جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید جمعی از اساتید دانشگاه‌های بین‌المللی از جامعه‌الزهرا(س)

حوزه/تعدادی از اساتید نخبه جهان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اساتید گروه مطالعات اسلامی زنان گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، هشت نفر از اساتید و پژوهشگران نخبه کشورهای مختلف دنیا که برای شرکت در دوره مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم حضور یافته بودند، از بخش‌های مختلف جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بازدید کردند.

این اساتید و پژوهشگران در عرصه‌های حقوق بین‌الملل، مطالعات اسلامی زنان، سیاست‌های بین‌الملل و اسلام‌شناسی، ارتباطات عمومی و غیره فعالیت دارند.

مهمانان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ابتدا طی یک نشست صمیمانه با اساتید بخش گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام گفتگو و سپس از این مرکز بزرگ  حوزوی بازدیدکردند.

این جلسه به همت اداره کل روابط عمومی و بین الملل و با همکاری گروه مطالعات اسلامی زنان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد.

حجت‌الاسلام‌ هادی اندیشه مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی به مهمانان برنامه، خواستار تداوم ارتباط و تعامل جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اساتید و پژوهشگران بین‌الملل در عرصه مطالعات زنان شد.

در ادامه، خانم دکتر امین مجد در این جلسه ضمن خیر مقدم به معرفی گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام پرداخت؛ همچنین به سؤالات اساتید مهمان در عرصه زن و خانواده پاسخ داد.

یکی از سؤالات مشترک اساتید حاضر در این جلسه، مسئله جنسیت در اسلام بود که دکتر امین مجد در پاسخ به این سؤال، مقدمه‌ای در مورد اساس پژوهشگری‌ها در حوزه جنسیت خانواده در تفکر اسلامی ارائه کرد و در ادامه به تبیین فضای ایران بعد از انقلاب اسلامی و پژوهش‌های حوزه جنسیت خانواده در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

مدیر گروه علمی مطالعات اسلامی زنان تصریح کرد: گروه‌های مطالعات اسلامی زنان از دو دهه گذشته به صورت جدی در حوزه و دانشگاه راه‌اندازی شد و مورد استقبال و توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است.

امین مجد با بیان اینکه ما بر پژوهش‌های حوزه جنسیت خانواده متمحض و متمرکز شده ایم، تأکید کرد: ما تنها درگیر پرسش‌ها و سؤالات انفعالی و خارج از پارادایم و اندیشه‌های اسلامی نبودیم، بلکه خودمان به صورت فعال پرسش‌هایی را مطرح کردیم و بر اساس الگوی اجتهاد به این سؤالات پاسخ دادیم و مجموعه دانشی در این حوزه شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: گروه علمی مطالعات اسلامی زنان فقط به لحاظ آموزشی جریان‌سازی نکرده بلکه، فعالیت‌های پژوهشی بر اساس پارادایم اجتهادی و تفکر شیعی پیگیری می‌شود.

یکی از اساتید مهمان درباره متکلمین زن مسلمان و اسلام‌شناسان زن در طول تاریخ اسلام پرسشی مطرح کرد که دکتر امین مجد نیز به معرفی بانوان مطرح تاریخ اسلام در این عرصه پرداخت.

مدیر گروه مطالعات اسلامی زنان با اشاره به معرفی فعالیت‌ها و آثار علمی پژوهشی بانو مجتهده امین(ره)، یادآور شد: امروز بانوانی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام حضور دارند که دارای درجه پست‌دکترا یا همان درجه اجتهاد هستند.

امین مجد در پاسخ به این سؤال که آیا اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با دپارتمان‌های مختلف علمی در دانشگاه‌های دنیا در ارتباط هستند یا نه؟، گفت:  دو نهاد وزارت علوم و شورای عالی حوزه در ایران، مدیریت آموزش‌های عالی را به عهده دارند که جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از طریق این دو نهاد با پژوهشگران و نهادهای آموزشی پژوهشی، ارتباطات بین المللی دارد.

وی افزود: امروز فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از کشورهای مختلف دنیا در دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی فعالیت دارند؛ همچنین جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و اساتید این مؤسسه علمی حوزوی در حوزه‌های مختلف با دپارتمان‌های تخصصی سراسر دنیا ارتباط دارند  از این طریق تبادلات پژوهشی صورت می‌گیرد.

مدیر گروه مطالعات اسلامی زنان یادآور شد: امسال جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، گردهمایی فارغ التحصیلان غیرایرانی را در کشورهای مختلف دنیا در دستور کار خود قرار داده است که تا کنون در لبنان و مصر برگزار شده است.

«فمنیسم اسلامی»، یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد که دکتر امین مجد به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: ما قطعا از جریان فمینیسم اسلامی فاصله داریم، ما بر اساس الگوی اجتهاد در دین فهم می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما به نفع اندیشه و مبانی فکری مدرنیسم و یا اندیشه‌های فمینیستی، دین را تقلیل نمی دهیم و مبنای ما فهم درست دین است؛ ما آنچه را به دین نسبت می‌دهیم که بر اساس الگوی اجتهاد به آن رسیده باشیم.

خانم دکتر هاشمی استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به برخی از پرسش‌های مهمانان پاسخ داد.

پس از اتمام جلسه بنا به درخواست مهمانان، بازدید از بخش‌های مختلف جامعه‌الزهرا علیهاالسلام انجام و توضیحات تکمیلی درباره تاریخچه و نوع معماری این مجموعه ارائه شد.

مهمانان در پایان این برنامه، تمایل خود را برای تعامل و ارتباط بیشتر ابراز کردند.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha