چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مسعود علویان صدر

حوزه/ مدیر عامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه طراحی مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مسعود علویان صدر با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه طراحی مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع)، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود طراحی این پروژه تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد.

وی ادامه داد: پروژه مدرسه علمیه امام امیرالمومنین(ع) در زمینی به مساحت هزار و ۳۷۰ متر مربع در حاشیه خیابان آیت‌الله شیرازی و در مجاورت باغ موزه نادری و در فاصله ۹۰۰ متری حرم مطهر ضوی واقع شده است.‌

مدیر عامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی، کارفرمای این پروژه را معاونت فنی و عمران موقوفه آستان قدس عنوان کرد و افزود: این شرکت به عنوان طراح و مشاور پروژه مدرسه علمیه امام امیرالمومنین(ع) پس از برگزاری جلسات متعدد با کارفرما و همچنین کارشناسان و دست اندرکاران خبره در این حوزه، نسبت به طراحی مجموعه منطبق بر ضوابط و آیین‌نامه‌های شهرسازی با مساحت ۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع در ۱۰ سقف که تعداد ۲ طبقه در زیر زمین و ۷ طبقه روی همکف می‌باشد، اقدام کرده است.

علویان صدر ادامه داد: از جمله کاربری‌های پیشنهاد شده در ساختمان مذکور می‌توان به کتابخانه، سوییت اقامتی، پارکینگ، سالن‌های غذاخوری و آشپزخانه، سالن چند منظوره به عنوان مدرس بزرگ، نمازخانه و سالن اجتماعات، مدرس با ظرفیت‌های مختلف، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی، بخش IT، حوزه‌های اداری‌-‌خدماتی و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ایده اصلی پیکر‌بندی فرمی و ساختار فضایی ساختمان برگرفته از الگوی کهن ایرانی- اسلامی «چهار طاقی» است، گفت: این الگو به وضوح در کالبد بیرونی و فضاهای درونگرای مرکزی به چشم می‌خورد.‌

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی ادامه داد: از مهم‌ترین چالش‌های طراحی ساختمان مذکور می‌توان توجه به حریم ارتفاعی و پهنه تاریخی باغ موزه‌-نادری و نیز ضوابط جداره‌سازی خیابان آیت‌الله شیرازی را نام برد که این امر منجر به عقب‌نشینی ۱۲ متری ساختمان از حاشیه این خیابان شده است.

علویان صدر گفت: علاوه بر این توجه ویژه به ارتفاع گنبد حرم مطهر رضوی و محدود کردن ارتفاع ساختمان به صورت نمادین از دیگر مشخصه‌های بنای مذکور به شمار می‌رود.

وی، درباره ایده‌های طراحی فضاهای داخلی بنا بیان کرد: در این خصوص می‌توان به بهره‌گیری از الگوی حیاط مرکزی در ساماندهی کلاس‌ها و حجره‌ها به عنوان مهم‌ترین شاخصه فضایی که حس هویت، خاطره‌انگیزی و تعلق فضایی را در مخاطبان زنده می‌کند، اشاره کرد.

گفتنی است،‌ مسجد، مدرسه علمیه و کتابخانه ثامن الحجج(ع) به مساحت ۵ هزار متر مربع در سه طبقه از اراضی آستان قدس رضوی که از سوی مرحوم آیت الله واعظ طبسی، تولیت فقید این آستان وقف شده است نیز در محل شهرک شهید رجایی مشهد در حاشیه این شهر توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی در حال احداث است که ساختمان مدرسه علمیه آن ماههای پایانی خود را طی میکند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha