جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، در نشست تبیین گام دوم انقلاب اسلامی

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، پلی از گذشته انقلاب اسلامی به آینده انقلاب اسلامی است و یک نوعی اعلام جهاد رهبری برای تمدن سازی به جوانان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، در نشست تبیین گام دوم انقلاب اسلامی که در موسسه فقهی اصولی قاىم(عج) قم برگزار شد، با بیان اینکه این بیانیه را اگر بخواهیم مقایسه نماییم باید آن را در مقیاس و حد وصیت نامه ی امام  و کتاب تنبیه الامه مرحوم نایینی و کتابهایی که در دوران مشروطه نوشته شده و ناظر به تحولات پیش روی اسلام بوده قیاس نماییم و بسیار نیاز به تامل و ارزیابی دقیق دارد.

این بیانیه حاکی از وجود یک نظریه فلسفی تاریخی دقیق است و گمان می کنم یک نظریه اجتماعی دقیق تحت جامعه عنوان جامعه انقلابی است و به منزله کارنامه و منشور انقلاب اسلامی است و پلی از گذشته انقلاب اسلامی به آینده انقلاب اسلامی است. این بیانیه یک نوعی اعلام جهاد رهبری برای تمدن سازی به جوانان است.

این استاد حوزه گفت: ما در پنج گام باید به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم؛ در گام اول یعنی در مقابل دنیای مدرن و تمدن مادی یک انقلاب اسلامی باید انجام می شد که انجام شده است و در گام دوم اینکه نظام سازی باید شکل می گرفته که بر مبنای قانون اساسی شکل گرفته است و هیچ کدام این ها بر مدل های غربی و شرقی نبوده اند انقلاب اسلامی اقتباس از انقلاب کبیره فرانسه یا اکتبر روسیه نیست و مدل انقلاب ما هم نه مدل مسلحانه مارکسیست ها است و نه مدل مانتاریالیستی غرب لیبرال است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت:‌ همچنین گام سوم قانون اساسی است، قانون اساسی هم یک قانون اساسی که گرته برداری شده از قانون اساسی اروپا یا قانون اساسی کمونیستی باشد نیست بلکه قانون اساسی مستقلی است. گام چهارم که گامی سخت تر است، رسیدن به دولت اسلامی است که شامل تدابیر در اداره ی کشور و ساختارهایی است که در کشور ساخته می شود که باید اسلامی شوند در عین اینکه معقول هستند و گام اخر هم امت سازی و رسیدن به تمدن اسلامی است.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به دولت اسلامی نیاز به یک زیر ساخت های اساسی داریم که از جمله باید تحول در علوم اسلامی  پیدا شود که اگر این تحول صورت نگیرد معادلات دولت سازی و جامعه سازی را نخواهیم داشت. اگر عقلانیت فقه دینی ما یعنی کل تفقه دینی ما به حدی که پاسخ گوی برنامه ریزی اجتماعی جامعه اسلامی در مقیاس تمدن سازی باشد گسترش پیدا نکند، امکان اینکه ما بتوانیم تمدن سازی کنیم و به دولت اسلامی برسیم فراهم نخواهد شد. باید در این مسیر عقلانیت اسلامی و استنباط دینی بر همان پایه ی استنباط و اجتهاد جواهری تکامل پیدا نماید.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: ظرفیت و قدرت انقلاب اسلامی به حدی رسیده است که به امنیت رسیده ایم و خیلی از مخاطره ها از سر ما دور شده است و می توانیم با خاطر امن به سمت تمدن اسلامی قدم برداریم. بنابراین دو گام مطرح شده است که در گام اول، انقلاب اسلامی و زیر ساخت های اسلامی و در گام دوم حرکت به سوی جامعه ی اسلامی است که باید به سمت ان حرکت کرد.

وی بیان کرد: این بیانیه تبیین روشنی از گذشته و آینده دارد که در آن افتخار به گذشته و امید به آینده وجود دارد، در این بیانیه شاخص های قابل اندازه گیری متناسب با مقیاس انقلاب اسلامی بیان شده که بسیار ارزش مند است.

این استاد حوزه گفت: اگر در ارزیابی انقلاب اسلامی دچار شاخص های خرد یا تمدن غرب را برای ارزیابی انقلاب اسلامی مبنا قرار دهید،  قطعا انقلاب اسلامی امکان دارد موفق نباشد و یا دیگران موفق تر به نظر آیند در حال که چنین نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود:شاخص های انقلاب متناسب با مقیاس انقلاب اسلامی است و این شاخص ها را مقام معظم رهبری در این بیانیه، فرموده اند و در حقیقت تولید شاخصه کرده اند تا برای همه قابل فهم باشد. انقلاب اسلامی بر اساس این نگاه یک افق گشایی در مقیاس جامعه ی جهانی کرده است یعنی هدفش حرکت به سمت ظهور است و ایجاد تمدن سازی و زمینه سازی ظهور و حرکت به دوران ظهور و ولایت امام عصر (عج) است.

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: انقلاب اسلامی شعار های فطری مطرح کرده است که ماندگار است و هیچ وقت کهنه شدنی نیست به خلاف شعارهایی که مارکس مطرح کرده است. پرچم انقلاب اسلامی پرچمی است که فطرت های انسانی مایل به اوست و هیچ وقت افول نمی کند.

انتهای پیام

خبرنگار: وحید عبدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha