سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتاب «زنان خاندان عصر تیموری»

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زودی کتاب «زنان خاندان عصر تیموری» را منتشر و روانه بازار می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «زنان خاندان عصر تیموری» بعد از گذراندن مراحل پایانی آماده سازی و چاپ به زودی روانه بازار نشر خواهد شد. این کتاب حاصل تلاش علمی لیلا محمدی، پژوهشگر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

کتاب حاضر در صدد است جایگاه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان خاندان تیموری را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن شناسایی و معرفی زنان مهم درباری، تصویری از پایگاه آنان را ارائه دهد.

تیموریان با ماهیتی ایلیاتی از میان قبایل ترک آسیای میانه بر آمدند و طی قرن نهم هجری بر ماوراءالنهر و بخش عمده ای از ایران، تحت تأثیر فرهنگ ایرانی –اسلامی به  حکومت پرداختند. از این نظر، نوع رفتار تیموریان با زنان بر مبنای مجموعه ای از سنتهای ترکی- مغولی و ایرانی –اسلامی شکل گرفت. دامنه نفوذ زنان در زمان تیمور که اجازه دخالت در سیاست را به کسی نمی داد کمتر و در زمان جانشینان وی که خلق و خوی مستبدانه تیمور را نداشتند بیشتر است از این رو زنان با آگاهی سیاسی و توان مدیریتی بالای خود به دخالت در امور مهم سلطنت پرداختند. این  امر موجب فراهم شدن شرایط و امکانات لازم برای حضور اجتماعی زنان در مراسم و مجالس، تربیت شاهزادگان و فعالیتهای فرهنگی و مذهبی چون: احداث بناهای مذهبی و عام المنفعه  و توسعه مراکز فرهنگی، آموزشی و پرداختن به امور اقتصادی گردید.

این کتاب یکصدوششمین(۱۰۶) کتاب گروه تاریخ اسلام است که در تابستان ۹۸ به جامعه علمی و دانشگاهی ارائه خواهد شد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha