پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ترکیه یک مسجد تاریخی در آفریقای جنوبی را مرمت و بازسازی کرد

حوزه/ آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) یک مسجد تاریخی در قصبه سووتو در ژوهانسبورگ را مرمت و بازسازی کرد. این مسجد تاریخی توسط بسیاری شخصیت های برجسته مسلمان مورد بازدید قرار گرفته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از آناتولی، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) کار مرمت و بازسازی گسترده یک مسجد تاریخی در قصبه سووتو در ژوهانسبورگ را به پایان رساند.

محمد آکیف سکرسی، هماهنگ کننده "تیکا" در آفریقای جنوبی در این باره به خبرنگاران گفت: رهبران مسجد سووتو با ما تماس گرفتند تا در تعمیر سقف مسجد آنان را یاری برسانیم، اما ما تصمیم گرفتیم کل مسجد را مرمت کنیم.

به گفته سکری لوازم و مواد لازم برای بازسازی مسجد به طور محلی تدارک دیده و انتظار می رود که تنها چند مورد از ترکیه وارد شوند.

به گفته وی هنر آفریقای جنوبی بر روی دیوارهای مسجد در دروازه ورودی نقش بسته تا این مسجد با فضای طبیعی مناظر آفریقایی و محلی همسان باشد.

لقمان مقاپی سرپرست روابط عمومی مسجد در این باره گفت: ما بسیار از دولت ترکیه سپاسگذار هستیم که مسجد را مرمت کردند و مردم سووتو نیز بسیار قدردان این حرکت می باشند.

گفتنی است این مسجد که در سال 1984 بنا شده، محل عبادت و خانه بسیاری فعالان ضدآپارتاید از جمله  رئیس جمهور نلسون ماندلا بوده است.

مقاپی گفت: وینی ماندلای مرحوم در مراسم افتتاحیه مسجد در سال 1984، میهمان افتخاری ما بود.

وی افزود که بسیاری مسلمانان شناخته شده و برجسته در آفریقای جنوبی از این مسجد بازدید کرده اند که از جمله آنان محمد علی کلی، بوکسور افسانه ای مسلمان هستند. این مسجد با خوشنویسی های ترکیه ای تزئین شده اما طرحی های منحصر به فرد هنری آفریقای جنوبی در نمای بیرونی آن به چشم می خورند.

در سال 2002 مسجد سووتو زمانی که گروهی از اعضای شاخه راست افراطی در این مسجد بمب گذاری انجام دادند، خسارات شدیدی متحمل شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha