جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مسیر اصلی و درست آموزش و پرورش در سند تحول آمده است؛ اما برای آینده تربیت اسلامی نیازمند کارهای بسیار عمیق در حوزه و دانشگاه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که در مرکز همایش های غدیر در قم برگزار شد، با اشاره به قرار داشتن در ماه مبارک شعبان اظهار داشت: ماه های رجب، شعبان و رمضان قله های پر فروغ سال هستند که در هر کدام یک فرصت ویژه نهفته است و ذاتا باید مورد استفاده قرار گیرند و پلکانی هستند برای خلوص نیت است.

وی با بیان این که هدیه بزرگ شعبان مناجات شعبانیه است، ادامه داد: نور دعا و مناجات شعبانیه باید در تمامی تعلیمات آموزشی و پرورشی کشور جاری شود .

آیت الله اعرافی ابراز داشت: همه گفتگوهایی که در مباحث بنیادی تعلیم و تربیت انجام می دهیم نباید نظام تعلیم و تربیت را از اجرای سند تحول باز دارد و باید با یک اهتمام روز افزون مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی بیان داشت: در باب علم انسانی و اسلامی یا مناسبات معارف علوم اسلامی و انسانی در حوزه تعلیم و تربیت نظریات متفاوتی داریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: به نظر می آید تئوری ها و نظریاتی که در علم انسانی و اسلامی وجود دارد همه بهره ای از حقیقت دارد.

وی افزود: تئوری هایی که در علم انسانی و اسلامی عرضه شده است مجموعه ای تئوری هایی هستند که همدیگر را تکمیل می کنند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: در باب علم و علومی که در حال حاضر وجود دارد با یک برخورد افراطی و تفریطی مواجه هستیم و با هیچ کدام با یک منطق اسلامی برخورد نشده است.

وی ادامه داد: علم به همه جوانب و حقایق زندگی انسان نمی پردازد و این همان موضوعی است که باید تبیین شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطر نشان کرد: هر جایی که ببینیم علم با یک حکم روشن اسلامی تضاد دارد باید به بررسی مناسب و دقیق آن بپردازیم و قطعا علم نمی تواند سعادت واقعی انسان را محقق سازند به خصوص این که سعادت در منطق دینی فراتر از این دنیا است.

وی ادامه داد: مسیر اصلی و درست آموزش و پرورش در سند تحول آمده است اما برای تربیت اسلامی نیازمند کارهای بسیار عمیق در حوزه و دانشگاه هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که فقه ناظر بر تعلیم و تربیت نیاز به کار دارد و در آغاز این مسیر قرار داریم ، خاطر نشان کرد: فلسفه و فقه تربیت هم در زمینه تفسیر و هم سیره مباحث مهمی دارد که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در اختیار جامعه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha