سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر گروه قرآن و تفسیر مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی

حوزه/ مدیر گروه قرآن و تفسیر مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه از تدوین و ابلاغ سرفصل دوره های مهارتی قرآن و تفسیر این مرکزخبر داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سید مصطفی بهشتی مدیر گروه قرآن و تفسیر درگفت و گویی در خصوص اهمیت دانش افزایی و مهارت آموزی طلاب حوزه های علمیه، اظهار داشت: حوزه های علمیه وظایف متعددی نسبت به جامعه دارند که بخشی از این وظایف به دانش افزایی طلاب و بخش دیگر آن به مهارت آموزی طلاب و دانش پژوهان حوزوی مرتبط می‌شود.

وی در ادامه افزود: در واقع طلبه برای اینکه بخواهد محتوای دینی را به مردم انتقال دهد باید دانش و مهارت کافی را داشته باشد تا بتواند بهترین نوع محتوا را با بهترین روش در اختیار مردم قرار دهد به همین جهت در حوزه، علاوه بر بحث رشد دانشی طلاب، نیاز به مهارت‌های کاربردی هم احساس شد که در نتیجه مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه تاسیس گردید تا مهارت‌های کاربردی طلاب و دانش پژوهان حوزه رشد یابد.

حجت الاسلام بهشتی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مباحث محتوایی که طلاب و دانش پژوهان حوزوی باید مهارت لازم را در آن کسب نمایند تفسیر و علوم قرآنی است که می‌توان از آن به عنوان یکی از شرافتمند ترین علوم و محتوای عالم نام برد و اصلی ترین وظیفه ای که اهلبیت بر عهده علمای دین قرار داده اند انتقال معارف قرآن به دلهای مردم است.

مدیر گروه قرآن و تفسیر  مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی در خصوص فعالیت های گروه قرآن و تفسیر در جهت تدوین سرفصل های مهارتی افزود: ما در گروه قرآن و تفسیر سعی می‌کنیم علوم تفسیر و مرتبط با قرآن را به طلاب و فضلای دینی آموزش دهیم. به همین جهت جلسات متعددی با فرهیختگان حوزه در زمینه تفسیر و علوم قرآن برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که در سه سرفصل اساسی محتوای کاربردی و مهارتی ارائه شود که می‌توان به: 1- مهارت های بیان تفسیر 2- تبلیغ قرآن محور 3- مباحث کاربردی علوم قرآنی تقسیم بندی کرد.

وی اظهار داشت: مهارت های بیان تفسیر باید به این موضوع اشاره کنیم اگر چه بعضی از طلاب و فرهیختگان به دنبال ارائه تفسیر قرآن را برای مردم هستند اما به دنبال ارائه کیفیت شیرین، جذاب، روشمند، و پرمحتوای تفسیر هستیم و یکی از گام هایی که ما در این گروه و دوره به دنبال آن هستیم تا طلاب بتوانند این انتقال را به بهترین نحوه انجام دهند.

مدیر گروه قرآن و تفسیر ابراز کرد: تبلیغ قرآن محور اگر چه تبلیغ معارف دین از گذشته در بین طلاب و روحانیون وجود داشته اما این تبلیغ باید بر پاییه قرآن باشد و محوریت تبلیغ قرآن قرار گیرد قدری جای سوال وجود دارد که چرا الان بعضی از روش های تبلیغی و بعضی از مبلغین که مبلغان موفقی هم هستند این روش را پیش نگرفتند؟

وی در ادامه افزود: ما در واقع در تبلیغ قرآن محور میخواهیم یک گفتمان ایجاد کنیم با نام «گفتمان تبلیغی» که بر پای ه قرآن، یعنی همه معارف و همه محتوایی که در یک سخنرانی یا در یک تبلیغ ارائه می‌شود.

مدیر گروه قرآن و تفسیر ادامه داد: موضوع بعدی علوم قرآنی است، اگر چه علوم قرآنی بیشتر به صورت یک بحث دانشی به آن توجه می‌شود اما بعضی از سرفصل های علوم قرآنی جنبه مهارتی دارد که یکی از مهمترین آن ها موضوع «اعجاز» در قرآن است اعجاز گونه های مختلفی دارد اما در علوم قرآنی صرفاً اشاره مختصری به آن شده، و متاسفانه به صورت کاربردی و مهارتی به آن کمتر پرداخته شده است. و مهارت بیان مباحث اعجاز قرآنی را بتوانیم کسب کنیم تا بتوانیم چگونه برای مخاطب عموم به نحوه عالی بیان کنیم.

حجت الاسلام بهشتی خاطر نشان کرد: این سرفصل های دوره قرآن و تفسیر که به آن اشاره شد برای سطوح مختلف حوزه برنامه ریزی و قابل ارائه می‌باشد، یعنی طلبه ای که در سطح یک، دو، سه و چهار حوزه است به تناسب مباحث قابل توجه آن سطح، در هر یک از دوره ها شرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: مهارت های بیان تفسیر 320 ساعت و تبلیغ قرآن محور 520 ساعت برای سطوح مختلف حوزه ارائه شده، یعنی مهارت های بیان تفسیر به صورت مقدماتی، تکمیلی، تربیت مربی و تربیت مدرس تدوین شده است که در این مرکز درحال اجراء می‌باشد.

مدیر گروه قرآن و تفسیر افزود: قبلاً در حوزه تلفیق دانش و مهارت به صورت غیر رسمی وجود داشت، مثلا در حوزه تبلیغ جلسات غیر رسمی وجود داشت که طلاب تمرین منبر انجام می‌دادند، ولی متمرکز و هدفمند نبود و باید گفت در گذشته نسبت به امروز نیاز به مهارت های مختلف و امروزه رشد قابل توجهی در زمینه های علمی، مهارتی، اندیشه ای، اجتماعی و شبهات نوظهور  که به حوزه عرضه می‌شود را داریم و حتی یکی از دلایل تاسیس این مرکز همین نیاز های جدید است.

وی در ادامه افزود: در دنیای امروز طلبه ای که مهارت های لازم را کسب نکند عملاً کاربرد لازم را در بخش های مختلف ندارد در نتیجه قطعاً لازم است حوزه به سمت مهارتی شدن حرکت کنند و اگر مباحث با رویکرد کاربردی و مهارتی ارائه شود طلبه مسلح به مباحث مهارتی می‌شود و تبلیغ ارتباطش را با دنیای امروز بسیار گسترده موثر قرار خواهد داد.

مدیر گروه قرآن و تفسیر با اشاره به  برنامه های مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی  حوزه علمیه، اظهار داشت: این مرکز در بحث زیرساخت دوره ها اعم از طراحی و ارائه دوره های کاربردی و مهارتی مختلف و هدایت آن ها به سمت اجرایی شدن گام های بسیار مطلوبی برداشته است که این دوره ها متعدد، و با سرفصل های متناسب با نیاز روز طلاب توسط اندیشمندان و نخبگانی که در گروه های مختلف در این مرکز فعالیت دارند تدوین گردیده و در حال اجرا است.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha