جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بیت کوین حباب ارزی است و در یک لحظه می تواند از بین برود و علاوه بر این از مصادیق اکل مال بالباطل است به طوری که مانند قمار بازنده پول داده است و در عوض چیزی نصیبش نمی شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «بیت کوین از منظر فقه»، که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: اولین بحث این است که آیا بیت کوین را باید پول بدانیم یا مال هر چند که عده ای این را به عنوان پول می دانند.

وی با اشاره به تعریف پول افزود: در واقع تعریف پول این است که به جای کالا می نشیند و در قبال آن کالا دریافت می شود و کاری به بیع یا غیر بیع بودن آن نداریم.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: در دنیای امروز پشتوانه یک پول، دولت ها هستند و سوال این است آیا پول می تواند بدون پشتوانه باشد؟.

وی افزود: در عرف و بازار پول جای یک طرف معامله می نشیند و فرقی نمی کند که  پول فیزیکی یا دیجیتالی جای کالا بنشیند، اما باید حتما پشتوانه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این که پول در فضای مجازی است دلیل این نمی شود بدون پشتوانه باشد و به این که برخی افراد بگویند این پول است، نباید اعتنا کرد؛ چرا که جمیع عقلا و مردم باید بگویند پول اعتبار دارد و آن را تایید کنند.

وی با بیان این که سرمایه بیت کوین 200 میلیارد دلار است، تصریح کرد: اگر امروز ۲۰۰ میلیارد دلار از بیت کوین خارج کنند، هیچ ارزشی در آن باقی نمی ماند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود:  در فقه غرر حین معامله مورد نهی است در فرض این که غرر به معنای خطر باشد، ادعای ما این هست که در حین معامله بیت کوین، غرر وجود دارد.

وی ادامه داد: بیت کوین چون پشتوانه ندارد نمی‌تواند به عنوان عوض در معاملات باشد، حقیقت معامله با بیت کوین از مصادیق حقیقی معامله نیست چون فقط در برابر دلار رمز و کد می دهد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بزرگان و اقتصاددانان معامله ای را صحیح و عقلایی می دانند که هر طرف چیزی نصیبش شود.

وی با بیان این که در باب معامله بیت کوین عوض چیست؟، افزود: در معامله بیت کوین طرف وجود ندارد و نه می توانیم بگوییم پول است و نه مال.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: در واقع بیت کوین حباب ارزی است و در یک لحظه می تواند از بین برود و علاوه بر این از مصادیق اکل مال بالباطل است به طوری که مانند قمار بازنده پول داده است و در عوض چیزی نصیبش نمی شود.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر بیت کوین صدق معامله را ندارد ، در واقع با ضوابط فقهی نمی توانیم برای این معامله آثار صحت را قائل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در بیت کوین تبانی بر مالیت است و از اصل مال خبری نیست و علاوه بر این از مفاهیمی است که عرف جامعه آن را نه پول می داند و نه مال.

وی ادامه داد: در عناوین ثانویه از قبیل پولشویی هم باید گفت از طریق بیت کوین به راحتی می توان پول شویی کرد؛ چرا که مبدا و مقصد پول مشخص نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته بیت کوین هنوز ارزش ندارد و تنها سرمایه جهان سوم است که جذب بیت کوین می شود.

وی افزود: بیت کوین ۱۰۰ هزار کاربر در ایران دارد اما ظاهر مسئله این است که یک فردی که بیت کوین خریداری کرده است چگونه می تواند سرمایه خود را برگرداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلیمانی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    برای خبر ها کلید واژه یا هشتک قرار دهید که بتوانیم تمامی خبرهای مربوط به یک موضوع را به راحتی در سایت مشاهده کنیم؛ مثلا الان اگر چنین قابلیتی در سایت بود من تمامی مطالبی که مربوط به ارز های دیجیتال بود را می خواستم ببینم...