جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

واشنگتن‌پست قدرت رهبر انقلاب را به ترامپ گوشزد کرد

یک روزنامه آمریکایی با مرور عبرت‌های گذشته از ترامپ خواست وارد تله درگیری و جنگ پرخسارت و بی‌سرانجام با ایران نشود.واشنگتن‌پست با ادعای اینکه ایران دنبال تحریک آمریکا به درگیری است، می‌نویسد: بهتر است ترامپ خویشتنداری کند. ایران به‌شدت زهرآگین است. ایران، یک فروند هواپیمای تجسس واشنگتن را زمین می‌اندازد. مظنون است که کشتی‌های تجاری را در «خلیج فارس» مین‌گذاری می‌کند. نیروهای نیابتی خود را بسیج می‌کند و فرودگاه‌های عربستان را هدف شلیک موشک قرار می‌دهند. در این هنگامه ترامپ بهتر است همچنان خویشتنداری پیشه کند. تاریخ گواهی می‌دهد. همواره جنگ‌های ویرانگر معلول یک اشتباه در محاسبه قدرت‌های بزرگ در مورد قدرت بالقوه حریف است جنگ‌های عراق و افغانستان، مدرسه کسب تجربه در همین فرضیه است. در این دو جنگ، آمریکا تصور کرد که می‌تواند خیلی سریع و قاطع علیه دشمنانی ضعیف به پیروزی برسد.ترامپ ظاهراً فکر می‌کند حق دارد به رهبران کشورها بی‌احترامی و توهین کند و بعد هم به سراغشان بیاید و تملقشان را بگوید و ایشان را دعوت به مذاکره کند. توهین‌کردن و بعد هم اظهار لطف‌کردن، علامت تجاری مشخص و ثبت‌شده سیاست خارجی ترامپ است.رئیس‌جمهور و مشاورانش مقاومت آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل «فشار حداکثری» را خوب درک نکرده‌اند. ترامپ باید این واقعیت را درک کند که دارد قدم به قلمرویی می‌گذارد که هم از حیث سیاسی نقطه خطرناکی است و هم از حیث نظامی. شاید او دارد در جاده سراشیبی شکست انتخاباتی قدم می‌گذارد.

 

ایران خط قرمز برجام را رد کرد

«محمدجواد ظریف» در حاشیه مراسم ترحیم مرتضی صفاری نطنزی در جمع خبرنگاران گفت: آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.وزیر امور خارجه ایران گفت: این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه اعلام کرده ایم خیلی شفاف گفته ایم که چه می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم.ظریف تاکید کرد: این موضوع را از حقوق خود در داخل برجام می‌دانیم.

 

ماکرون به گام هسته ای ایران هشدار «فوری» داد

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه کاهش میزان ذخایر اورانیوم ایران را خواستار شد و گفت پاریس به زودی گام‌هایی برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای (برجام) برمی‌دارد.ماکرون که تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران صحبت کرده، گفته است که ایران باید «فورا» میزان ذخایر اورانیوم به غنای پایین خود را به کمتر از سقف تعیین‌شده در برجام بازگرداند.وی افزود: «در روزهای پیش رو گام‌هایی برمی‌دارم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران تعهداتش را اجرا می‌کند و همچنان از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند می‌شود.»گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات خود در برجام را معلق می‌کند. عدم پایبندی به سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز گذشته رسما عملی شد. ایران ۶۰ روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده تا به نحوی آثار ناشی از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را جبران کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام برخواهد داشت.

 

ایران دست طرف های اروپایی را از روی ماشه برداشت

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام، فعلا سازوکار موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.منابع دیپلماتیک اعلام کردند که انگلیس، آلمان و فرانسه علی‌رغم عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده، فعلا سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال نمی‌کنند.به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی، کشور‌های باقی‌مانده در برجام فعلا قصد ندارند مکانیزم ماشه را که بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند.این منابع دیپلماتیک در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال فعال‌سازی سازوکار اختلاف برجام پس از عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد، گفتند: «نه هنوز. ما می‌خواهیم تا بحران را کاهش دهیم».ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

 

پایتخت به مافیای طلای کثیف پایان داد

در تهران روزانه 2500 تن اقلام قابل بازیافت جمع اوری می شود که همین موضوع برای مافیای پسماند، سود 3 هزار میلیاردی داشته است؛ مافیایی که به سایر رقبا اجازه ورود به مزایده ها را نمی دهد. سالهاست که بشر در نقاط مختلف جهان به ارزش موجود در میان زباله های خشک پی برده و با جمع آوری زباله های خشک از سطح شهرها ثروت اندوزی می کند.میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرداد شهرداری با پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک در سال 96 مبلغ 12 میلیارد تومان و در سال 97 مبلغ 200 میلیارد تومان منعقد شد، گفت: خوشبختانه برای سال 98 مبلغ 600 میلیارد تومان قرارداد بسته ایم.ناگفته نماند که شهرداری تهران بابت جمع آوری پسماند «تَر» درآمدی ندارد و تنها هزینه می دهد. میرلوحی دراین خصوص نیز گفت: در حال حاضر هزینه نظافت، رفت و روب و جمع آوری پسماند تر در شهر تهران سالانه 500 میلیارد تومان است.وی با اشاره به وجود مافیای پسماند در شهر تهران اظهار کرد:‌ مافیای پسماند که در گذشته تنها در انحصار 18 شرکت بود، در مزایده‌ها مقاومت می‌کرد و تا نیمه سال 97 هم اجازه ندادند که رقم قرارداد طبق خواسته شهرداری محقق شود که اگر اجازه می‌دادند به جای 200 میلیارد تومان 500 میلیارد تومان با آنها قرارداد می‌بستیم.میرلوحی افزود: خوشبختانه ما انحصار مافیای پسماند را شکسته‌ایم و تعداد شرکت‌های جمع آوری پسماند را به 79 مورد رسانده‌ایم که این سبب شده بتوانیم برای سال 98 قرارداد 600 میلیارد تومانی ببندیم و تلاش می‌کنیم که در سال 99 بابت جمع آوری پسماند خشک از پیمانکاران هزار میلیارد تومان دریافت کنیم.

 

کشور پیرتر از قبل شد

مدیرکل بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه تعداد سالمندان در سال ۱۴۳۰ به ۱۰ میلیون نفر می رسد، از پیر شدن جمعیت کشور طی سال های آینده خبر داد. محمدرحیم فاضلی‌نژاد  با اشاره اینکه جمعیت سالمندی تا سال ۱۴۰۵ از ۵ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر تا ۱۴۳۰ خواهد رسید، گفت: یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.وی با اشاره به برنامه ریزی بهزیستی شهر تهران در ارتباط با جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی اظهار کرد: این موضوع در دستور کار قرار دارد و فاز نخست آن از اول تیر با همراهی فرمانداری در حال اجرا است.

 

ایران کسوف قرن 21 را از دست داد

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سه‌شنبه ۱۱ تیر ۹۸ برابر با دوم جولای ۲۰۱۹ میلادی خورشیدگرفتگی در کره زمین رخ داد اما در هیچ نقطه از کشور ایران قابل مشاهده نیست. «مسعود عتیقی» گفت: این گرفت از اقیانوس آرام جنوبی آغاز و برای ساکنان آمریکای جنوبی به ویژه بخش‌های کوچکی از کشورهای شیلی و آرژانتین به صورت کلی در هنگام غروب آفتاب قابل مشاهده است.وی خاطرنشان کرد: این کسوف که از نوع کامل است ساعت ۱۶:۵۵ دقیقه به وقت جهانی آغاز و اولین نقطه بر روی کره زمین، سایه ماه را لمس کرد و ساعت ۱۸:۰۱ دقیقه گرفتِ جزئی مرحله اول پایان و گرفتِ کامل آغاز شد. حداکثر گرفت در ساعت ۱۹:۲۳ دقیقه بود و در این ساعت در نقطه‌ای از زمین که سایه ماه قرار داشته باشد بیشترین طول گرفتِ این خورگرفت قابل مشاهده است که برابر چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه است؛ سایه ماه ساعت ۲۰:۴۴ دقیقه کره زمین را ترک می‌کند و به دنبال آن در ساعت ۲۱:۵۰ دقیقه دومین مرحله گرفتِ جزئی نیز پایان یافته و با خروج نیم‌سایه ماه از روی زمین این خورشید گرفتگی پایان می‌پذیرد.مدیر انجمن نجوم آماتوری با تاکید بر اینکه تمام زمان‌هایی که در این خبر به آنها اشاره شده به وقت جهانی گرینویچ است، گفت: این گرفتِ خورشید متعلق به ساروس ۱۲۷ و پنجاه و هشتمین گرفت از ۸۲ گرفت این ساروس است، گرفتِ کامل در این خورشیدگرفتگی، چهار دقیقه و ۳۲ ثانیه طول می‌کشد.عتیقی یادآور شد: ۱۰ سال قبل طولانی‌ترین کسوف قرن ۲۱ در روز چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ به مدت شش دقیقه و ۳۹ ثانیه رخ داد که یک گروه تخصصی از انجمن نجوم آماتوری ایران به دعوت ستاره‌شناسانی از کشور چین جهت رصد اپتیکی و رادیویی به این کشور عزیمت کردند.

 

بانک مرکزی هشدار فوری اعلام کرد

درگاهی به نام بانک مرکزی جعلی است. بانک مرکزی با هشدار به مردم درباره افشای اطلاعات حساب بانکی‌ خود تاکید کرد: این بانک هیچ‌گونه درگاه پرداخت بانکی ندارد.این بانک اعلام کرد: برخی کلاهبرداران با ترفند سرویس اطلاع‌رسانی پیامکی حساب افراد، قصد دارند اطلاعات حساب بانکی آنها را با هدف سودجویی به دست آورند.

 

ممنوعه های کنکور اعلام شدند

داوطلبان کنکور ۹۸ با توجه به وسایل ممنوعه باید از بردن هر گونه وسیله اضافه به جلسه آزمون سراسری خودداری کنند.داوطلبان باید با لحاظ قرار دادن مسیر و ترافیک خیابان‌ها زودتر از وقت مقرر راهنما و قبل از بسته شدن درهای ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.با توجه به برنامه‌ها و اقدامات شهری در شهرهای بزرگ و لزوم به موقع رسیدن داوطلبان، داوطلبان باید با شناسایی مسیر رسیدن به محل آزمون خود سریع‌تر خود را به محل آزمون برسانند.داوطلبان برای حضور در جلسه آزمون لازم است پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط (که در نصف کاغذ A۴ باید تهیه شود و از تغییر اندازه آن به ابعاد مختلف خودداری کنند) کارت ملی یا شناسنامه عکس دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد پاک کن، مداد تراش و سنجاق همراه داشته باشند.داوطلبان کم بینا می‌توانند دستگاه به دید و یا درشت بین بدون حافظه همراه داشته باشند. داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، وسایل محاسباتی و هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه دار (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتتر هوشمند و) …، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.همراه داشتن هرگونه وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه دار (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و) …، در جلسه آزمون حتی در حالت خاموش، علاوه بر اینکه موجب محرومیت از گزینش در آزمون می‌شود، به عنوان تقلب و تخلف تلقی شده و با داوطلبان ذیربط بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری که بخشی از آن در بند «و» اطلاعیه تاریخ و نحوه پرینت کارت آمده است، رفتار خواهد شد.

 

نتانیاهو آدرس تورقوزآباد را به ترامپ داد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد «اطلاعاتی را که از طریق یک مأموریت جاسوسی درباره آرشیو هسته‌ای ایران به دست آورده را به طور کامل در اختیار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گذاشته است.»نتانیاهو با ادعای «خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران» گفت که ترامپ از «اقدام جسورانه» او تشکر کرده است.بنیامین نتانیاهو در آوریل سال ۲۰۱۸ در ادعایی بی‌اساس گفت که جاسوسان موساد به هزاران سند هسته‌ای از تهران دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ایران به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بوده است. دونالد ترامپ ماه بعد از این رویداد، با اشاره به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اسرائیل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد و اعلام کرد که اسرائیل تمامی اسناد را جعل کرده است.نتانیاهو سال گذشته نیز در اقدامی مشابه و با طرح ادعای بی‌اساس دیگری گفته بود که ایران چندین تأسیسات سری هسته‌ای دیگری در اختیار دارد که یکی از آن‌ها در "تورقوزآباد" واقع است.طرح این ادعا آن هم توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی کافی بود تا بنیامین نتانیاهو و گاف او دست‌مایه طنز مردم دنیا به ویژه مردم ایران شود و آن‌ها در فضای مجازی با انتشار تصاویری از لحظه اعلام کشف جدید نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل، او را مخاطب طنزهای خود قرار دهند. واکنش‌ها به ادعاهای جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سطح مسئولان ارشد دستگاه دیپلماسی کشور نیز رسید و علاوه بر وزیر امور خارجه، یکی از معاونان و همچنین سخنگوی این وزارت‌خانه، طرح این ادعاها را بی پایه و اساس عنوان و آن را تکذیب کردند.

 

گام هسته‌ای ایران شکاف‌آمریکا و اروپا را‌ آشکارتر کرد

برخی خبرگزاری‌های داخلی به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرده است. عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.در همین راستا، سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود. حتی قبل از وجود توافق هم تردید اندکی وجود داشت که ایران مفاد آن را نقض می‌کرد».با این حال، واکنش اروپا به اقدام ایران بسیار متفاوت و محتاطانه‌تر بوده و ضمن درخواست از ایران برای پایبند ماندن به برجام، از محکوم کردن اقدام اخیر خودداری شده است. در این راستا، مایا کوچیانچیک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم، از ایران خواست تا از این اقدام عقب‌نشینی و از اقدامات بیشتر که به زیرپا گذاشتن توافق هسته‌ای منتهی می‌شود، خودداری کند. وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران تعهدات درباره توافق هسته‌ای را اجرا کند، به طور کامل به توافق پایبند خواهد بود.به این ترتیب، می‌توان گفت که همین یعنی خودداری از محکوم کردن اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود و همچنین تأکید بر ضرورت برداشتن گام‌های برای بهره‌مند ساختن ایران از مزایای توافق هسته‌ای، مهمترین تفاوت‌های رویکرد آمریکا و اروپا را به اقدام ایران نشان می‌دهد.بر این اساس، به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی اکنون بیش از هر زمان دیگری هشدارهای ایران درباره ادامه بازنگری در تعهدات هسته‌ای خود را جدی گرفته و تلاش خود برای یافتن راهکاری واقعی جهت حفظ برجام را شدت بخشیده‌اند. این امر البته به نوبه خود، از عمیق‌تر شدن شکاف سیاسی میان اروپا و آمریکا پرده برمی‌دارد، زیرا اکنون تمامی طرف‌های باقی مانده برجام، واشنگتن را مسئول بروز شرایط فعلی می‌دانند.

 

داعش برای ایران ویدئوی تهدید بارگزاری کرد

گروه تروریستی داعش پس از حمله به فیلیپین و محکوم شدن توسط ایران با انتشار ویدئویی در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد. در این ویدئو اعضای این گروه تروریستی به زبان فارسی اعلام می‌کنند که داعش هنوز زنده است و حضور دارد و ایران به زودی بار دیگر با تهدیدهای داعش مواجه خواهد شد. در این ویدئو که پنج تن از اعضای گروه تروریستی داعش با پوشاندن چهره خود در آن حاضر هستند و چهار تن از آن‌ها اسلحه در دست دارند، یکی از آنان به زبان فارسی شروع به تهدید ایران و اعلام می‌کند منتظر اقدام‌های ما و  نه گفتارهای ما باشید.

 

تشکیک پانه‌تا پایه های ادعای ترامپ را سست تر کرد

«لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای درباره ادعای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله به سه نقطه در ایران را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده، تشکیک کرد.دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود مدعی شد قصد داشته به تلافی سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سه نقطه در ایران حمله کند، اما بعد از متوجه شدن اینکه این حملات به کشته شدن ۱۵۰ ایرانی منجر خواهد شد، آن را لغو کرده است.او در توئیتر نوشت: ««دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»پانه‌تا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی اشپیگل، در پاسخ به سوالی درباره این ادعای ترامپ گفته است: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد با وضعیت ناکارآمدی مواجه هستیم. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتماً اشکال وحشتناکی در فرایندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم در یادداشتی به قلم «آرون بلیک»، در ادعای رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص اینکه تنها ده دقیقه پیش از آغاز اقدام نظامی علیه ایران آن را به‌خاطر احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر لغو کرده، تشکیک کرده است.

 

سازمان آب برای وحشی شدن رودخانه کرج هشدار داد

سد کرج به عنوان نخستین سد چند منظوره ایران در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. این سد که یکی از ۵ سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت ۷۶۴ کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان ۴۷۲ میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.بارشهای خوب بهاره، مجموع ذخایر سدهای تهران را نیز همچون بسیاری از سدهای کشور افزایش داده است.در حال حاضر مخزن سد کرج کاملاً پر شده و آب به صورت لب لب با سرریز سد قرار دارد. در واقع از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد، با وجود ۲۰ میلیون مترمکعب حجم رسوبات پشت سد، ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب هم‌اکنون در پشت سد کرج ذخیره شده و این سد ظرفیت بیشتری برای ذخیره آب ندارد، از اینرو هر میزان ورودی آب به مخزن سد کرج، برابر با مقدار خروجی آب از این سد و رهاسازی به سمت پایین دست خواهد بود و اگر طی روزهای آینده بارش‌هایی تابستانی با روان‌آب‌های ناشی از ذوب شدن برف‌های بالادست همراه شده و دبی ورودی و خروجی آب از سد کرج افزایش یابد، احتمال وحشی شدن رودخانه کرج با شدت یافتن جریان وجود دارد.از اینرو، مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان تهران و کارشناسان امر توصیه می کنند مردم از اطراق در کنار رودخانه کرج اجتناب کنند و با توجه به شدت جریان در این رودخانه، از آب‌تنی و شنا بپرهیزند.

 

رهبر معظم انقلاب جانشین و رئیس را منصوب کردند

فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سِمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین منصوب کردند. متن احکام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی،بنا به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نظر به تجارب و شایستگی، شما را به سِمت «جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح» منصوب می‌کنم.تلاش شایسته در ارتقای توانمندی‌های دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگی و کارشناسی با لحاظ نظر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مورد انتظار است.از زحمات و تلاشهای امیر سرلشکر صالحی در این مسئولیت قدردانی می‌کنم.توفیق شما را از خداوند متعال مسئلت دارم.

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی،بنا به پیشنهاد فرمانده کلّ سپاه و نظر به تجارب ارزنده در بسیج و شایستگی، شما را به سِمت «رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» منصوب می‌کنم.اعتلای بسیج و فرهنگ مقاومت و تقویت زمینه‌های بروز خلاقیت و ابتکار بسیجیان بویژه نوجوانان و جوانان در گسترش، تعمیق و حفاظت از ارزشهای انقلابی و ارتقای حضور سازمان‌یافته‌تر آنان با تکیه بر تجارب در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی، گسترش گروه‌های جهادی و هم‌افزایی و تقویت بسیج اقشار در تعامل سازنده و هم‌افزا با مجموعه سپاه و سایر سازمان‌های کشوری و لشکری با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه مورد انتظار است.از تلاشهای ارزنده و مواضع انقلابی سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور در دوره تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم.توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 

انجمن تسلیحات آمریکا توطئه کاخ سفید را برملا کرد

یک سازمان آمریکایی که در راستای ارتقای دانش عمومی در خصوص سیاست‌های کنترل تسلیحاتی فعالیت می‌کند در واکنش به بیانیه کاخ سفید علیه ایران خاطرنشان کرده هیچ منع بین‌المللی برای غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران وجود ندارد. «داریل کیمبال»، مدیرعامل «انجمن کنترل تسلیحات» که یک سازمان مردم‌نهاد در آمریکا با هدف ارتقای دانش عمومی در خصوص سیاست‌های کنترل تسلیحاتی است بیانیه دولت «دونالد ترامپ» درباره افزایش ذخائر اورانیوم ایران را «غیرمنطقی» توصیف کرد.کاخ سفید در بیانیه‌ای مبهم که در فضای مجازی به‌استهزا گرفته شده پس از اعلام این خبر مدعی شد ایران پیش از حصول توافق هسته‌ای هم مفاد آن را نقض کرده است. کاخ سفید دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای را «اشتباه» توصیف کرده و خواستار احیای سیاست «غنی‌سازی صفر» برای ایران شده است. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشابه به تکرار همین ادعاها پرداخته است.کیمبال در بیانیه‌ای با ابراز اینکه اتهام کاخ سفید علیه ایران «غیرمنطقی» است تصریح کرده در زمان جمع‌بندی توافق هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نقشه‌راهی برای حل‌وفصل ادعاهای مطرح‌شده درباره مسائل گذشته برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست یافته‌اند. این نقشه‌راه هم‌اکنون در حال اجرا است و ایران در حال برطرف کردن نقاط ابهام آژانس در این خصوص است.کیمبال با تصریح بر اینکه این آمریکا بوده که برای اولین بار با خروج از توافق هسته‌ای برجام آن را نقض کرده گفت افزایش ذخائر اورانیوم ایران گامی از سوی این کشور برای فشار بر طرف‌های توافق جهت جبران خسارت‌های واردآمده بر اقتصاد این کشور به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است.

 

عربستان کشتی ایرانی را گروگان گرفت

با وجود برطرف شدن نقص فنی کشتی ایرانی با نام «Happyness ۱» که در بندر جده عربستان سعودی متوقف شده است، مقامات این کشور اجازه ترخیص این کشتی را نمی دهند.سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری یک فروند کشتی ایرانی وابسته به شرکت ملی نفتکش که در آبهای دریای سرخ به سمت کانال سوئز در حرکت بود، دچار مشکل در بخش موتورخانه شد و نهایتاً برای برطرف کردن نقص فنی در تاریخ ۱۲ اردیبشهت ماه به بندر جده عربستان منتقل گردید، اما مدتهاست با وجود رفع نقص، عوامل دولت سعودی اجازه ترخیص به این کشتی را نمی دهند.بنابر این گزارش، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار به بندر جده عربستان بابت هزینه های تعمیر و نگهداری پرداخت شده است.نکته دیگر اینکه عربستان نه تنها اجازه ترخیص این کشتی ایرانی و حرکت آن به سوی آبهای کشورمان را نمی دهد، بلکه روزانه ۲۰۰ هزار دلار هزینه اضافه (بابت نگهداری) نیز برای شرکت ملی نفتکش منظور می کند.از سویی؛ دو یدک کش ایرانی که برای بازگرداندن این نفت کش راهی بندر جده شده اند بدلیل کار شکنی سعودیها امکان انجام ماموریت ندارند و روزانه رقمی در حدود ۳۰ هزار دلار نیز از این جهت به شرکت ملی نفتکش تحمیل می شود.از سوی دیگر؛ خدمه این کشتی از ۱۲ اردیبهشت ماه تاکنون در شرایط سختی در این کشتی به سر برده و اجازه خروج و بازگشت آنها نیز داده نشده است.لازم به ذکر است؛ این کشتی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و هزینه های مذکور از این صندوق در حال پرداخت است و لذا انتظار می رود که وزارت امور خارجه کشورمان در راستای رهایی این کشتی اقدامات جدی تری را در دستور کار خود قرار دهد.

 

دیوان عالی کشور ترازوی دیه را برابر کرد

بر اساس رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور دیه زن و مرد برابر شد.در رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به تاریخ ۹۸/۰۲/۳۱ آمده است با عنایت به ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ در نحوه تقسیم بندی جنایت علیه نفس یا عضو یا منفعت و عمومیت مقررات تبصره ذیل ماده ۵۵۱ این قانون، نظر به اینکه مکلف شدن صندوق تأمین خسارت‌های بدنی به پرداخت معادل تفاوت دیه اناث تا سقف دیه ذکور امتنانی است، لذا در کلیه جنایات علیه زنان اعم از نفس یا اعضا، مابه التفاوت دیه مربوطه به آنان باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود.بر این اساس آراء دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌های لرستان و گلستان در حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد.این رأی با استناد به قسمت اخیر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.

 

صدای نفتی ایران شنیده شد

زنگنه به نخستین پرسش مبنی بر موضع ایران در قبال تمدید توافق کاهش تولید اینگونه پاسخ داد: هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما ما مشکلی با تمدید تصمیم قبلی یا حتی افزایش میزان آن نداریم. آنچه از نظر ما اشکال داشت، روش طرح و پختوپز این تصمیم بود که فکر می‌کنم حرف ما به‌خوبی شنیده شد.زنگنه در پاسخ به خبرنگاری که به نقل از وی گفت اوپک به ابزار سیاسی تبدیل شده است، عنوان کرد: اوپک به ابزار سیاسی تبدیل نشده، اما با ادامه رویه فعلی، به ابزار سیاسی تبدیل می‌شود و این خطر بزرگی است که اوپک را تهدید می‏‌کند.وزیر نفت در پاسخ به اینکه با توجه به نگرانی شما از برخی یکجانبه‌گرایی‌ها، اعضای اوپک چگونه می‌توانند همبستگی خود را با ایران نشان دهند، گفت: نگرانی من از این است که اوپک یکجانبه تصمیم بگیرد و یک یا دو نفر از جانب اوپک صحبت کنند؛ اوپک یعنی ۱۴ عضو با حق مساوی.وی در پاسخ به اینکه آیا شما فکر می‌کنید در ارتباط با اتفاق‌های مربوط به تحریم‌ها صدایتان شنیده شده است، تصریح کرد: بیشتر اعضای اوپک تحریم‌های تحمیلی آمریکا ضد ایران را محکوم می‌کنند، اما برخی دیگر باور دارند که اوپک مأموریت ندارد آمریکا را محکوم می‌کند.زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا شما از این کشورها می‌خواهید که پیش از پایان نشست، آمریکا را محکوم کنند، گفت: من درخواستی نکردم، زیرا برخی از اعضای اوپک معذوریت‌هایی دارند که به آنها اجازه نمی‌دهد آمریکا را محکوم کنند.

 

ظریف در زمین برجام مقابله به مثل کرد

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد تا زمانی که اروپا به تعهدات اقتصادی خود عمل نکند، ایران نیز از برجام تبعیت نخواهد کرد.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی در واکنش به صحبت‌های مقامات اروپایی در رابطه با پایبندی به تعهدات‌شان ذیل برجام نوشت: ایران تا زمانی که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به اجرای تعهدات اقتصادی‌شان پایبند باشند، به اجرای کامل برجام پایبند می‌ماند. پس از این لحظه، ایران به تعهداتش ذیل برجام همانطوری عمل خواهد کرد که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا عمل کرده و می‌کنند. به اندازه کافی منصفانه است؟ایران تاکید دارد، با توجه به نقض توافق از سوی آمریکا و تعلل طرف‌های اروپایی برای انجام اقدامات عملی و مؤثر برای حفظ برجام و طبق مفاد تعیین شده در توافق حق دارد اجرای تعهداتش را به‌طور جزئی یا کلی کاهش دهد.طبق بند ۲۶ برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.همچنین بر اساس بند ۳۶ برجام اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش طبق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع، مصداق "عدم پایبندی اساسی" به شمار می‌آید.

 

دستگاه قضاء برای جاسوس ها طناب دار آویخت

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فرایند قضائی کشف شبکه جاسوسی که آقای شمخانی آن را اعلام کرده به کجا رسیده است؟ گفت: متأسفانه کماکان شاهدیم که آمریکا به انحای مختلف به دنبال استمرار جنایات خود در منطقه و در کشور عزیز ماست. البته در ایران توفیق نداشته است. از جمله اقدامات آمریکا استمرار خوی تجاوزگری او و تجاوز به حریم آب‌های ما توسط پهپاد جاسوسی امریکاست. البته پاسخ را هم دریافت کرد. دیگر اقدامش تربیت کردن شبکه‌های جاسوسی مسجم برای آسیب رساندن است که جزو برنامه‌های امریکای ظالم و ستمگر است.وی افزود: تیم‌های متعدد امریکایی در ایران بکار گیری شده است و در یک مرحله و در سنوات قبل سربازان گمنام امام زمان توانستند با اقدام هنرمندانه شبکه گسترده جاسوسی آمریکا در تمامی کشورهای دنیا را کشف کنند و اطلاعات این شبکه به کشورهای دوست دیگر مثل چین داده شد که چین هم بلافاصله این شبکه را اعلام کرد و آن شبکه کارش تمام شد.وی افزود: خوی آمریکا تمام شدنی نیست و شبکه دیگری را طراحی کرد و در سال ۹۷ سربازان گمنام توانستند آن را شناسایی کنند که عناصرش در مراکز انتظامی و هسته‌ای و زیرساخت‌های عمومی بود که شناسایی شد و عوامل آن دستگیر و به مرجع قضائی تسلیم شدند و دو نفر که پرونده شأن غیرنظامی بود به دادگاه انقلاب رفت و حکم حبس طویل المدت برای آنها صادر شد. جاسوسانی هم که در مراکز نظامی مشغول به کار بودند کار رسیدگی به پرونده آنها در دادسرای نظامی انجام شد و با صدور کیفرخواست و به لحاظ نوع جرایم مرتکب شده برای آنها در خواست اعدام شده و در نوبت رسیدگی در دادگاه قرار داد.

 

سپاه تیم تروریستی ضد انقلاب را در چالدران دفن کرد

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با یک تیم تروریستی ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ به داخل مرزهای کشورمان را داشت، در منطقه عمومی چالدران در استان آذربایجان غربی درگیر و با هلاکت دو تن و زخمی شدن بقایای اشرار، این تیم تروریستی را منهدم کردند.روابط عمومی سپاه همچنین اعلام کرد: در این درگیری دو نفر از رزمندگان شجاع و دلاور بومی چالدران به فیض شهادت نائل آمدند.بر اساس این گزارش در درگیری میان رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با این تیم تروریستی مقادیر قابل توجهی سلاح، تجهیزات، مهمات و سیستم‌های ارتباطی از تروریست‌ها کشف و ضبط شد.بنابر اعلام روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) عملیات تعقیب بقایای متواری شده این تیم تروریستی همچنان ادامه دارد.سوم تیرماه جاری هم روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از درگیری با یک تیم تروریستی که قصد نفوذ به داخل مرزهای کشورمان را داشت خبر داد و اعلام کرد: اعضای این تیم تروریستی در منطقه عمومی چالدران در استان آذربایجان غربی در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha