جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
درس خارج

حوزه/ حجت‌الاسلام فقیهی مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان از برگزاری روزانه ۵۰ کرسی درس خارج در حوزه اصفهان با شرکت بیش از ۳ هزار طلبه خبر داد و گفت: عده ای که فکر می کنند درس خارج اتمام کار طلبگی است، باید بدانیم درس خارج آغاز کار است و طلابی که وارد این مقطع می شوند باید تا حد اجتهاد تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین فقیهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، با اشاره به برنامه ها و فعالیت های دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: دفتر امور فضلای حوزه  اصفهان مربوط به روحانیونی است که پایه ۱ تا ۱۰ آنها کامل و تمام شده است.

وی بیان کرد: روحانیون و طلاب پس از اتمام دروس سطح و ارائه کارنامه به دفتر امور فضلا، عضو این دفتر شده و سپس اسامی روحانیون را به مرکز مدیریت حوزه ارسال کرده و از آن پس، این قشر از طلاب در درس خارج فقه اساتید شرکت می کنند.

 

*انتخاب استاد و موضوع درس خارج با طلاب است

مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: انتخاب استاد و موضوع درس خارج، توسط طلاب و روحانیون متقاضی مشخص می‌شود و سپس ما اسم آنها و درس و استادی که در کلاس آنها شرکت می کنند را جهت ساماندهی و برنامه ریزی‌های آتی، در سامانه ثبت می‌کنیم.

وی افزود: دفتر امور فضلای حوزه اصفهان، رسالت تائید اشتغال طلاب و روحانیون سطح خارج را بر عهده دارد، لذا یک نماینده در هر کلاس جهت انجام حضور و غیاب انتخاب می شود و چنانچه روحانیون و طلاب درس خارج غیبت بیش از حد و غیر مجاز نداشته باشند، اشتعال به درس خارج آنها از سوی دفتر فضلا تائید می شود.

 

 *صلاحیت اساتید بررسی می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی عنوان کرد: اساتید درس خارج برای انجام تدریس باید به تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برسند و سپس می توانند کرسی درس خارج را برگزار کرده و طلاب در کلاس های درس آنها شرکت کنند.

 

*برگزاری ۵۰ کرسی درس خارج مورد تایید با شرکت ۳ هزار شاگرد

 وی با بیان اینکه در حال حاضرحدود ۲۵ استاد مورد تایید برای تدریس درس خارج، در حوزه علمیه اصفهان هستند، ابراز کرد: طبق برنامه تعیین شده هر استاد حداقل در روز دو درس خارج برگزار می کند، یکی فقه و دیگری اصول و برخی روزها دروس مربوط به اخلاق، تفسیر و اعتقادات نیز برگزار می شود.

مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: روزانه به طور میانگین در سطح استان بالغ بر ۵۰ کلاس درس خارج برگزار می شود که در نوع خود بسیار قابل توجه است و بارزترین درس خارج حوزه اصفهان، درس آیت الله العظمی مظاهری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: در  3 سال اخیر قریب به 3 هزار نفر از طلاب و روحانیون استان اصفهان در دفتر امور فضلای حوزه ثبت نام شده اند.

 

*درس خارج اتمام کار طلبگی نیست، آغاز کار است

وی تأکید کرد: درس خارج حوزه علمیه جنبه استنباط دارد و لذا برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند درس خارج اتمام کار طلبگی است، باید بدانیم آغاز کار است و طلابی که وارد این مقطع می شوند باید تا حد اجتهاد تلاش کنند.

مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: طلاب با اتمام سطح تحصیل علوم حوزوی، به مرحله درس خارج می‌رسند که در حقیقت مرحله مهمی از تحصیل علوم حوزوی است، دراین مرحله طلاب باید بهترین نظرات را در بین نظرات در موضوعات انتخاب کنند و چه بسا خود نظر بدهند که لازمه این امر تلاش مجدانه بیشتر در دوران درس خارج است.

 

* استنباط کردن رسالت طلاب در درس خارج است

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی اذعان کرد: در امر تدریس موضوعات در درس خارج، اساتید صاحب اختیار هستند، ولی فقه یک عنوان گسترده ای است و می تواند موضوعات زیادی را شامل شود، یکسری موضوعات چون قضاوت یا بحث ولایت فقیه، حدود و دیات، مباحث اقتصادی و... که همگی ذیل فقه است از جمله موضوعاتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه بیشتر به آن پرداخته می شود، ولی زمینه بیشتر برای تعیین موضوعات متنوع وجود دارد تا آن که دروس خارج وارد مباحث جدید به اصطلاح فقه مضاف شوند.

وی در توصیه به طلاب، روحانیون و فضلا بیان کرد: استنباط کردن از بین نظرات مختلف فقها و اساتید در موضوعات مختلف از رسالت‌های طلاب درس خارج است، طلاب اگر بخواهند در حوزه‌های علمیه به جایگاه و ارزشی دست یابند جز با تلاش و کوشش در دوران جوانی محقق نخواهد شد.

مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان عمدتاً کرسی درس خارج در مدرسه صدر بازار و در برخی از مدارس دیگر چون جده و رکن الملک نیز برگزار می شود، ولی در شهرستان هایی چون شاهین شهر، شهرضا، خمینی شهر و زرین شهر نیز درس خارج توسط اساتید برقرار می شود.

 *تعریف فعالیت های پژوهشی برای طلاب درس خارج

وی افزود: دفتر امور فضلا وظیفه دارد که عمدتاً روند کلی تدوین شده برای روحانیون و طلاب درس خارج را ساماندهی کند و برنانه نوین خاصی برگزار نمی کنند ولی یکسری برنامه های پژوهشی متناسب با موضوعات روز چون بحث اقتصاد مقاومتی و شعار سال حمایت از کالای ایرانی برای این قشر از طلاب طراحی شده است که فضلای علاقه مند می توانند بامراجعه به دفتر امور فضلا در این مباحث مشارکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی در ادامه اشاره ای به نشست اخیر دست اندرکاران دفتر امور فضلا با اساتید درس خارج حوزه علمیه اصفهان کرد و گفت: در جلسات دیدار با امام جمعه اصفهان که اساتید درس خارج حاضر می شوند، مصوبات آموزشی دروس خارج بعد از تعامل و مشورت تصویب می شود.

 

*ابتکار جالب و کاربردی حوزه اصفهان

وی اظهار کرد: در حقیقت تشکیل دفتر فضلا یک کار ابتکاری حوزه علمیه اصفهان در سطح کشور است که شاهد برکات و آثار آن در سطح استان اصفهان هستیم، امید است این روش و ساماندهی در سطح کشور انجام شود.

 

*بازنشستگی در طلبگی معنا ندارد

مدیر دفتر امور فضلای حوزه علمیه اصفهان در پایان اظهار داشت: در حوزه علمیه و کار طلبگی، بازنشستگی و اتمام کار نداریم و جه بسا سیره علمای گذشته ما این بوده که تا آخرین نفس در امر تبلیغ دین و تحقیق تلاش می کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha