چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جشنواره هنر مقاومت

حوزه/ تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: مشکلات داخلی ما ربطی به تحریم های آمریکا ندارد و برای حل آنان باید توانمندی های داخلی خود را افزایش دهیم، چرا که اگر آمریکا کاری می توانست بکند، برای مکزیک که همسایه آن هاست می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد درویش پیش از ظهر امروز در نشست علمی «دلالت های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برجام و قرارداد محیط زیستی که فرانسه با آمریکا منعقد کرده بود نشان دهنده این است که آمریکا اهل وفا کردن به تعهدات بین المللی نیست.

وی افزود: اولویت های آمریکا در منطقه غرب آسیا کاهش حضور نظامی در آن است، اما حضور ایران در منطقه سبب شده که آمریکا نتواند به اهداف خود برسد.

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: بالاترین اهانتی که در منطقه خاورمیانه صورت می گیرد این است که ترامپ به عربستان می گوید گاو شیرده و ایران با مقاومت در برابر این کشور اهداف آن ها را با مشکل مواجه کرده است.

استاد درویش بیان کرد: آمریکا به دنبال تفوق و کسب قدرت در خاورمیانه نیست، بلکه به دنبال مطرح کردن هژمونی اسرائیل بوده و در آمریکا عده ای مایل به محافظه کاری در برخورد با ایران هستند، در مقابل آن ها عده ای به دنبال این هستند که به ایران سخت ترین فشارها را وارد کرده و آن را از بین ببرند.

وی مطرح کرد: جریان های فکری نزدیک به اوباما ایران رابه عنوان شریک در منطقه می دانند و جریان های همسو با ترامپ به دنبال نابودی ایران هستند، در اینکه قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی بیش از سایر کشورهاست شکی نیست.

 

جمهوری اسلامی آمریکا را در منطقه ناکام گذاشت

تحلیلگر مسائل آمریکا مطرح کرد: جمهوری اسلامی روندی که آمریکا در منطقه شروع کرده بود را متوقف کرد، آن ها راحت در مصر، لیبی، افغانستان و غیره کارهایی که می خواستند کردند، اما در قضیه سوریه هیچ کاری نتوانستند بکنند، چرا که ایران اجازه نداد، حتی جمهوری اسلامی، پیروزی آمریکا را در عراق به شکست تبدیل کرد و داعش برای جبران این شکست تشکیل شد.

استاد درویش تاکید کرد: اگر جنگی بین ایران و آمریکا رخ دهد، برای آمریکا جای سوال است که روسیه و چین چه نقشی ایفا می کنند و این موضوع برای آن ها نگرانی هایی ایجاد کرده و یکی از دلایلی که می توان گفت جنگ نمی شود همین مطلب است.

وی ادامه داد: ایران در حال افزایش گستره فرهنگ مقاومت در منطقه بوده و تمام توفیقات ما در منطقه به دلیل حماقت های آمریکا است، چرا که اگر حماقت آن ها نبود، حشد الشعبی و نیروهای مقاومت ایجاد نمی شدند.

تحلیلگر مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که اوباما را وادار به مذاکره با ما کرد، غنی سازی 20 درصدی ما بود، این در حالی بوده که در گذشته آمریکا ایران را چندان جدی نمی گرفت و برای رسیدن به 20 درصد غنی سازی دانش و هزینه بزرگی صرف شد، اما پس از این 20 درصد نیاز به دانش چندانی وجود ندارد.

درویش مطرح کرد: نفوذ منطقه ای ما منحصر به حضور فیزیکی نبوده و این نفوذ مبتنی بر خواست مردم منطقه است، ما در سوریه، عراق، یمن و غیره حضور فیزیکی نداریم، بلکه این حضور معنوی است.

وی با اشاره به برخی از آسیب های موجود ابراز کرد: برخی از دولت ها با مقاومت زاویه داشته و با آن مقابله می کنند، مسلمانانی که در لباس دشمن با ما می جنگند سرمایه های ما هستند و باید در حد توان در جهتی که می توان از آن ها بهره برداری کرد.

 

 برخی از نخبگان استکبار ستیزی را درک نکرده اند

تحلیلگر مسائل آمریکا اضافه کرد: برخی از جریان های واگرا مسائل را درک نمی کنند و برخی از نخبگان ما در مورد دشمن ستیزی شک دارند و مردم نیز از این نخبگان طبیعتا تاثیر پذیر هستند.

استاد درویش یادآور شد: باید به دولت های منطقه بقبولانیم که تشکیل نیروهایی مانند حشد الشعبی به نفع قدرت آن ها است، دقیقا همین الگو را دشمنان به کشورهای منطقه نشان می دادند که مقابل ایران بایستند، اما عکس این اتفاق رخ داد.

 

 اگر قدرت ما افزایش یابد، آمریکا ناگذیر از پذیرش آن است

وی تصریح کرد: موازنه قدرت در منطقه تغییر پیدا کرده و تروریستی خواندن سپاه و گروه های مقاومت نشان از این دارد که دشمن این را قبول کرده و اگر ما قدرت خود را بیشتر کنیم، دشمن مجبور است که قدرت ما را قبول کند.

تحلیلگر مسائل آمریکا عنوان کرد: بیان برخی از مطالب نباید برای دیگران برد و برای ما هزینه داشته باشد و باید از بیان مباحثی که باعث جدایی ما و ملت های منطقه می شود پرهیز شود.

استاد درویش گفت: جنگ نظامی در حال حاضر به صورت غیر مستقیم انجام می شود و در سوریه و برخی از مناطق مرزی ما به صورت پنهان این جنگ ها در حال انجام است.

 دیپلماسی مقاومت باید تدوین شود

وی افزود: مقاومت نتیجه اعمال زور از جانب دشمنان بوده و ما در صحنه بین الملل 36 مفهوم دیپلماسی داریم که مقاومت در بین آن ها به چشم نمی خورد، بنابراین باید دیپلماسی مقاومت را نیز تبیین کنیم تا از خون هایی که داده می شود بتوان به درستی بهره برد.

تحلیلگر مسائل آمریکا بیان کرد: در داخل نظام و کارگزاران باید نسبت به مسئله مقاومت انسجام وجود داشته باشد، در مدل عراق و سوریه مشخص شد که مقاومت در جمهوری اسلامی از بین رفتنی نیست.

استاد درویش تاکید کرد: در بدنه جمهوری اسلامی کسانی حضور دارند که مفهوم مقاومت را درک نکرده اند و باید برای همه این واقعیت مشخص شود که دشمنی با آمریکا شوخی نبوده و مسئله فلسطین سنگ بنای محور مقاومت است.

وی اظهار داشت: ما از نظر بعد نظامی بسیار پیشرفت کرده ایم، اما در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ضعف هایی داریم و برای حل این مشکلات می توان از ظرفیت های اروپا و مراجع تقلید استفاده کرد.

 

 مشکلات داخلی ما ربطی تحریم ها ندارد

استاد درویش مطرح کرد: مشکلات داخلی ما ربطی به تحریم های آمریکا نداشته و برای حل آنان باید توانمندی های داخلی خود را افزایش دهیم، چرا که اگر آمریکا کاری می توانستند بکنند، برای مکزیک که همسایه آن هاست می کردند.

وی اضافه کرد: اوباما جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت پذیرفته بود، اما عده ای مانند ترامپ این واقعیت را نمی پذیرند و بیان می کنند که باید موشک های خود را کمتر کنند.

تحلیلگر مسائل آمریکا ابراز کرد: ترکیه کشوری اسلامی بوده که گروه های اسلامی در آن قدرت گرفته اند، پروژه سوریه طرحی بود برای تجزیه ترکیه و زمانی که اقلیم کردستان از بین برود، کشوری که بیشترین آسیب را می بیند 

۳۱۳/۵۶

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha