جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست هم اندیشی

حوزه/ در نشست مشترک مدیران نهادهای حوزوی اصفهان با آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور و حجت الاسلام والمسلمین نواب، مسئول دبیرخانه این شورا، مهمترین مسائل، دغدغه ها و درخواست های مدیران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور، عصر امروز در سفر یک روزه خود به اصفهان، پس از حضور در اختتامیه جشنواره علامه حلی و دیدار با آیت الله العظمی مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان، در نشست هم اندیشی مدیران نهادهای حوزوی اصفهان شرکت و از پیشنهادات، درخواست ها و مطالبات این مدیران مطلع شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور نیز حضور داشت.

لزوم راه اندازی سطح ۴ در اصفهان

در ابتدای این نشست، حسن مظاهری، نماینده آیت الله العظمی مظاهری اظهار کرد: جهت گیری نهادهای حوزوی اصفهان امروزه در مسیر درست است، البته درباره میزان صحت و دقت عملکرد این نهاد دیگران و کارشناسان امر باید قضاوت کنند

وی افزود: نکته دوم حائز اهمیت درباره سطح 4 حوزه علمیه اصفهان است، امروز در جشنواره علامه حلی ملاحظه کردید که جوانان و طلاب حوزه اعم از خواهران و برادران مشغول به فعالیت علمی جدی هستند، علی رغم اینکه حوزه علمیه اصفهان استقلال دارد ولی هنوز حوزه علمیه اصفهان با توجه به ظرفیت های بی بدیل خود  موفق به دریافت امکان مجوز صدور مدرک سطح 4 حوزه نشده است.

مظاهری عنوان کرد: در سال های گذشته با همت و تلاش مسئولین و شورای عالی حوزه کشور، صدور مدارک سطح 2 و 3 به حوزه علمیه اصفهان سپرده شد، ولی هنوز در صدور مدرک سطح 4 به اصفهان مشکلاتی وجود دارد.

وی یادآور شد: نکته سوم این بوده که، مدارک طلاب مربوط به رشته های تخصصی حوزه علمیه است که متاسفانه آن چنان باید و شاید به آنها بها داده نمی شود، این یک مسئله کلی و کشوری است که باید همت گماشته شود، در حوزه علمیه اصفهان همچون دیگر استان ها، بیش از 10 رشته تخصصی شکل گرفته است که هنوز تثبیت نشده است،علی رغم اینکه خروجی های خوبی از ای نمراکز تخصصی حوزه وجود دارد.

ضرورت هویت سازی مدارک حوزه علمیه اصفهان

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، جانشین مدریر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: بنابر پیگیری انجام شده در رابطه با هویت سازی مدارک حوزه علمیه اصفهان، ظاهرا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تایید و به همه دستگاه ها و نهادهای کشور اعلام کند تا مشکلی برای طلاب و روحانیون نباشد، لذا لازم است شورای عالی حوزه هم در جهت تسهیل امور اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: تشکیل انجمن خیرین برای پشتوانه مالی حوزه علمیه از جمله برنامه هایی است که باید مد نظر قرار گیرد، چرا که دراین زمینه ظاهرا غفلت هایی در سالهای گذشته شده است که امروزه نشانه های این غفلت مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی خاطرنشان کرد: در رابطه با اداره کل اوقاف و حوزه علمیه اصفهان مشکلی نیست و همکاری و همراهی خوبی داشته است، در همین رابطه شناسایی مناطقی که در چند دهه گذشته متعلق به حوزه علمیه بوده و به نوعی موقوفه هستند و همچنین احصا موقوفه های حوزه علمیه از دیگر اقدامات خوبی بوده که در سایه این همکاری در سالهای اخیر رقم خورده است

توجه ویژه به مشاوره

حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان نیز بیان داشت: یکی از نیازهای اجتماعی امروز، بحث مشاوره است، لذا تقویت و تجهیز بیشتر این مراکز لازم است

وی افزود: لازم است نسبت به نهادهایی که مرکز مشاوره تاسیس کرده اند و چه بسا روحانیونی هم در این زمینه اشتغال دارند و خدمت مشاوره ای می دهند، از سوی حوزه علمیه استعلام و هماهنگی  صورت گیرد و به طور مثال مجوزها از سوی مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان و قم صادر شود.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که نسبت به روش های دیرینه حوزه علمیه اقدامات مثمر ثمری از سوی شورای عالی حوزه انجام گیرد و یک گروهی در رابطه با تحقیق و بررسی این متدها تشکیل شود. روش هایی چون مباحثه، باید امروزه بازخوانی شود و انجام آنها بیش از پیش در مدارس علمیه تاکید شود.

چشمان خود را بر مشکلات نبندیم

در ادامه، حجت الاسلام سجادی، مدیر مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان نیز در سخنانی، بیان کرد: نباید چشمان خود را نسبت به یکسری مشکلات ببندیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه افرادی تحت عنوان روحانی و طلبه در سطح جامعه حاضر می شوند، ولی هیچ گاه با طلبگی مانوس نیستند و همین افراد فقط اسم حوزه را یدک می کشند و گاهی هم پست مدیریتی می گیرند که می توانند ضربه های جبران ناپذیری به حوزه های علمیه بزنند.

حجت الاسلام سجادی عنوان کرد: بحث تقویت مهارت های زندگی یکی از ضروریات است. همچنین برای فاضل پروری باید نوع نگاه ها از بالا به پایین و مرکز استانی به شهرستانی حذف شود.

لزوم ترسیم نقشه راه برای آینده طلاب

حجت الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این جلسه درخواست ترسیم نقشه راه برای آینده طلاب و حضور در عرصه های مختلف چون استادی حوزه، قضاوت، تبلیغ، وعظ و خطابه و حتی عرصه های فرهنگی داشت وگفت: ترسیم عرصه هایی چون فضای مجازی، رسانه ای و فرهنگی می تواند برای حل مشکلات طلاب موثر باشد.

تمرکز و توجه به مباحث تربیتی و مهارتی طلاب

حجت الاسلام حجت قربانی، نماینده معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان هم دراین نشست، اظهار کرد: یکی از لوازم و ضروریات که باید مدنظر قرار گیرد، تمرکز و توجه به مباحث تربیتی و مهارتی طلاب در کنار مباحث آموزشی است، البته معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اقداماتی را دراین زمینه انجام داده است. از دیگر اقدامات می توان به راه اندازی  مدرسه تبلیغی بین الملل ناصریه در مسجد امام(ره) اشاره کرد که به صورت ابتکاری و منحصر به فرد از سوی حوزه  اصفهان صورت گرفته است و مبلغین زباندان جهت تبلیغ اسلام برای گردشگران خارجی به بحث و تبادل نظر می پردازند.

وی ادامه داد: ایجاد و تاسیس مجمتع آموزش های کاربردی حوزه علمیه اصفهان از دیگر اقدامات اخیر است که در راستای تقویت مهارت های تبلیغی طلاب راه اندازی شده است.

موافقت با کلیات صدور مجوز مدرک سطح 4 حوزه اصفهان

در بخش پایانی این نشست، آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در پاسخ به برخی از درخواست های مطرح شده، اظهار داشت: کلیات صدور مجوز مدرک سطح 4 حوزه علمیه اصفهان، از سوی قم موافقت شده است.

وی ادامه داد: در بحث صدور مجوز مدرک سطح 4 حوزه علمیه اصفهان، در شورای گسترش حوزه های علمیه کشور موضوع مطرح شد و همه اعضا استقبال کردند، البته نکاتی هچون تحکیم زیر ساخت ها برای مدرک صادر شده و اینکه همه نهادهای کشوری مدرک سطح 4 حوزه علمیه اصفهان را معتبر بدانند، از سوی برخی مطرح شده که باید بررسی شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: ما اگر بخواهیم یک مصداقی از نحوه همکاری عالی بین حوزه علمیه قم و دیگر حوزه های استان ها مطرح سازیم، مثل عالیه آن حوزه علمیه اصفهان است.

وی تاکید کرد: همه مسئولین حوزه قم از نحوه همکاری با حوزه علمیه اصفهان رضایت داشته و هیچ نقیصه ای فی ما بین این دو حوزه نیست.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: در رابطه با رشته های تخصصی شخصا علاقه دارم و قطعا افق دید ما در این زمینه همکاری همه جانبه است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور در رابطه با مسئله مشاوره و تقویت این امر در حوزه های علمیه، گفت: کلیات سطح 3 رشته تخصصی مشاوره در حال تصویب شدن است که برکات زیادی را در آینده خواهد داشت.

تلاش شورای عالی برای رفع مشکلات

حجت الاسلام والمسلمین سید عبد الفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور نیز در توضیح درخواست های معاونین و مسئولان حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: در زمینه صدور مجوز سطح 4 اقدامات و پیگیری ها انجام شده است و در همین سال تحصیل این صدور بحمدلله انجام می گیرد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه کشور به مباحث بودجه ریزی عملیاتی و برخی از کمبود اعتبارات سال جاری اشاره و بر برنامه ریزی و مدیریت هر چه بهتر تاکید و از تلاش شورای عالی حوزه های علمیه برای رفع مشکلات سخن گفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha