جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رضایی مهر

حوزه/ رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه گفت: تاکنون۷۰ کتاب از پاسخ گویی به سوالات و شبهات چاپ شده است، کتبی که بر اساس نیازسنجی جامعه و اقشار مردم تهیه و تدوین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن رضایی مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فرارسیدن چهلمین بهار انقلاب شکوهمند اسلامی ضمن تشریح فعالیت های این مرکز مطالعاتی اظهارداشت: این مرکز مجموعه ای پژوهشی و تحقیقاتی و مطالعاتی با تاکید بر سوالات و شبهات مردم می باشد و در واقع تمامی پژوهش ها و تحقیقات و مطالعات این مرکز مبتنی بر محوریت پاسخ گوئی به شبهات است.

*تمام فعالیت این مرکز حول شبهات و سوالات اعتقادی است

رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه افزود: این مرکز با محوریت شبهات و سوالات، به تحقیق و مطالعه و پژوهش می پردازد و کارها در همین سیستم با محوریت پاسخ به شبهات خروجی پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یعنی کلیه آثار از جمله کتاب و نرم افزار با محوریت پاسخ به شبهات تولید می شود و برگزاری نشست های علمی در سطح کشور و در مراکز علمی و دانشگاهها نیز بر اساس پاسخ گوئی به شبهات صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر بیان داشت: مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه در واقع یک مرکز نیازسنج است، چون با شبهات جامعه هدف درگیر و در ارتباط می باشد و می تواند به خوبی نیازها را احصاء کرده و آمار دقیقی از جامعه پرسشگر پیرامون شبهات ارائه بدهد.

وی با اشاره به آمار احصاء شده در مرکز بیان کرد: در این مرکز مشخص است کدام یک از استان ها، در چه تاریخی، کدام رده سنّی و جنیستی چه شبهاتی مطرح است، زیرا روزانه با حجم بالایی از سوالات  داخلی و خارج از کشور و طیف های مختلف مخاطبین درارتباط هستیم و مشخصات را داریم و می توانیم آن ها را ارزیابی کنیم که در کدام استان و چه قشری از جامعه چه نوع شبهاتی را مطرح کرده اند.

*کتب تدوین شده تاریخ مصرف نداشته وبرای همه سنین است

وی تصریح کرد: کتاب های منتشر شده عمدتاً تاریخ مصرف ندارند و به روز هستند، زیرا به خوبی نیاز سنجی شده و در موضوعات زنده مورد ارزیابی قرار گرفته اند و همه می توانند از این کتاب ها استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر با بیان اینکه نرم افزاری از مجموعه پاسخگویی به شبهات از سوی مرکز تولید شده است، متذکر شد: ادبیات کتاب ها به گونه نگارش شده است که همه ذائقه ها می توانند از آن بهره گیرند. مجموعه محققان این مرکز تلاش کرده اند آثار را به گونه ای به رشته تحریر درآورند که در هر مقطع تخصصی حتی برای مقاطع دکترا و بالاتر مورد استفاده قرار گیرد چرا که با محوریت پاسخگویی به شبهات نوشته شده است با محوریت شبهه نوشته شده است و همه می توانند از پاسخ ها استفاده کنند.

*از وجود متخصصین علوم مختلف در قالب 10 گروه علمی بهره می بریم

وی در مورد پژوهشگران فعال در این مرکز اظهارداشت: در مرکز10 گروه علمی فعال است که هر کدام مدیر و دبیر دارد و پژوهش را مدیریت می کنند در هر گروه 20 تا 30 محقق متخصص در رشته های مختلف علوم اسلامی و انسانی همچون، فقه، اصول، تاریخ، فلسفه و قرآن و..حضور دارند.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه گفت: برخی از محققان در مرکز دکترا و سطح 4 دارند و پژوهش ها را تصویب می کنند و بدان می پردازند.

وی در مورد ظرفیت پاسخگوئی مرکز خاطرنشان کرد: تعداد پاسخ به سوالات نسبی است گاهی شبهات برجسته می شود و زمان بیشتری صرف خواهد شد اما به طور میانگین تا 2000 سوال و شبهه مهم در طول سال پاسخ داده می شود اما نمی توان گزارش دقیقی از آمار ارائه کرد.

*در پاسخگویی به شبهات وسواس خاصی داریم/ نظارت شورای عالی و مرکز مدیریت بر روند کار

وی عنوان کرد: یک شبهه خیلی زمان می برد ممکن است مرکزی در سال میلیون ها سوال را پاسخ بدهد اما اینجا حوزه است و شبهه فرصت زیادی برای تحقیق و پژوهش می گیرد شورای عالی و مدیریت حوزه بر روند پاسخ گوئی به سوالات و شبهات نظارت دارند و پاسخ ها با وسواس خاصی بارها ارزیابی می شود.

*در پاسخگویی به شبهات و سوالات به صورت بنیادی کار می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر یادآور شد: شیوه پاسخگویی صرفا چند خط نیست، بلکه کاملا پژوهشی و مطالعاتی است، به طوری که پاسخ ها می تواند ده تا 20 صفحه شود که زمان بر و هزینه بر بوده و در واقع کاری بنیادین است.

وی با بیان اینکه شبهات تقسیم بندی می شود گفت: پاسخ ها دارای ساز و کار و دسته بندی خاص خود است و شبهات نیز به دو سبک عادی و ژورنالی طبقه بندی می شود، تا بتوانیم در حوزه پژوهش کاری اثربخش ارائه دهیم.

*اگر حمایت مالی شویم 50هزار شبهه پاسخ داده شده را به چهار زبان ارائه خواهیم کرد

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه پیرامون مخاطبین این مرکز خاطرنشان کرد: بیشتر مخاطبین داخلی هستند، البته پیش از این بخش خارجی سایت را راه اندازی کرده ایم که به واسطه مشکلات مالی در حال حاضر راکد است، اگر تامین اعتبار شود می توانیم بانک اطلاعاتی برای بیش از 50 هزار شبهه و پاسخی که وجود دارد طراحی کرده و این سوالات را به زبان های عربی، اردو، چینی و فرانسه ترجمه کنیم.

علاقه مندان برای ارتباط با بخش ارائه سوالات می توانند به نشانی ذیل مراجعه کنند؛

http://www.spasokh.com/porseshgar/porseshgarmain.aspx

گفت وگو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha