از ظهر امروز در ابتدای نشست علمی «اهمیت پژوهش و نقش آن در ارتقای پژوهش جامعه‌المصطفی»، که در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد، به برخی از الزامات هیئت علمی جامعه‌المصطفی اشاره و تصریح کرد: جامعه‌المصطفی 242 عضو هیئت علمی دارد که 216 نفر از ایشان تمام‌وقت و 26 نفر به صورت پاره‌وقت همکاری می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این که 85 نفر از اعضای هیئت علمی جامعه‌المصطفی به صورت وزارتی و مابقی به صورت داخلی فعالیت می‌کنند، به مزایای وزارتی شدن اعضای هیئت علمی اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت استخدامی، ترفیع پایه‌ها و ارتقای مرتبه، از مهم‌ترین مزایای وزارتی بودن اعضای هیئت علمی است؛ با داخلی ماندن اعضای هیئت علمی، رتبه علمی جامعه‌المصطفی رشد چندانی نخواهد یافت.

مدیر جذب و ارزشیابی جامعه‌المصطفی، بحث رکود علمی استادان و ارتقا نیافتن را از آسیب‌های داخلی ماندن اعضای هیئت علمی جامعه‌المصطفی دانست و ابراز داشت: برای ایجاد رشته‌ها و اخذ مجوز راه‌اندازی مجلات علمی و پژوهشی، نیازمند اعضای وزارتی هستیم.

حجت‌الاسلام شمسی‌پور در ادامه به شرایط جذب طبق فرایند وزارتی شدن اشاره و خاطرنشان کرد: دارا بودن مدرک سطح 4 حوزه یا دکتری، به گونه‌ای که حداقل معدل دکتری و ارشد 16 و حداقل معدل کارشناسی 14 باشد، از نخستین شرایط وزارتی شدن اعضای هیئت علمی است.

وی دارا بودن دو مقاله علمی- پژوهشی یا یک مقاله و یک کتاب تخصصی مرتبط با رشته را از مصوبات هیئت اجرایی جذب المصطفی دانست و اذعان داشت: کسب حداقل 50 امتیاز از ارزیابی آثار علمی برای داخلی‌ها و 70 امتیاز برای تازه‌واردان، تأیید صلاحیت علمی و عمومی، تأیید هیئت اجرایی جذب، ارسال پرونده به مرکز جذب وزارت علوم و بررسی در هیئت مرکزی جذب و ابلاغ تأیید یا عدم تأیید برای المصطفی، از مهم‌ترین فرایندهای وزارتی شدن است.

حجت‌الاسلام شمسی‌پور در بخشی دیگری از سخنان خود توضیحاتی درباره «بدو استخدام»، «پایان خدمت»، «ایثارگری»، «احتساب سنوات»، «پایه تشویقی» و «پایه‌های سالیانه» به عنوان فرایندهای ترفیع پایه‌های اعضای هیئت علمی ارائه نمود.

وی با بیان این که موظفی آموزشی اعضای هیئت علمی در مرتبه مربی، حداکثر 12، استادیار 10، دانشیار 9 و استاد 8 واحد است، اذعان داشت: ارائه مقاله علمی- پژوهشی و تصنیف و تألیف کتاب، از اولویت‌های موظفی پژوهشی اعضای هیئت علمی به شمار می‌رود.

مدیر جذب و ارزشیابی جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که اعضای هیئت علمی با فعالیت اجرایی، حداکثر 3 امتیاز کسب می‌کنند، ابراز داشت: فاصله زمانی بین هر ارتقای مرتبه علمی چهار سال است که عضو محترم پس از سه سال از اخذ یک مرتبه، در صورت دارا بودن مدارک و مستندات، می‌تواند درخواست مرتبه بعدی را بدهد.

حجت‌الاسلام شمسی‌پور به تبدیل وضعیت استخدامی ویژه وزارتی‌ها اشاره و تصریح کرد: دارا بودن حداقل دو و حداکثر پنج سال سابقه و نیز ارائه فعالیت‌های آموزشی، تدریسی، فعالیت‌های پژوهشی و آثار علمی، از نخستین شروط تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی یا از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی است.

«حجت‌الاسلام کایدیان»، مدیرکل برنامه‌ریزی پژوهشی جامعه‌المصطفی نیز در ادامه این نشست علمی با بیان این که المصطفی در سالیان اخیر به سمت ارتقای سطح علمی نشریات خود حرکت نموده است، ابراز داشت: در برنامه‌ریزی پژوهشی برانیم تا استادان به سمت نشریات علمی و پژوهشی سوق پیدا کرده، گروه‌های علمی در این فرایند چاپ و نشر مقالات ورود نمایند.

وی با بیان این که المصطفی در سالیان اخیر حضور پررنگی در ارزیابی‌های آموزشی داشته، خاطرنشان کرد: ارتقای رتبه‌های المصطفی، در گرو تولیدات پژوهشی طلاب و استادان جامعه‌المصطفی است که استادان جایگاه مهم و کلیدی در این عرصه دارند.

مدیرکل برنامه‌ریزی پژوهشی جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که المصطفی به دنبال رسیدن به مرجعیت علمی در گستره جهانی است، ابراز داشت: رسیدن به مرجعیت علمی، نیازمند ارتقای سطوح پژوهشی و ارائه تولیدات فاخر پژوهشی است.

حجت‌الاسلام کایدیان علم‌آموزی را از نخستین تأکیدات آیات الهی قرآن بر بشر دانست و گفت: اهمیت پژوهش و پژوهشگری همواره از تأکیدات مهم ائمه اطهار(علیهم‌السلام)، علما، مراجع و اندیشمندان اسلامی در گستره تاریخی بوده است.

وی در ادامه به فرازهایی از سخنان علما و بزرگان درباره اهمیت علم‌آموزی و پژوهش اشاره نمود و اذعان داشت: مجموعه‌هایی آموزشی و پژوهشی هر اندازه در حوزه‌های پژوهشی قوی‌تر باشند، در مجامع علمی تأثیرگذارتر ظاهر می‌شوند.

مدیرکل برنامه‌ریزی پژوهشی جامعه‌المصطفی افزود: با توجه به مأموریت جامعه‌المصطفی، برای رسیدن به مرجعیت علمی باید بیش از پیش به تولیدات پژوهشی در حوزه‌های مختلف اهتمام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کایدیان نظام پژوهشی‌محور تربیت‌مدار را مهم‌ترین برنامه جامعه‌المصطفی دانست و با تأکید بر این که استاد در ارتقای فضای پژوهشی بسیار مؤثر است، یادآور شد: ایجاد حس پرسشگری در طلاب و دانش‌پژوهان، از نخستین گام‌های ارتقای گستره کمی پژوهش در جامعه‌المصطفی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام کایدیان، در پایان، به برخی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در ارتقای سطح علمی و پژوهشی المصطفی در مجامع بین‌المللی اشاره نمود و یادآور شد: جامعه‌المصطفی ضمن حمایت از طرح‌های پژوهشی، از نوآوری‌های پژوهشی، نقدهای علمی و نظریه‌پردازی استادان استقبال می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha