جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی در تهران

حوزه/ در هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی با عنوان «دین و محیط زیست»، اندیشمندان ایرانی و مسیحی کاتولیک و بودایی کره‌جنوبی بر ضرورت همکاری ادیان مختلف برای ساختن جهانی زیبا و فرصت نفس کشیدن انسان ها تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی با عنوان «دین و محیط زیست»، با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی کاتولیک و بودایی کره‌جنوبی با عنوان «دین و محیط زیست»، بعد از ظهر امروز(14 آذرماه)، به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در تهران برگزار شد.

در این دوره از گفت‌وگوهای دینی با کره‌جنوبی، هیأتی متشکل از کشیش كيم تي سونگ، جونگ گك، پارك هيوندو، يانگ دئوگ چانگ و خانم آن هيون مي، از اندیشمندان مسیحی کاتولیک و بودایی از این کشور به سرپرستی اسقف اعظم كيم هي جونگ، رییس کنفرانس مذکور و اسقف اعظم کره جنوبی و اندیشمندان مسلمان از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخيری، رئيس مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به  نامگذاری این دور از گفتگوها با عنوان «دین و محیط زیست»  گفت: این عنوان را با پیش از این با روس‌ها، اتریشیها، یونانی‌ها و حوزه سیلیسی لبنان دنبال کرده‌ایم.

آیتالله تسخیری: اسلام حفظ محيط زيست را از وظایف انسان می‌داند

آیتالله محمدعلي تسخیری، مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام در سخنراني خود در هفتمين دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی، گفت: ايجاد حالت صلح در شبه کره را به دوستان کره‌ای تبریک می‌گویم و آرزو مي‌کنم ثمرات آن ، شامل همه مردم کره‌جنوبی و کره‌شمالی باشد. همچنين تبریک می‌گویم به دو گروه؛ گروه کره‌ای و ایرانی که توانستند هفتمین دور گفت‌وگوی بین دو کشور را برگزار کنند و موضوعات زنده مهمی در این دوره‌ها مطرح کنند و به نتایج مشترکی برسند.

وی در ادامه افزود: موضوع محیط زیست و نگاه ادیان به محیط زیست، از نظر اسلام هم ارزش‌های اسلامی و هم بینش‌های جهانی اسلامی و هم قواعد اصلی اسلام در مسأله محیط زیست درگیر می‌کند.

آیتالله تسخیری تصريح كرد: در جهان‌بینی اسلام، مسأله خلافت انسان مطرح است. در جاهای مختلف در قرآن کریم نسبت به اينكه انسان خلیفه‌ الله فی الارض است و یکی از وظایف اصالی انسان تعمیر زمین و تعمیر محیط زیست است، تأكيد شده و سعی دارد از این عنوان نقشی برای طبیعت انسان و تکامل انسان بهره ببرد.

وي همچنين بيان كرد: اسلام یکی از وظایف خلیفه الله فی الارض را حفاظت از محيط زيست می‌داند. یکی از نکات مهم در قرآن مسأله تسخیر طبیعت برای تکامل انسانی است. این مهم است که ما خودمان را موظف می‌دانیم که از همه زمینه‌های تعمیر طبیعت استفاده کنیم و به سير تکامل معنوی خودمان دست يابيم.

آیتالله تسخیری افزود: ارزش‌های اسلامی این نکته را مورد تفقد قرار می‌دهد و هم بینش‌های جهان اسلام این مسأله را مورد تأکید قرار می‌دهد و هم قواعد رفتاری و فقهی این مسأله را تأکید می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام ادامه داد: انسان و دین انسان، با فطرت انسان هماهنگ است و به طور طبیعی با حرکت جهان هماهنگ خواهد بود و از آنجايي كه جهان در تسخیر انسان است، باید به بهترین وجه از آن برای تحقق وظایف انسانی بزرگ استفاده کند.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار كرد: در ادیان دیگر هم مسأله فطرت و تسخیر طبیعت برای انسان مطرح است و یک حالت طبیعی است که بین انسان عابد و طبیعت به خداوند رسید.

آیتالله تسخیری با اشاره به آيه شريفه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» اظهار كرد: همه موجودات مخلوقات خداوند هستند و همه هماهنگ در تسبیح الهی هستند. ما این تسبیح را شاید نفهمیم؛ اما اگر اعتقاد به این تسبیح مشترک ایمان داشته باشیم، باید بدانیم که تسبیح، سجود و خلافت انسان یک حقیقت قرآنی است. در روایات به طور کامل از این هماهنگی به مرحله یک عاطفه خاص بین انسان و طبیعت برقرار می‌شود.

وي خاطرنشان كرد: در روایات از پیامبر اكرم(ص) آمده است که از کنار کوه احد رد شدند و فرمودند: این کوه احد، به شکل یک جاندار طبیعی درآمده، هم او ما را دوست دارد و هم ما او را دوست داریم. همچنين در روایات داریم که حضرت موسی (ع) برای حج به مکه رفتند و وقتی تسبیح لبیک اللهم لبیک را می‌گفت، همه کوه‌ها با او این ذکر را تکرار مي‌کردند.

مانك جونگ گك: یک سوم جمعیت جهان از سوءتغذیه و فقر رنج می‌برند

مانك جونگ گك، مسئول گفت‌وگوی بینادینی کنفرانس ادیان برای صلح کره‌جنوبی نیز در سخنراني خود با عنوان «با موضوع محیط زیست از منظر بودیسم» بيان شد، گفت: از آغاز مدرنیزاسیون در قرن نوزدهم ميلادي و با رشد علم و دانش، بشر با بیماری‌ها و قحطی مواجه شد.

وي سپس با اشاره به شعار «مصرف یک فضیلت است» در جوامع ثروتمند، افزود: با رشد جمعیت و با جایگزینی کالاهایی که توسط ماشین ايجاد شد، با افزایش پیشرفت بهره‌برداری از محیط زیست و تخریبي كه در پي دارد، و تغيير كيفيت زندگي، یک چهارم جمعیت جهان در رفاه زندگی می‌كنند؛ در عین حال بقیه جهان در فقر هستند و یک سوم جمعیت جهان از سوءتغذیه و فقر رنج می‌برند.

جونگ گك ادامه داد: در عصر حاضر سه عنصر جمعیت، فقر و آلودگی، از اهميت برخوردارند. فقر می‌تواند موجب مشکلات محیط زیستی شود. استفاده از مواد شیمایی و مواد غذایی تراریخته می‌تواند مشکلاتی را در سیستم ایمنی بدن ما به وجود بياورد. افزایش درآمد، اولویت‌های ما را تغییر مي‌دهد. در رژیم غذایی خود از غلات به مصرف گوشت رسیدیم که نیازمند افزایش تولید دام است و ضایعات دامی و پیامدهای ناشی از آن برای محیط زیست بیشتر مي‌شود.

وي افزود: استفاده ار سوخت‌های فسیلی، نگرانی‌هایی را در خصوص تخریب محیط زیست به وجود آورده است. برآوردها این است که تا 300 سال آینده، دیگر نفت و گاز نخواهیم داشت و مشکلات بیشتری خواهیم داشت. تخریب لايه ازون، معضل دیگری است که با آن مواجه هستیم.

مسئول گفت‌وگوی بینادینی کنفرانس ادیان برای صلح کره‌جنوبی در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه جهان و محیط زیست ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، گفت: در دهه‌هاي گذشته معاهدات بین‌المللی امضا شدند تا آگاهی زیست محیطی ما ارتقا یابد. در دوم فوریه 1971 در کنوانسیون رامسر در خصوص اهمیت بین‌المللی مرداب‌ها، در کنوانسیون وین درباره باران‌های اسیدی، در نایروبی درباره حفظ محیط زیست و در بیانیه ریو، بر وضع معاهدات جدید در خصوص حفظ محيط زيست تأکید شده است.

مانك جونگ گك همچنين گفت: در بودیسم، اصل وابستگی بین بخش‌های مختلف مورد اشاره قرار گرفته است. اگر این وابستگی وجود داشته باشد، موجودیت و وجود را شکل می‌دهد.

وي در تأكيدي دوباره با اظهار اينكه دین باید در خصوص محافظت از محيط زيست، صحبت کند، گفت: دین می‌تواند در خط مقدم این حرکت باشد و امکانات جدید را فراهم کند. ما می‌توانیم به مردم پیشنهاد دهیم که از مقولات انسان‌محور فاصله بگیرند و به سراغ عملکردن به آموزه‌های دینی بروند و مرزهایی که وجود دارد را در این حوزه از بین ببرند.

جونگ گك در پايان گفت: ما نبايد فاتحان طبیعت باشیم؛ بلکه باید به دنبال آن باشیم که از طبیعت مراقبت كنيم.

آیتالله محقق‌داماد: با تخریب محیط زیست طاقت نفس کشیدن سلب می شود

آیتالله مصطفي محقق‌داماد، رئیس گروه علم فرهنگستان علوم ايران نیز در این نشست تخصصی گفت: نظری كه قرآن مجید به طبیعت و به جهان دارد، نگاه اختصاصی اسلامی است. اين گونه كه؛ خدا جدای از جهان نیست.

وي افزود: خدای برون‌جهانی در قرآن مجید استفاده نمی‌شود و در اسلام، خدا جدای از جهان نیست. همچنين جهان از نظر قرآن آیت حق است و «آیه» به معنای نبوغ حق است و نه به معنای نشانه. در اين نظر اسلامي، طبیعت، خدا را می‌نمایاند و خدا در طبیعت، خودش را نشان می‌دهد.

آیت الله محقق‌داماد تأكيد كرد: نگاه به خدای جدای از جهان، مشکلی است برای بشريت. حتی نظریه تکامل كه مطرح شد و در آن خدا انکار شد، به خاطر آن نگاه بود؛ نگاه به خداي جداي از جهان.

رئیس گروه علم فرهنگستان علوم ايران در ادامه سخنانش با اشاره به کتاب «ذهن و جهان» گفت: این نگاه، يعني خدا جداي از جهان نيست؛ تمام تئوری تکامل را باطل مي‌كند. حالا اگر طبیعت نمود حق و نشان‌دهنده حق باشد؛ طبیعت برای ما مقدس است؛ چون جلوه حق است.

وي افزود: يك مؤمن خداپرست، طبیعت را که نگاه می‌کند، گویی در آن، صورت حق را می‌بیند، کوه و صحرا و دریا و هر جا را می‌بیند، نگاهش یک نگاه قدسی است و نگاهی که فلاسفه و حکمای اسلامی دارند، به مراتب نگاه زیباتر و مهربان‌تری است. اگر این طور نگاه کنیم دیگر مخرب و مفسد در طبیعت نخواهیم بود.

محقق‌داماد تأكيد كرد: بشریتی که خود را به جای خدا نشانده و چنگال بر صورت طبیعت زده، طاقت نفس کشیدن را از خودش سلب کرده است.

رئیس گروه علم فرهنگستان علوم ايران در پايان سخنانش اظهار كرد: پیغمبر زمین را این طور معرفی کرده است؛ زمین سجده‌گاه بشر و طاهر و پاک است و نباید زمین را آلوده کنیم. اين نگاه دين اسلام به محيط زيست است.

اسقف اعظم کیم هی جونگ: ادیان مختلف با همکاری هم جهان زیبا را بسازند

اسقف اعظم کیم هی جونگ، رییس کنفرانس ادیان برای صلح کره‌جنوبی در سخنراني خود در هفتمين دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید، چالش‌هایی را روبروی ما قرار داده كه باید از آنها عبور کنیم و به معنویت برسیم.

وی با اشاره به مشاهدات خود در موزه ایران باستان افزود: تجربیات خوبی داشتم از شکوه گذشته ایران که به شکل‌گیری تمدن گذشته در جهان منجر شده است و امیدوارم که به عنوان میراث‌دار گذشتگان ایران در زمینه صلح جهانی در زمان کنونی و در آینده عمل کنیم.

اسقف اعظم کیم هی جونگ در بخش ديگري از سخنانش با تأکید بر حفاظت از محیط زیست بیان کرد: ما نمی‌توانیم طبیعت را از بین ببریم؛ چرا که مسئولیت مراقبت از طبیعت را به عهده داریم.

وی تصریح کرد: معنویت در قبال تکنولوژی انسان‌ها به معنای آن است كه طبیعت، ما را مسئول مي‌داند که مراقب باشیم و برای صلح بشری از طبیعت مواظبت کنیم.

اسقف اعظم کیم هی جونگ ادامه داد: ما اغلب باید باور کنیم ابزارهای مختلفی که برای تحقق این امر فراروی ماست كه می‌تواند مبنایی برای سوق دادن ما به سوی توازن باشد.

وی در ادامه بیان کرد: یک قطعه نقاشی مملو از رنگ‌های زیادی است؛ اما زیباست. موسيقي هم همین طور است؛ آلات مختلف نواخته می‌شوند و ارکستر را به وجود می‌آورند. در واقع معتقدم که ادیان مختلف می‌توانند با هم کار کنند و این جهان را زیبا بسازند.

رئیس انجمن موبدان تهران: پیرو اجدادمان باشیم و از محیط زیست حفاظت کنیم

در ادامه این نشست تخصصی، اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران با بيان سخنانی گفت: در فرهنگ ایرانی در قدیم، رسم بوده که هر نوزادی که به دنیا می‌آمد، درختی می‌کاشتند و امیدوارم ما هم بتوانیم پیرو اجدادمان باشیم و از محیط زیست حفاظت کنیم.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان: انسان وظیفه قدسی دارد تا از محیط زیست مراقبت کنند

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران در سخنراني خود در هفتمين دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی با تمجيد از عملكرد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: محیط زیست و طبیعت، موضوعي مهم است، به همین دلیل نشست‌های مختلفی با موضوع برگزار شده و مي‌شود؛ مانند هفتمين دور گفت‌وگوهاي ديني ايران و كره‌جنوبي در تهران و نيز نشستي مهم در لهستان كه در حال برگزاري هستند.

وي ادامه داد: محيط زيست ارتباط دارد با موجودیت ما و همین طور با دین ما. در کتاب مقدس آمده كه؛ خداوند جهان را خلق کرد. او جهان را برای خودش خلق نکرد و برای ما آفرید. خدا به ما آموخت که جهان را دوست بداریم و از طبیعت استفاده کنیم و مراقب آن باشیم.

اسقف اعظم سيبوه سركيسيان ادامه داد: بر اساس درک ما، انسان حافظ کل طبیعت است و باید مراقب آن باشد؛ زيرا هر بعدی و هر جنبه‌ای از جهان، به طور مستقیم یا غیرمستقیم با محیط زیست و دین، ارتباط دارد. همچنين دین از بدو خلقت انسان، نیرویي توانمند در خدمت انسان بوده و انسان به عنوان یک فرد دینی، وظیفه قدسی دارد تا از طبیعت و محیط زیست مراقبت کنند.

خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران همچنين گفت: در کتاب مقدس آمده که؛ آسمان و جهان خلقت خداوند هستند و از طریق این خلقت آنها بزرگی خدا را به منصه ظهور می‌گذرانند. هنگامی که به عنوان مخلوقات به طبیعت می‌اندیشیم و به دنبال آگاهی‌سازی هستیم. بر اين اساس ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم که حفاظت از طبیعت است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور: عرضه مبانی دینی در دفاع از محیط زیست ضرورت دارد

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، دستیار ارشد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در هفتمين دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی، برگزاری این دور از گفت‌وگوها را نشان از اعتقاد طرفین به آن دانست و گفت: بهترین اعمال و دلیل موفقیت بودن گفت‌وگوها، دوام آن است.

وی سپس پیشنهاد داد که در اين دور از گفت‌وگوهاي ديني با موضوع «دين و محيط زيست» علاوه بر بيان اشتراکات موجود، به راهكار‌های عملی نسبت به توسعه حفاظت از محیط زیست هم تأکید شود.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: دستاوردهای فکری بشر با همه توفیقاتی که داشته است، وقتی با دستاودرهای دین مقایسه می‌شود، اولاً غرق در آنها و ثانیاً بسیار نازل‌تر از آن است.

دستیار ارشد رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین بیان کرد: آنچه نگاه دینی به محیط زیست است، بسیار فراتر از برداشت‌ها و دستاوردهای بشری است.

وی در پایان گفت: امیدوارم در یک اقدام مشترک، تلاشی برای عرضه مبانی دینی در دفاع از محیط زیست و واکنش به موقع نسبت به تخریب و محیط زیست از سوی رهبران و شخصیت‌های برخی کشورها داشته باشیم؛ زیرا مردم اعتقاد به دین دارند؛ حتی در جایی که صحبت از آتئیسم می‌شود هم فطرت قوی برای جذب به سوی دین وجود دارد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha