سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
والدین

حوزه/ «وای به فرزندان آخر الزمان از روش ناپسند پدرانشان». عرض شد: «ای رسول خدا! از پدران مشرک؟». فرمود: از پدران مسلمان که ...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

 

* پرورش ایمان در کودک

 

یکی از وظایف پدر و مادر، پرورش عواطف ایمانی و اخلاقی در کودک است. بر حسب روایات اسلامی، پدران و مادران موظّف اند از دوران طفولیت، کودک را با ایمان بار بیاورند و به وسیله عبادات تمرینی، کودک را به اطاعت از اوامر الهی وا دارند.

فطرت توحیدی و عواطف اخلاقی، در ضمیر کودک وجود دارد و کودک برای پذیرش تربیت، آماده است. بر پدر و مادر لازم است که به این مسئله توجّه داشته باشند و از بیداری فطرت ایمانی و احساسات کودک، حداکثر استفاده را بنمایند و از دوران کودکی، ایمان به خدا و مسائل اخلاقی را در او پرورش دهند تا قبل از آنکه در راه تحصیل علم و مسائل عقلانی قدم بردارد، باایمان، خوش اخلاق و مورد اعتماد، بار آمده باشد.

برای رسیدن به این منظور راستگویی، درستکاری، محبّت، مهربانی، انصاف، کمک به دیگران و این گونه صفات نیک را می توان در کودک پرورش داد و باید دانست که در راه تربیتِ کودک، مذهب، بزرگترین یار و مددکار است.

 

پرورش ایمان و اخلاق پسندیده در روان کودک، یکی از حقوق فرزندان در آیین اسلام است. حضرت سجاد علیه السلام در ضمن بیان حقوق فرزند می فرماید:

و انّک مسئولٌ عمّا ولّیته به من حسن الأدب والدلالة علی ربّه.

پدر در ولایتی که به فرزند دارد، مسئول است که کودک را مؤدّب و با اخلاقِ پسندیده، پرورش دهد و او را به خداوند بزرگ، راهنمایی کند.

 

وظیفه پدر و مادر است که خدا را با همه نیکی هایش به فرزندان خود بشناسانند. کودکانی که از اوّل با ایمان به خدا تربیت می شوند، اراده ای قوی و روانی نیرومند دارند. درباره پیامبر صلی الله علیه و آله در روایت آمده است:

انّه نظر الی بعض الأطفال فقال: «ویل لأولاد أخر الزمان من أبائهم»، فقیل: «یا رسول الله! من أبائهم المشرکین؟»، فقال: «لا من أبائهم المؤمنین لا یعلّمونهم شیئاً من الفرائض و اذا تعلّموا أولادهم منعوهم و رضوا عنهم بعرض یسیر من الدنیا فانّا منهم بری ءٌ و هم منّی براء».

رسول اکرم صلی الله علیه و آله به بعضی از کودکان نظر افکند و فرمود:

«وای به فرزندان آخر الزمان از روش ناپسند پدرانشان». عرض شد: «ای رسول خدا! از پدران مشرک؟». فرمود: از پدران مسلمان که به فرزندان خود هیچ یک از فرائض دینی را نمی آموزند و به کمترین چیز از امور مادّی درباره آنان قانع هستند. من از این مردم بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.

 

تربیت بدون اخلاق در کودک، جز جنایتکاری زیرک، چیز دیگری بار نمی آورد. از طرف دیگر، قلب انسان بدون مذهب نمی تواند به سوی اخلاق بگراید.

 

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در تمام ادوار زندگی، حتی در زمان کودکی با بت پرستی مخالف بود. روزی که سن محمّد صلی الله علیه و آله از چهار سال تجاوز نمی کرد و در صحرا زیر نظر دایه و مادرِ رضاعی خود، حلیمه زندگی می نمود، از او درخواست کرد که همراه برادران رضاعی خود به صحرا برود.

 

حلیمه می گوید فردای آن روز، محمّد را شستشو دادم و به موهایش روغن زدم و به چشمانش سرمه کشیدم و برای اینکه دیوهای صحرا به او صدمه نرسانند، یک مهره یمانی نیز که در نخ قرار گرفته بود، برای محافظت به گردن او آویختم. محمّد مهره را از گردن درآورد و گفت: مادر جان، آرام! خدای من که پیوسته با من است، نگهدار و حافظ من است.

آری! ایمان به خداوند است که کودک چهار ساله را این چنین آزاد بار می آورد.

 

منبع: حوزه نت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha