شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گناه

حوزه/ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمايد: هر كه به خاطر ترس از خداى تبارك و تعالى گناهى را ترك كند، خداوند او را در روز قيامت خشنود گرداند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* اجتناب از محرمات

- امام صادق (علیه السلام) درباره قول خداى عزّو جل «و براى آنكه از مقام پروردگارش ترسد دو بهشت است»، فرمود: هر كه بداند خداى عزّو جل او را مى بيند و هر چه از خير و شر مى گويد و مى كند، مى شنود (و بدان آگاه است) و همين دانش او را از كارهاى زشت باز دارد، كسى است كه از مقام پروردگارش ترسيده و خود را از هوس باز داشته است.

 

- سليمان بن خالد گويد: از امام صادق(ع) درباره اين سخن خداى عزّو جل پرسيدم: «و ما به اعمال فاسد بى خلوص و حقيقت آنها توجه كرده و همه را باطل و نابود مى گردانيم»/ فرقان آيه 23

فرمود: هان به خدا سوگند! كردارهاى ايشان سفيدتر از پارچه هاى نازك مصرى بود، ولى چون به حرامى بر مى خورند، از آن دست برنمى داشتند.

شرح:

مفسران قرآن، ذيل آيه شريفه و شارحان اصول كافى ذيل اين حديث، مطالبى مفصل راجع به احباط و تكفير و عقايد فرق اسلامى در آن باره ذكر نموده اند كه خلاصه و عصاره آنها چنين است:

مقصود از كردارهاى سفيدتر از آن پارچه ها، اعمالى مانند: مهمان نوازى، صله رحم و فريادرسى گرفتاران است كه همه آنها محبوب و مطلوب شارع است و به همين جهت، آنها را بسيار سفيد دانسته است و مقصود از غبار پراكنده ذرات ريز و كوچكى است كه در شعاع آفتاب از روزنه اتاق ديده مى شود و كنايه از اين است كه اين كردار و اعمال پسنديده و مطلوب به واسطه عدم پرهيز از حرام، بى اثر و نتيجه مى گردد و اجر و ثوابى را كه خداى متعال در برابر اعمال صالح وعده فرموده است به كننده آنها عطا نمى فرمايد.

 

- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمايد: هر كه به خاطر ترس از خداى تبارك و تعالى گناهى را ترك كند، خداوند او را در روز قيامت خشنود گرداند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha